InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De juiste lipstick kiezen

De juiste lipstick kiezen

De juiste lipstick kiezen Het kiezen van de juiste lipstick heeft nogal wat voeten in de aarde. Niet alleen is kleur belangrijk, ook de finish en consistentie hebben een grote invloed op het uiteindelijke resultaat. Bovendien zijn er diverse soorten lipsticks die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. Een goed gekozen lipstick kan je gezicht echter transformeren tot een kunstwerk.

Kleur bekennen

Voor het kiezen van de juiste kleur is persoonlijke voorkeur erg belangrijk, alsmede de gelegenheid waarvoor de lipstick gekocht wordt. Een lipstick die iedere dag gedragen wordt zal andere kleuren hebben dan een lipstick die louter gebruikt wordt bij een avondje uit. Daarnaast zijn er een aantal voorname eigenschappen die de keuze van een lipstick beïnvloeden.

Ondertoon huid

De ondertoon van je huid is één van de meest invloedrijke factoren bij het kiezen van bijvoorbeeld een foundation, een concealer, maar ook een lipstick. Er zijn ruwweg twee ondertonen: warm (geel) en koel (rood). Deze kun je achterhalen door een wit vel papier naast je gezicht te houden en kritisch te kijken naar je huid. Ziet deze er rozig uit, dan is de ondertoon van je huid koel. Ziet je huid er gelig uit, dan is de ondertoon warm.

Huidskleur

Ook de kleur van je huid beïnvloedt welke lipsticks wel en niet mooi staan. Een lichte huid combineert niet altijd goed met donkere lipstick. Een donkere huid kan beter de lichtere lipsticks laten staan. Een lichte huid komt sneller weg met een nude lipstick, terwijl een donkere huid fellere kleuren kan dragen.

Mondgrootte

Donkere kleuren en matte lipstick op een smalle of kleine mond laten hem nog kleiner lijken, terwijl lichte kleuren en glans op een brede of volle mond de mond nog groter doen lijken. Het combineren van een donkere en een lichte kleur tot een ombre-effect kan echter altijd een mooi resultaat geven.

Uitzonderingen

Geen twee mensen zijn hetzelfde, en het kan dus voorkomen dat jij nu net die ene persoon bent met een lichte, warme huid en een kleine mond die er fantastisch uitziet met een donkere, knalpaarse lipstick. De volgende informatie moet dan ook gezien worden als advies, en niet als voorschrift.

De beste kleur voor jou

Lichte huid

Een lichte huid combineert mooi met rozetinten. Zowel koele als warme ondertonen kunnen roze goed hebben. Perzikkleuren en nude kleuren staan ook goed. Let wel op de toon van de lipstick: een koelere roze staat beter bij een koele huidskleur, een warme roze beter bij een warme huidskleur.

Lichtgetinte huid

Bij een lichtgetinte huid is de ondertoon van iets meer belang dan bij een lichte huid. Heb je een warme ondertoon, probeer dan een koperkleurige of bronskleurige lipstick. Voor een koele ondertoon kies je een rozige paars of dieproze kleur.

Getinte huid

Een getinte huid kan goed wegkomen met felle kleuren, maar bruine kleuren zijn vaak niet de meest flatteuze kleuren. Koraalrode en roestkleurige lipsticks staan mooi bij zowel een warme als een koele ondertoon. Pruimkleurige lipsticks kunnen erg mooi staan, hoewel het ook hier belangrijk is om voor een koele huid een koele tint te nemen, en voor een warme huid een warme tint.

Donkere huid

Een helderrode, dieprode of paarse lipstick staan erg mooi bij een donkere huid. Oranjetinten moeten vermeden worden, zowel bij een koele als bij een warme ondertoon. Koele ondertonen kiezen voor een wijnkleurige rood, terwijl warme ondertonen ook kunnen kiezen voor brons.

De finish van een lipstick

Mat en glanzend

De meest voorkomende finishes bij lipsticks zijn mat en glanzend. Matte lipsticks blijven vaak iets beter zitten, maar voelen ook snel wat droog aan. Glanzende lipsticks zijn vaak zacht van textuur waardoor ze prettig aanvoelen, maar deze lopen daardoor ook makkelijker uit en vaak zal dan een lippotlood gebruikt moeten worden.

Lipstain en transparant

Naast mat en glanzend zijn er ook nog zogenaamde lipstains, en transparante lipsticks. Lipstains trekken in de lippen en blijven daardoor erg lang zitten. Bovendien geven ze niet af. Transparante lipsticks zijn niet echt transparant, maar geven een subtiele kleur af. Daardoor geven transparante lipsticks bij iedereen een ander resultaat, afhankelijk van de natuurlijke lipkleur. Net als glanzende lipsticks zijn transparante lipsticks geneigd wat uit te lopen, en is het gebruik van een lippotlood aan te raden.

Tips om lipstick aan te brengen

  • Voor een intens en langdurig resultaat kleur je eerst je lippen in met een lippotlood.
  • Lipstick aanbrengen met een kwastje duurt langer, maar het blijft ook langer zitten.
  • Een primer kan de kleur van je lipstick intenser maken, je lippen verzorgen en je lipstick langdurig op zijn plek houden.
  • Dep na het aanbrengen van je lipstick met een tissue op je mond om het teveel eraf te halen.
  • Om lipstick op je tanden te voorkomen steek je na het aanbrengen je vinger in je mond, en terwijl je je lippen tuit trek je je vinger weer uit je mond. Het teveel aan lipstick dat op je tanden terecht zou komen zit nu aan je vinger.
  • Lipstick aanbrengen met je vinger geeft een subtieler resultaat en kan een intense kleur ook geschikt maken als dagelijkse kleur.
  • Kies een lipliner in dezelfde kleur als je lipstick, of in een lichtere kleur. Door de lipliner iets buiten je lippen te trekken kun je de vorm van je lippen aanpassen of vergroten, maar doe dit niet te extreem om te voorkomen dat mensen je truc doorzien.
  • Een plakkerige lipstick kan minder plakkerig worden door voor het aanbrengen eerst een lippenbalsem op je lippen te smeren.
© 2015 - 2019 Alyssab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lipstick vinden die perfect staatLipstick vinden die perfect staatDe juiste kleur lipstick vinden is niet zo eenvoudig. Want een lipstick moet bij iemands huidskleur passen. Het lijkt so…
Make-up: mooie lippenMake-up: mooie lippenIedereen wil mooie lippen hebben. Dat kan iedereen krijgen. Maar hoe krijgt u mooie lippen met make-up?
Welke kleur lipstick moet je kiezen?Rode lipstick wordt door mannen als het meest sexy ervaren. Toch is een rode lipstick niet altijd de beste optie. Het mo…
Warme en koude ondertonen in een foundationEen foundation uitkiezen die een goede match vormt met jouw huid is lastig. Er zijn verschillende soorten foundation op…
Geld besparen op cosmetica en meer over de houdbaarheidGeld besparen op cosmetica en meer over de houdbaarheidOok wel eens thuisgekomen met een 'verkeerde' tint lipstick of make-up? Er is iets aan te doen. Meer hierover kunt u lez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pawpaw67, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • http://www.cosmopolitan.co.uk/beauty-hair/a26644/how-to-choose-lipstick-for-your-skin-tone/
  • http://styleblazer.com/425310/which-lipstick-finish-should-you-wear/

Reageer op het artikel "De juiste lipstick kiezen"

Infoteur: Alyssab
Gepubliceerd: 13-11-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!