InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Slapen met nat haar: doen of niet?

Slapen met nat haar: doen of niet?

Slapen met nat haar: doen of niet? Slapen met nat haar. Het is één van de meest gezochte zoektermen in Google rond de beautygeheimen van het vrouwelijk geslacht. Vooral vrouwen worstelen dus met deze vraag en weten niet echt of het nu kan of niet. Blijft het bij bijgeloof of is het echt bewezen dat slapen met nat haar niet gezond is? Slapen met nat haar brengt mogelijke haarbeschadiging met zich mee. Ook zal je haar zal zich in een bepaalde vorm drogen, wat dan weer klitten of een haarbreuk met zich kan meebrengen. Daarnaast zijn er nog andere zaken die je beter niet doet met nat haar. Slapen met nat haar is dus slecht voor de gezondheid van je haren.

Slapen met nat haar: bijgeloof?

Slapen met nat haar is slecht voor je. Deze stelling wordt heel gemakkelijk geponeerd, zonder echt een duidelijke reden. Je haar drogen vooraleer je gaat slapen is een goed idee, maar niet voor de redenen die vele moeders en grootmoeders aangeven. Het zal je echter geen longontsteking of andere ziekte opleveren, omdat dit gewoonweg nog nooit wetenschappelijk bewezen is geweest. Er zijn wel andere redenen waarom je beter je haar laat drogen vooraleer je gaat slapen.

Bron: Luxstorm, PixabayBron: Luxstorm, Pixabay

Waarom je haar laten drogen voor het slapen gaan?

Poreus haar en haarbeschadiging

Water is meer alkalisch dan haar. Het is daarom dat water, dat gedurende een langere periode op het haar zit, de schacht van het haar kan doen laten zwellen waardoor het haar poreuzer en mogelijks beschadigd kan worden. Het zal zelfs nog erger worden wanneer er geen verdamping van vocht mogelijk is. Een slaapmuts bij nat haar dien je dus absoluut te vermijden. Ook het inwikkelen van je haar in een sjaal is af te raden.

Klitten en haarbreuk

Door water worden de fysieke verbindingen in het haar verbroken. Deze verbindingen komen terug naarmate het haar zal drogen. Als je gaat slapen met nat haar, dan ligt je haar heel vaak in vreemde vormen. Dit kan er voor zorgen dat je haar begint te klitten en dat je haar breekbaar zal worden. Een paardenstaart aanbrengen is hierbij niet de oplossing. Je riskeert nog harde buigingen in het haar. Deze buigingen raak je pas kwijt door je haar extra te “stylen” waardoor het weer glad wordt.

Onaangename geur

Haar kan een onaangename geur ontwikkelen wanneer het vochtig is en in een warme omgeving wordt gehouden (lichaamstemperatuur). Het risico op een onaangename geur wordt in ieder geval verkleind wanneer er shampoo is gebruikt om je haar te wassen. Huidcellen of andere zaken die op het beddengoed zitten, kunnen bacteriën bevatten. Deze kunnen in een vochtige omgeving – mede door je vochtige haar - gaan groeien wanneer je met je natte haren op je hoofdkussen ligt. Met nat haar op je hoofkussen liggen, is dus te vermijden.

Bron: Christine Singh, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Christine Singh, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat je beter niet kunt doen met nat haar

Kammen

Kammen of borstelen van het haar na een douchebeurt is een grote fout. Je haren kammen is wel mogelijk vooraleer je het een wasbeurt geeft, of in de douche terwijl de conditioner intrekt. Een definitieve kambeurt doe je pas wanneer je haren volledig droog zijn. Op deze manier breken ze minder snel af. Toch geen geduld om zo lang te wachten? Kies dan voor een grove kam.

Je haar in een staart binden of knot

Je haar bijeen binden om te voorkomen dat het uit je gezicht hangt na een warme douche, doe je beter niet. Het is een ware aanslag op je haarlokken. Het natte haar is immers zeer kwetsbaar en kan zelfs afbreken. Je haar los laten drogen of een losse knot zijn betere ideeën na een verkwikkende douche.

Haar droog maken met een handdoek

Je haar ruw droogwrijven met een handdoek beschadigt de hoofdhuid. Ruw droogwrijven kan je een futloze coupe haar bezorgen. Beter is om je haren voorzichtig droog te deppen en vervolgens verder te laten drogen. Een haardroger kan ook een oplossing zijn.

Vermijd het directe gebruik van producten

Sprays en haarlak breng je nooit aan op nat haar, in tegenstelling tot mousses die wel op nat haar mogen worden aangebracht. Indien je deze producten toch zou aanbrengen op je natte haar, dan zal je broze haar sneller beschadigd raken.

Conclusie

Af en toe eens gaan slapen met nat haar is uiteraard geen ramp, maat toch doe je het best niet al te vaak. De beste manier om je haar te laten drogen is met een haardroger. Dit is zelfs nog beter dan het te laten drogen aan de lucht, volgens een onderzoek dat werd gepubliceerd in Annals of Dermatology. Watermoleculen zorgen ervoor dat haarvezels uitzetten, waardoor het haar beschadigd wordt. De meest gezonde manier om je haar te drogen is met de föhn op de allerlaagste stand. Hoe warmer immers de lucht, hoe meer schade je aan het haar toebrengt en dat is uiteraard net wat je absoluut niet wil.
Gerelateerde artikelen
Haarproblemen en -oplossingenHaarproblemen en -oplossingenBijna iedereen heeft wel eens problemen met zijn haar: roos, vet of juist heel droog haar. Gelukkig zijn de meeste probl…
Haren krullen op verschillende manieren''Als je haar maar goed zit'' is een bekend motto dat voor de meerderheid van de vrouwen geldt. Mensen met krullen wille…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
De Instyler, om haar te stylen en meer volume te gevenDe Instyler, om haar te stylen en meer volume te gevenDe Instyler is een soort stijltang waar uw haar uitermate mee glad gestyled kan worden. Haar glad stylen is erg in. De I…
Tips voor mooi en gezond haarMooi en gezond haar dat wil iedere vrouw wel. Maar hoe verzorg je je haar nu het beste? En waar moet je allemaal op lett…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Luxstorm, Pixabay
  • Annals of Dermatology, http://anndermatol.org/, 1 september 2015
  • Hln.be, http://www.hln.be/hln/nl/40/Style/article/detail/2287607/2015/04/16/7-dingen-die-je-met-nat-haar-niet-mag-doen.dhtml, 1 september 2015
  • Goeievraag.nl, http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/overig/vraag/123506/natte-haren-slapen-erg-slecht, 1 september 2015
  • Pinkypolish.nl, http://www.pinkypolish.nl/2010/08/31/haarverzorging-voor-het-slapengaan/, 1 september 2015
  • Forum.scholieren.com, http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-1159208.html, 1 september 2015
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150828_01838292, 1 september 2015
  • Afbeelding bron 1: Luxstorm, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Christine Singh, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Slapen met nat haar: doen of niet?"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 10-10-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!