InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nagelstudio: Kunstnagels, gelnagels of acrylnagels?

Nagelstudio: Kunstnagels, gelnagels of acrylnagels?

Nagelstudio: Kunstnagels, gelnagels of acrylnagels? Veel meisjes en vrouwen kijken af en toe verontrust naar de eigen nagels en weten dat er eigenlijk iets aan gedaan zou moeten worden. Met kunstnagels of valse nagels krijg je veel meer verzorgde nagels en dat is meer bepalend voor de indruk die je maakt dan je zou denken. Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen kunstnagels, gelnagels en acrylnagels? Hoe maak je een keuze tussen deze nagel varianten? Wat is het verschil in prijs? Hoe kun je valse nagels verzorgen en weer verwijderen?

Wat is het verschil tussen kunstnagels, acryl nagels en gelnagels?

Kunstnagels worden kant en klaar geleverd in een verharde en vaste vorm. Ze worden aan je eigen nagel gehecht met lijm en kunnen vervolgens nog iets worden bijgewerkt met gebruikmaking van een speciale vijl. Dit type nagels kun je ook gewoon bij de drogist kopen in complete nagelsetjes. Je kunt kunstnagels zowel in natuurlijke, ongelakte kleur kopen als in een voorgelakte variant. Ook de basisvormen, waarin deze nagels zijn voorgevormd verschillen van lang tot kort en van hoekig tot rond.

Gelnagels en acrylnagels kun je alleen bij een speciale nagelstudio of nagelstyliste laten aanbrengen. Gelnagels maar ook acrylnagels zijn eerst vloeibaar en worden op jouw vinger in model gebracht. Acrylnagels drogen net zoals nagellak gewoon door contact met lucht, terwijl bij gelnagels UV-verlichting nodig is om de nagel hard te laten worden. Acrylnagels zijn wat dunner van materiaal, terwijl gelnagels relatief meer glanzen en zachter zijn.

Hoe maak je een keuze tussen kunstnagels, gelnagels en acrylnagels?

Kunstnagels zijn de voordeligste variant, zowel wanneer je ze zelf aanbrengt met behulp van een kant en klaar nagelkitje als wanneer je ze laat aanbrengen door de nagelstyliste. Ze breken niet snel, want ze zijn erg hard van materiaal maar ze gaan wel relatief snel los. Kunstnagels blijven maximaal zo'n twee weken zitten en het kan gebeuren dat je tussentijds een nagel moet vervangen. Je kunt ze in principe zelf verwijderen met bijgeleverde lijmoplosser of aceton.

Gelnagels zijn zacht en buigzaam en breken niet snel, wat een groot voordeel is. Ook is de kleur mooi glanzend, hoewel niet iedereen die natuurlijk vindt. Soms worden gelnagels niet goed aangebracht waardoor de vorm wat bol wordt en dat kan een onnatuurlijk resultaat geven. Vroeger werden gelnagels wat dof of geel met de tijd maar de nieuwe generatie gelnagels doet dat niet en blijft goed glanzend.

Acryl nagels zijn harder van materiaal en ook dunner. Hierdoor maken ze een heel natuurlijke indruk. Acrylnagels zijn daarom heel populair. Ze kunnen wél wat eerder breken dan gelnagels, waardoor de kans dat je tussentijds terug moet naar de nagelstudio iets groter is. Acrylnagels zouden in principe een maand moeten blijven zitten zonder dat er één losgaat of breekt maar de levensduur van een gelnagel is iets beter.

Verzorging van kunstnagels, acrylnagels en gelnagels

In tegenstelling tot gewone nagels groeit een kunstnagel natuurlijk niet. Onder de valse nagel groeit je eigen nagel gewoon door en die wordt op een gegeven moment zichtbaar. Met een speciale blokvijl kun je je eigen nagel aan de bovenkant afvijlen, zodat hij weer aan het oog onttrokken wordt.

Met een gewone vijl kun je de lengte van de kunstnagel, gelnagel of acryl nagel bijwerken maar omdat valse nagels iets harder zijn dan je eigen nagels kun je het beste een speciale vijl voor dit soort nagels aanschaffen. Zelf afknippen of bijknippen van gelnagels of acrylnagels is overigens een "no go". Dat kost je gegarandeerd een dure nagel, die nog veel langer had kunnen meegaan.

