InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haaruitval: oorzaken, behandeling, natuurlijke oplossingen

Haaruitval: oorzaken, behandeling, natuurlijke oplossingen

Haaruitval: oorzaken, behandeling, natuurlijke oplossingen Haar is voor velen belangrijk omdat het deel uitmaakt van ons schoonheidsbeeld. We hebben het er dan ook moeilijk mee wanneer ons haar begint uit te dunnen of uit te vallen. Toch kunnen we dit oplossen zonder naar chemische middelen te moeten grijpen. Uiteraard is het belangrijk om te weten wat de oorzaak is van het haarverlies voor men kan starten met de behandeling. Welke oorzaken bestaan er dan? Hoe behandel je haaruitval? Kan men dit ook op natuurlijke manier behandelen?

Oorzaken van haaruitval

Er zijn een aantal oorzaken die zorgen voor haaruitval. Na bestraling of chemokuur is wellicht de eerste oorzaak waar mensen aan denken. Toch is dit niet de meest voorkomende oorzaak. Haaruitval is een erfelijke aandoening. Dit heeft te maken met je hormoonspiegel. Zowel mannen als vrouwen maken het hormoon dihydrotestosteron aan. Wanneer dit hormoon zich gaat binden met androgene receptoren wordt de groeifase van het haar verkleind en sterft het haarwortelzakje geleidelijk af. Er kan dan geen sprake meer zijn van haargroei en indien dit langer aanhoudt zal kaalheid optreden. Dermatologen kunnen vaak snel vaststellen of je haaruitval effectief een erfelijke aandoening is door een grondig onderzoek uit te voeren van de haarwortels, een trichogram genoemd.

Indien erfelijkheid geen rol speelt bij je haaruitval kunnen onderstaande factoren ook een reden zijn van deze aandoening.
  • eenzijdige voeding
  • ijzertekort
  • stress
  • verminderde werking van de schildklier
  • haarziektes
  • medicijnen

Oplossingen voor haaruitval op natuurlijke wijze

De oorzaak van haaruitval zal ook bepalen welke behandeling of oplossing er kan aangereikt worden. Bij haarziektes zoals
bijvoorbeeld Alopecia Areata waarbij de patiënt ronde plekken van kaalheid heeft zonder jeuk, zijn er verschillende behandelingen die men kan toepassen. Hiervoor raadpleegt men best een dermatoloog. Wanneer eenzijdige voeding, ijzertekort, stress of een verminderde werking van de schildklier de oorzaak zijn van een lichte haaruitval kan men echter zelf voor een oplossing zorgen.

Voeding van haar begint bij een gezond eetpatroon

Haar heeft mineralen en eiwitten nodig. Die kun je vinden in voedingsstoffen zoals eieren, tofu, vissen zoals zalm, makreel, tonijn en sardines. Het is dus belangrijk dat men deze voedingsstoffen inneemt door gevarieerd te eten. Indien men geen vis, tofu of eieren eet is het aangeraden om je voeding aan te vullen met een supplement van multimineralen. Een ijzertekort kan men herstellen door veel groene groente te eten zoals broccoli, doperwten, tuinbonen, groene kool,... Ook kan men veel ijzer vinden in peulvruchten en volkorensoorten.

Bloedcirculatie stimuleren

Ook de bloedcirculatie speelt een rol bij haarverlies. Zo is het aangeraden om drie tot vier keer een halfuur stevig te bewegen om zo de bloedcirculatie beter te stimuleren. De bloedstroom naar het hoofd kan ook gestimuleerd worden door dagelijks gedurende 1 minuut uw hoofdhuid te spoelen met koud water.

Men kan eveneens resultaat boeken door gebruik te maken van aromatherapie-olie en hoofdhuidmasssage. Men zal merken dat de groei van het haar sterker zal worden en het een gezondere look zal hebben. Om een hoofdhuidmassage uit voeren is rozemarijn ideaal omdat dit de bloedstroom bevordert. Gebruik rozemarijn samen met lavendel en toverhazelaar. Toverhazelaar is licht astringent. Meng onderstaande ingrediënten en masseer 1 maal per dag uw hoofdhuid.
  • 3 druppels rozemarijnolie
  • 3 druppels lavendelolie
  • 1 eetlepel toverhazelaardistillaat

Aromatherapie stimuleert de haargroei. Om het correct uit te voeren, combineert u rozemarijn- en cederhoutolie met jojoba-olie en aloë-veragel. De laatste 2 zaken zullen de haarzakjes in de hoofdhuid gezond houden. Meng de 3 oliën en daaronder mengt men de aloë-veragel. Masseer elke avond voor het slapengaan een eetlepel van het mengsel in uw hoofdhuid.
  • 1 theelepel jojoba-olie
  • 15 druppels rozemarijnolie
  • 10 druppels cederhoutolie
  • 60 ml aloë-veragel

Shampoo tegen haarverlies

Men kan uiteraard ook shampoo met etherische oliën gaan gebruiken om de haargroei te stimuleren. Opnieuw kan men gebruik maken van rozemarijnolie ditmaal samen met tijm –en lavendelolie.
  • 250 ml ongeparfumeerde natuurlijke shampoo
  • 30 druppels rozemarijnolie
  • 10 druppels tijmolie
  • 10 druppels lavendelolie

Meng de shampoo met de rozemarijn-, tijm- en lavendelolie. Masseer een beetje van het mengsel in uw hoofdhuid bij het wassen met shampoo. Houd de shampoo uit uw ogen en laat het 3 minuten in uw haar trekken vooraleer men het haar spoelt.

Controleer uw stress

Stress is nu eenmaal een factor die kan zorgen voor haaruitval. Omwille van stress spannen we namelijk onze spieren op en belemmeren we de bloedcirculatie. Om stress onder controle te houden wordt aangeraden om relaxatie- en ademhalingsoefeningen te doen. Ook yoga kan stress verminderen. Tenslotte kan men eveneens ervoor zorgen dat men meer vitamine B inneemt.

Lees verder

© 2015 - 2019 Pops, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 4 grootste mythen over haaruitvalDe 4 grootste mythen over haaruitvalHet internet staat vol met bronnen en informatie over haaruitval, kaalheid en behandelingen. Jammer genoeg, zijn er ook…
Haaruitval de oorzaken en hoe het te voorkomenHaaruitval de oorzaken en hoe het te voorkomenHaaruitval is iets, waar de meeste mensen niet aan moeten denken. Voor het grootste deel komt haaruitval, vooral bij man…
Haaruitval door verkeerde voedingHaaruitval door verkeerde voedingEenzijdige of in één keer radicaal gaan diëten kunnen tot haaruitval leiden. Ook een niet evenwichtige voeding, bijvoorb…
Oplossingen haaruitvalOplossingen haaruitvalDe gemiddelde mens verliest zo'n honderdtal haren per dag. Indien je er meer verliest, lijd je aan haaruitval. Dringend…
Fabels over haaruitvalFabels over haaruitvalEr wordt zoveel onzin verteld over haaruitval, en zoveel haarverzorgingsmidddelen beloven je weer een bos met haar, zoal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 65294, Pixabay

Reageer op het artikel "Haaruitval: oorzaken, behandeling, natuurlijke oplossingen"

Infoteur: Pops
Laatste update: 01-11-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Gezondheid
Schrijf mee!