InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelf mooie krullen maken

Zelf mooie krullen maken

Zelf mooie krullen maken Een avondje uit met vriendinnen, een belangrijke afspraak of een romantische date met uw (toekomstige) partner: het zijn allemaal momenten waarbij je er graag zo goed mogelijk wilt uitzien. Misschien dat u op zo'n moment mooie krullen in uw haar wilt. Dit kan door gebruik te maken van schuimrollers, papillotten, elastiekjes, krultangen of zelfs stijltangen: er zijn talloze mogelijkheden. Maar welke manier werkt voor jou het beste? En hoe krijg je het mooiste resultaat? Hoe kan je trouwens experimenteren met het maken van de perfecte krullen zonder daar uren mee bezig te zijn en liters haarlak te hebben gebruikt?

Schuimrollers en papillotten

Dit is de meeste haarvriendelijke methode om krullen in het haar te zetten omdat hier geen of weinig warmte gebruikt wordt. Voordat je de rollers of papillotten in gaat zetten, gebruik je een verstevigende haarschuim. Draai vervolgens de rollers of papillotten om het haar, waarbij je onderaan begint en de roller of papillot tot de hoofdhuid indraait. Hierbij geldt dat de hoeveelheid haar om de roller of papillot de grootte van de krul bepaalt. Het beste kan je de rollers of papillotten een nacht laten zitten, dan krijg je het beste resultaat met het meeste volume. Voordat je de rollers of papillotten verwijdert, spuit je wat haarlak in het haar, dit kan je later - als de rollers of papillotten verwijderd zijn - eventueel nog een keer doen. Om te voorkomen dat het haar gaat plakken en onnatuurlijk oogt, kan je het beste een haarlak met een microverstuiver gebruiken.
Normaal gesproken worden de papillotten horizontaal in het haar gerold waarna de beide uiteinden naar elkaar toe worden gedraaid. Hierdoor ontstaan iets meer warrige krullen met een wisselende slag. Een variant hierop is dat de papillotten op dezelfde wijze in het haar worden gedraaid maar uiteindelijk verticaal omlaag komen te hangen omdat de papillotten slechts aan een zijde - de bovenzijde - gebogen worden. Het resultaat is dat je mooie pijpenkrullen krijgt die recht naar beneden vallen.

Warmterollers

Warmterollers zijn rollers die warm worden, vervolgens in je haar worden gedraaid waar je ze laat zitten tot ze zijn afgekoeld. Warmterollers zijn te gebruiken in verschillende groottes en geven mooie, zachte krullen waar vaak één of twee slagen in zitten. Je doet dit vooral om meer volume te krijgen.

Een krultang of stijltang

Belangrijk bij gebruik van een krul- of stijltang, is dat het haar beschermd moet worden tegen de hitte. Daarvoor zijn er verschillende ‘heatprotectors’ op de markt. De dag na de krullen kan je een haarmasker gebruiken om het beschadigde haar te herstellen. De krultang wordt van onder naar boven gebruikt. Wederom geldt dat de grootte van lok de mate van krulling bepaalt: wil je kleinere krullen, gebruik dan kleine lokken haar, wil je een grotere krul, gebruik dan grotere lokken. Met een krultang zijn verschillende soorten krullen te maken, bijvoorbeeld gekrulde punten voor een wat speelsere look of lange pijpenkrullen voor een klassieke look.
Met een stijltang ga je op een andere manier aan de slag dan bij gebruik van een krultang. Zo krul je de haarlok niet om de tang heen maar beweeg je de tang om de lok heen. Daarbij begin je zo dicht mogelijk bij de hoofdhuid, waarbij je met een draaiende beweging richting de punt van het haar beweegt. De stijltang geeft over het algemeen een wat natuurlijkere krul, hier is echter wel een bepaalde handigheid voor nodig. Oefening baart kunst!

Kegelvormige krultang

Een variant op krultang is de speciale kone-vormige oftewel kegelvormige krultang. Deze tang begint dik maar word steeds dunner. Het gevolg is dat er niet alleen een natuurlijk resultaat ontstaat maar ook dat de krul strakker is en heel anders valt dan bij een gewone krultang die immers overal even dik is. Als je krullen wilt die meerdere dagen blijven zitten is de kegelvormige krultang een aanrader.

Algemene tip

Tot slot is het belangrijk om – ongeacht de methode die je gebruikt voor het krullen – altijd een krul van het gezicht af te maken. Je draait een krul- of stijltang dus altijd van het gezicht af. Hierdoor wordt het gezicht meer open en oogt het vriendelijker. Bij het krullen naar binnen, oftewel naar het gezicht toe, ontstaat een meer gesloten gezicht.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bruloos, Pixabay
  • http://plazilla.com/tagged/krullen

Reageer op het artikel "Zelf mooie krullen maken"

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 06-08-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!