Verwijderen van valse nagels

Je kunt het beste naar de nagelstudio toe gaan om gelnagels of acrylnagels te laten weghalen. Je loopt namelijk de kans dat je een stuk van je eigen nagel meetrekt, wanneer je probeert deze nagels los te trekken. De nagelstudio heeft speciale producten om de valse nagel los te weken of zelfs op te lossen. Zo breng je je eigen nagels geen schade toe en kun je met mooie eigen nagels verder nadat de valse nagels zijn verwijderd. Kunstnagels kun je in principe wél zelf verwijderen, omdat je alleen lijmoplosser nodig hebt om ze relatief veilig te kunnen weghalen.

Wat is het verschil in prijs tussen kunstnagels, acryl nagels en gel nagels?

Voor kunstnagels bij de drogist betaal je circa 15 EUR, terwijl je bij de nagelstudio gemiddeld 35 EUR betaalt voor de nagels zelf, vervangende nagels en de behandeling. Voor gelnagels en acrylnagels ligt de prijs om en nabij de 60 EUR voor een volledige nagelverlengende behandeling. Het verschil in prijs tussen acrylnagels en gelnagels is dus te verwaarlozen, het is maar net wat je prefereert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acrylnagels & gelnagels: wat is precies het verschil?Elke vrouw vindt acryl of gelnagels wel iets moois hebben. Een mooie french manicure bijvoorbeeld. Het heeft een chique…
Hoe krijg je sterke en mooie nagels?Hoe krijg je sterke en mooie nagels?Veel vrouwen hebben problemen met hun nagels: ze breken snel, zijn niet hard of de verleiding om er op te bijten is te g…
Mooie nagels door kunstnagels en nagellakMooie nagels door kunstnagels en nagellakEen mooi verzorgde en versierde nagel springt in het oog. Er zijn steeds meer mensen die hun handen verfraaien door het…
Beauty: nagelbijten, hoe kom je er vanaf?Beauty: nagelbijten, hoe kom je er vanaf?Nagelbijten is een vervelende gewoonte en lastig om er af te komen. Er zijn wat mogelijkheden die hier mogelijk bij kunn…
Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Hoe komen die witte vlekjes op mijn nagels?Witte vlekjes op de nagels heeft waarschijnlijk iedereen wel eens gehad. Voor sommigen zijn deze vlekjes storend en onts…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nagelstudio: Kunstnagels, gelnagels of acrylnagels?"

Reacties

Ana, 21-04-2014 00:25 #3
Je kan daarvoor een transparante gel gebruiken die je nog over de acryl kan doen, als finishing touch :-)
Er zijn ook speciale gels die de hitte wat vermindert, hier zit natuurlijk wel een prijs aan verbonden

Ik ben er trouwens miet mee eens wat er gezegd wordt over gel en acryl, persoonlijk enkele "dikkerds" gezien en dit was toch het meest bij acryl.

Stefanie, 02-11-2013 23:09 #2
Ik heb hier toch nog een vraag over… Hoe kan het dat als je acryl op je nagel doet, dat het dan gelijk heel mat uitslaat? Ik kan dan polijsten en vijlen wat ik wil, maar ik krijg ze gewoon niet mooi glanzend…

En als ik Gel nagels neem, dan doen bij mij mijn duimen, wijsvingers en middelvingers altijd zo giga veel pijn, waarschijnlijk omdat ik toen ik een klein meisje was bij mij mijn nagels eraf zijn getrokken doordat ze helemaal los lieten. Wat kan ik hier aan doen dat mijn vingers niet meer zo'n verschrikkelijke pijn doen als ik in de uv lamp zit?
Ik hoop snel op reactie zodat ik zelf ook wat aan de acryl kan doen…

Mandyrutten, 05-08-2010 22:42 #1
Na jarenlange ervaring moet ik echt zeggen dat ik sterk de voorkeur geef aan gelnagels. Veel minder problemen met breken of schade, en geen last van nare luchtjes tijdens het zetten. Ook wel zo prettig voor zowel de nagelstyliste als voor degene die nages laat zetten.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 06-02-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Mooi als een Model
Reacties: 3
Schrijf mee!