InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Bruine ogen blauw laten maken met laserbehandeling

Bruine ogen blauw laten maken met laserbehandeling

Bruine ogen blauw laten maken met laserbehandeling Met lasertechniek Lumineyes kunnen bruine ogen blauw gemaakt worden. De ogen worden met een laserstraal blauw gemaakt. Alleen bruine ogen kunnen blauw gemaakt worden, en de behandeling is permanent en kan dus niet omgekeerd worden. Amerikaanse arts Gregg Homer heeft de lasertechniek ontwikkeld. Feitelijk bevatten alle ogen een blauwe kleur, dat zie je ook bij pasgeboren baby's, die tijdelijk allemaal blauwe ogen hebben. Pigment aan de oppervlakte van de lens zorgt er na een tijdje voor dat ogen bruin of groen worden, of hazelnootkleurig, of grijs. Bruine ogen kunnen met laserstralen blauw gemaakt worden. De ingreep is vrij simpel. Het bruine pigment wat is opgehoopt in de ogen, wordt met een laserstraal weg gestraald. Het blauw van het oog komt dan weer tevoorschijn. Hoewel de techniek in 2014 nog niet op grote schaal werd uitgevoerd, lijken de eerste resultaten zeer indrukwekkend. Aangezien 90% van de mensen op aarde bruine ogen hebben, is bruin geen bijzondere oogkleur. Veel mensen zouden daarom het liefst groene of blauwe ogen hebben. Ook grijs of hazelnootkleurig, is populair. Op zich begrijpelijk, omdat vrijwel iedereen bruine ogen heeft vinden we iets aparts nou eenmaal vaak mooi. Blauwe en groene ogen, maar ook grijze of hazelnootkleurige ogen, geven een andere uitdrukking aan het gezicht dan bruine ogen. Ondanks dat bruine ogen niet bijzonder zijn, zijn er natuurlijk ook mensen met blauwe of groene ogen die juist het liefst bruine ogen zouden willen hebben. Daar is nog geen lasertechniek voor. Zij kunnen wel bruine contactlenzen dragen. Ogen kunnen van kleur veranderd worden met:
  • gekleurde contactlenzen (tijdelijk).
  • gekleurde implantaten over de iris van het oog (operatief) te vergelijken met de behandeling die bij staar ook wordt toegepast.
  • laseren (alleen mogelijk van bruin naar blauw of grijs en definitief).

Hoelang duurt de laser behandeling?

Om bruine ogen in blauwe ogen te laseren, ben je in een paar minuten per oog geholpen. Men spreekt over 20 seconden per oog, tot enkele minuten per oog. Maar de gehele behandeling voor 2 ogen neemt ongeveer 30 tot 45 minuten in beslag, inclusief de voorbereiding. De nieuwe kleur is definitief na enkele weken. In 2014 wordt de oogkleur veranderende ingreep alleen nog uitgevoerd in Amerika. Het zal binnen enkele jaren na 2014 ook in Europa mogelijk zal zijn om bruine ogen blauw te laten maken.

Is het veilig?

De techniek is volgens arts Gregg Homer veilig. Hij stelt dat alleen pigment dat aan de oppervlakte van het oog zit opgehoopt, wordt gebleekt met de lasertechniek. Het oog loopt daardoor volgens hem geen schade op. Maar de techniek om bruine ogen met laser blauw te maken, wordt ook na 2014 nog verder onderzocht. Hoewel de mensen die door de arts aan blauwe ogen werden geholpen, dolgelukkig blijken met het resultaat, kan het toch nog blijken dat er op termijn toch wat schade aan het oog kan zijn ontstaan. Volgens arts Gregg Homer is dit echter niet iets wat te verwachten valt.

Hoe wordt een bruin oog blauw gemaakt?

De stof eumelanine bepaalt of het oog na je geboorte bruin wordt of groen of blauw. Mensen met bruine ogen hebben veel eumelanine in hun ogen. Mensen met blauwe ogen hebben weinig eumelanine in hun ogen. Het eumelanine wordt door de laserbehandeling weggehaald. Het pigment wordt alleen uit de bovenste laag van de iris weggehaald. Het duurt een paar weken voordat de blauwe kleur geheel tot zijn recht is gekomen na de behandeling. Mensen met bruine ogen kunnen ook kiezen voor grijze ogen.

Het proces

De hitte van een laser zorgt dat de structuur van het pigment verandert. De iris maakt hierop een bepaald eiwit aan als reactie op de schade van de laser. Het eiwit wordt afgevoerd met de beschadigde cellen. De iris wordt dan enige tijd donkerder, maar na een paar weken worden de ogen blauw. Het bruine pigment uit het oog is dan blijvend verdwenen. Het is dus wel een onomkeerbare keuze.

Kunnen ogen ook groen gemaakt worden?

