InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Acrylnagels & gelnagels: wat is precies het verschil?

Acrylnagels & gelnagels: wat is precies het verschil?

Elke vrouw vindt acryl of gelnagels wel iets moois hebben. Een mooie french manicure bijvoorbeeld. Het heeft een chique uitstraling en het maakt je hand net eventjes af. Toch wil niet iedereen kunstnagels, maar waarom niet? Zou dit komen omdat ze niet precies weten wat het inhoudt en omdat het toch best prijzig is? En wat is nu eigenlijk het verschil tussen gelnagels en acrylnagels? En hoe zit het met de nabehandeling van beide soorten nagels?

Acrylnagels

Acrylnagels bestaan uit een vloeistof en een poeder. Deze 2 samen vormen een vloeibaar bolletje, waarmee je in korte tijd een nagel creëert. Als deze uit gehard is vijl je hem in de vorm van de nagel en zo krijg je een natuurlijk uitziende nagel, zonder hobbels en bobbels. Dit betekent dat de behandelingstijd relatief korter is dan bij het plaatsen van de gelnagels Acryl zijn duurzaam, ze gaan lang mee en zijn minder kwetsbaar.

Gelnagels

Gelnagels zijn flexibeler dan de acrylnagels, waardoor het mogelijk is de kunstnagel zelf bij te houden, deze nagels zijn makkelijker zelf te vijlen. Gelnagels hebben ook meer glans. Gel is een vloeibaar harsachtige substantie en word daarom ook anders opgebracht dan acrylnagels. Vroeger waren er grotere verschillen tussen gelnagels en acrylnagels dan vandaag. Gelnagels verkleurden sneller en de kleur werd eerder dof. Er zijn de afgelopen jaren nieuwe types gelnagels op de markt gekomen die sterk in kwaliteit verbeterd zijn.

Zowel acryl- als gelnagel wordt er even dun opgezet. Het verschil zit hem in de stevigheid van de nagel. Door het verschil in de samenstelling van het materiaal kunnen acrylnagels aan de lucht uitharden en gelnagels alleen met behulp van UV licht.

Behandeling

Hoelang een behandeling duurt verschilt per persoon. Voor acrylnagels duurt het plaatsen van een nieuwe set ongeveer 2 uurtjes. Voor gelnagels kan het iets langer duren omdat dit moet uitharden in de uv-lamp.

Nabehandeling

Als je de nagels mooi wilt houden dan zou je wel telkens een nabehandeling moeten nemen. Dit omdat de kunstnagels meegroeien met jouw eigen nagels en op een gegeven moment zal dit er dus niet mooi meer uitzien. Hoeveel tijd er tussen de behandelingen moeten zitten verschilt per persoon. De één haar nagels groeien sneller dan die van een ander. Over het algemeen kan men richtlijnen aanhouden van ongeveer 2 á 5 weken.

Beschadiging

Heel veel mensen worden tegen gehouden door de gedachte dat hun eigen nagels misschien kunnen beschadigen door het plaatsen van kunstnagels. Dit is echter alleen zo als ze niet op een vakkundige wijze worden aangebracht en eventueel verwijderd. Als alles professioneel en hygiënisch wordt aangebracht kan je ook geen schimmel onder de nagels krijgen.

Eraf halen

Als de kunstnagels je niet bevallen kun je ze er gewoon vanaf halen. Probeer ze er alleen niet zelf af te halen, door te breken of bijten omdat dit de natuurlijke nagel zal beschadigen, maar doe dit bij een nagelstudio. De nagelstyliste heeft professionele spullen en kennis om de kunstnagels weer te verwijderen.

Lakken

De kunstnagels kun je zelf in iedere gewenste kleur lakken. Wanneer je de lak verwijder moet je wel remover zonder aceton gebruiken.

Inkorten

Je kunt de kunstnagels zelf inkorten maar gebruik geen nagelknipper of schaar. Gebruik een kartonnen vijl om de nagels bij te werken.