Met deze lasertechniek kunnen bruine ogen niet groen gemaakt worden. Groene ogen bevatten pigment feomelanine of lipochroom. Dit pigment kan (nog) niet aangebracht worden. Ogen kunnen wel groen gemaakt worden met een implantaat. In de toekomst zal men ongetwijfeld nog meer methodes vinden om ogen op meer manieren van kleur te veranderen.

Wat kost het?

In 2016 mag men rekenen op een bedrag tussen de $3000 en $5000 om van bruine ogen blauwe ogen te maken met de lasertechniek.

Odd-eye

Sommige mensen (en ook dieren) worden geboren met twee verschillende kleuren ogen. Bruin en blauw. Bij dieren wordt het odd-eye genoemd. Katten kunnen er zelfs speciaal op gefokt worden om twee verschillende kleuren ogen te hebben. Hoewel anderen het vaak speciaal en mooi vinden, zijn de mensen die het zelf hebben er vaak niet blij mee. Ook voor hen is de ooglaserbehandeling een uitkomt. Zij kunnen hun bruine oog definitief blauw laten maken en voortaan met twee gelijk gekleurde ogen door het leven gaan.

Gekleurde contactlenzen

Om uit te proberen of blauwe, groene of grijze ogen je staan, kan je het beste eerst beginnen met het dragen van gekleurde contactlenzen. Er zijn tegenwoordig kwalitatief zeer goede lenzen die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Leuk voor een avondje uit, maar ook leuk om te kijken of een bepaalde kleur ogen je staat en of je blauw permanent zou willen. Eigenlijk past elke natuurlijke oogkleur bij iedereen, maar soms kan een kleur toch wennen zijn. Met laseren kan je echter alleen bruine ogen blauw of grijs laten maken, niet groen. Ook kan je natuurlijke blauwe ogen niet bruin of groen laten maken. Dat kan je alleen tijdelijk met gekleurde contactlenzen doen. Een andere mogelijkheid om ogen operatief van kleur te laten veranderen is met een implantaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Amberkleurige ogen: wolfsogen bij mensenAmberkleurige ogen: wolfsogen bij mensenOgen van mensen kunnen allerlei verschillende kleuren aannemen. De meest voorkomende oogkleur op onze planeet is bruin.…
De oogkleur van je babyDe oogkleur van je babyVeel aanstaande ouders kunnen niet wachten op het moment dat ze hun kindje kunnen ontmoeten. Vaak speelt nieuwsgierighei…
Make-up tips: Laat jouw oogkleur mooi uitkomenVeel mensen hebben ontzettend mooie ogen. Sprankelend blauw, smaragd groen, warm bruin. Maar hoe haal je het maximale ui…
Blauwe ogen: een intelligente verschijning!Blauwe ogen: een intelligente verschijning!In Nederland vind je genoeg mensen met blauwe ogen. Van staalblauwe ogen tot donker blauw en van oogkleuren waar veel bl…
Basis van de geneticaBasis van de geneticaGenetica wordt steeds belangrijker in de huidige maatschappij, nu het DNA steeds meer gebruikt wordt. Er zullen nog maar…
Bronnen en referenties
  • http://www.wiekiest.nl/kies-beauty/kies-ogen/item/269-bruine-ogen-lichter-maken-blauwe-ogen.html
  • http://www.telegraaf.nl/buitenland/20836924/__Voor_5000_dollar_blauwe_ogen__.html
  • http://nl.265health.com/surgeries-operations/cosmetic-surgery/1002024042.html#.VDxJYRbp9qA
  • http://www.elsevier.nl/Stijl/nieuws/2011/11/Laserbehandeling-tovert-bruine-ogen-blauw-ELSEVIER321614W/

Reageer op het artikel "Bruine ogen blauw laten maken met laserbehandeling"

Reacties

Clay, 06-02-2017 02:42 #2
Kan je in Nederland ook je kleur ogen laten veranderen? zo ja wie moet je daar voor contacten? Reactie infoteur, 06-02-2017
Voor zover bekend kan dit in Nederland (nog) niet.

Felix Et Beatus, 01-11-2014 19:58 #1
Oogkleur is genetisch bepaald. Betekent dat de kleur-informatie niet in de pigmenten zit maar op het DNA. Als alleen de pigmenten worden kapot gelaserd, dan zouden de ogen binnen enkele dagen de oorspronkelijke kleur weer terug krijgen. Aangezien deze behandeling onomkeerbaar is, gebeurt hier wat anders. Hier worden complete cellen vernietigd. De dichtheid van cellen op de iris neemt af. Lijkt mij niet verstandige actie. Hoeveelheid licht op het netvlies wordt onder andere ook bepaald door de dichtheid van deze pigmenten. Elke kleur oog heeft zo de eigen fine-tuning om schade aan het netvlies te voorkomen als gevolg van lichtintensiteit. Juist dat wordt niet aangetast.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 05-09-2017
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!