Uiteraard kun je zelf kiezen hoe je jouw kunstnagels wilt hebben. Of je een french manicure, een kleurtje, een gekleurd randje of transparante kunstnagels wilt. Zorg er alleen voor dat je bij een vakkundige nagelstyliste zit.
© 2008 - 2019 Roxan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nagelstudio: Kunstnagels, gelnagels of acrylnagels?Nagelstudio: Kunstnagels, gelnagels of acrylnagels?Veel meisjes en vrouwen kijken af en toe verontrust naar de eigen nagels en weten dat er eigenlijk iets aan gedaan zou m…
Nagelstyling: acrylnagels verwijderenNagelstyling: acrylnagels verwijderenAcrylnagels geven een mooi verzorgde uitstraling aan je handen en vingers. Ook kan acryl goed gebruikt worden om nagels…
Mooie nagels door kunstnagels en nagellakMooie nagels door kunstnagels en nagellakEen mooi verzorgde en versierde nagel springt in het oog. Er zijn steeds meer mensen die hun handen verfraaien door het…
Hoe krijg je sterke en mooie nagels?Hoe krijg je sterke en mooie nagels?Veel vrouwen hebben problemen met hun nagels: ze breken snel, zijn niet hard of de verleiding om er op te bijten is te g…
Lange, sterke nagels in drie maandenLange, sterke nagels in drie maandenMooie, lange, sterke nagels geven je handen een verzorgde indruk. Vele vrouwen hebben echter last van zwakke, breekbare…

Reageer op het artikel "Acrylnagels & gelnagels: wat is precies het verschil?"

Reacties

Van Loon Gerda, 23-11-2015 18:31 #6
Hoi. Ik heb psoriasis nagels. zijn al af gebrokkeld wat kan ik doen om ze toonbaar te maken?

Nina, 15-04-2015 09:23 #5
Klopt het dat acryl sneller uitgroeit dan gel? nee toch, dat ligt toch aan je eigen natuurlijke nagels?

Marian, 03-02-2014 11:27 #4
Ik wil graag weten of acrylnagels onbeperkt kunnen worden gedragen, zonder de eigen nagels te beschadigen.

Henriette, 08-12-2013 18:55 #3
Ik dacht dat met gelnagels je nagels niet zoveel zouden lijden als met acryl nagels. Ik zou t ook graag zelf willen doen. Wat heb ik dan nodig? En moet je daar eerst voor leren?

Marloes, 02-02-2012 12:21 #2
Ik heb mijn nagels ook laten verwijderen. Ik bijt nagels en heb daarom voor gelnagels gekozen. Nu na een jaar mijn complete eigen nagels onder de gel zitten(geen tips meer) heb ik besloten de gel te laten verwijderen. Natuurlijk zijn mijn eigen nagels minder hard als de gelnagels maar zeker niet minder hard als voorheen!en guess what? Ik bijt ook geen nagels meer. Wel ga ik naar een dure salon die mooie producten gebruikt en vakkundige mensen in dienst heeft. Dat is wel anders dan die massaproductiesalons waar je voor 35 euro al een nieuwe set hebt.

Anne Anthonis, 30-11-2011 14:28 #1
Het is absoluut onjuist wat jullie vertellen over het feit dat siliconenagels de natuurlijke nagel niet zou beschadigen; na gedurende 1 jaar om de 4 weken de nagels te laten aanpassen vond ik dit zonde van de tijd en de kost en besloot ik de kunstnagel volledig te laten verwijderen; dit is ondertussen al 3 maanden geleden en mijn nagels zien er verschrikkelijk uit : volledig kapot en gespleten tot op de plaats waar de nagel al is bijgegroeid, na 3 maanden natuurlijk nog maar 1/3 van het nagelbed, ik blijf met mijn nagels overal aan haken, moet ze de hele tijd extreem kort vijlen en de bovenste helft toont zelfs een deuk op de plaats waar het nieuwe gedeelt zich bevindt; ik vind het een regelrechte SCHANDE dat er bij aanvang van het zetten van die kunstnagels niet wordt verwittigd over de verschrikkelijke gevolgen die deze methode met zich meebrengt!

Infoteur: Roxan
Laatste update: 01-07-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 6
Schrijf mee!