InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Cryolipolyse of Coolsculpting: verlies vet rond probleemzone

Cryolipolyse of Coolsculpting: verlies vet rond probleemzone

Cryolipolyse of Coolsculpting: verlies vet rond probleemzone Lukt het niet om van het vet rondom de bekende probleemzones af te komen? Wellicht overweeg je drastischer maatregelen maar gaat liposuctie of een chirurgische correctie je weer net iets te ver. Met Coolsculpting of cryolipolyse wordt je vet op de plaatsen waar je het kwijt wilt met een speciaal apparaat behandeld en sterk afgekoeld. Op deze manier wordt je figuur gecorrigeerd zonder één druppel zweet. Het is met name effectief op de buik, heupen, billen en bovenbenen. Diverse beautyklinieken in Nederland hebben gecertificeerde behandelaars in dienst.

Cryolipolyse of Coolsculpting

Wat is cryolipolyse?

Cryolipolyse is een manier om van overtollig vet af te komen die qua intensiteit het midden houdt tussen diëten en liposuctie. Je hoeft er niet voor 'onder het mes' maar ondergaat een behandeling waarbij lichaamsvet wordt afgebroken door het sterk af te koelen, waarna de vetcellen door het lichaam op natuurlijke wijze worden afgevoerd. Het is nadrukkelijk niet geschikt voor mensen met ernstig overgewicht. Er kunnen geen zeer grote hoeveelheden vet mee verwijderd worden. Het is juist bedoeld voor mensen die het vet rond bepaalde 'probleemzones' zoals de buik, heupen, billen en bovenbenen maar niet kwijtraken middels sporten of diëten.

Voor de behandeling wordt gebruik gemaakt van een speciaal cryolipolyse-apparaat, dat wordt bediend door een medewerker die hiervoor gecertificeerd is. Het apparaat zuigt stukjes van de huid als het ware op tussen twee panelen. De temperatuur van de cellen wordt hiermee verlaagd. Uiteraard is er niet echt sprake van bevriezen, dit zou gevaarlijk zijn! De cellen worden gekoeld tot een temperatuur van 4 graden Celsius. Hierbij wordt geen gebruik gemaakt van chemische hulpstoffen en een verdoving is niet nodig. Uiteraard voel je dat er iets gebeurt, maar de behandeling is zeker niet pijnlijk. Tijdens de behandeling kun je rustig iets voor jezelf doen. Afhankelijk van de oppervlakte die je laat behandelen neemt een behandeling tussen de 45 minuten en drie uur in beslag. Omdat de losgekomen cellen nog door het lichaam moeten worden afgevoerd, zie je het eindresultaat pas na een kleine maand, iets dat vergelijkbaar is met een liposuctie-behandeling.

Verschil tussen cryolipolyse en Coolsculpting

Wanneer je op internet informatie zoekt over deze behandeling dan zie je dat de woorden cryolipolyse en Coolsculpting vaak door elkaar worden gebruikt. Wat is het verschil tussen cryolipolyse en Coolsculpting? Cryolipolyse is de naam voor de behandeling waarbij vet wordt bevroren. Veel soorten behandelingen die gebaseerd zijn op het bevriezen van vet hebben gebruiken de benaming cryolipolyse. Coolsculpting is een van de varianten van deze behandeling, die mede werd ontwikkeld aan Harvard University en waarbij gebruik wordt gemaakt van gelpads en sensoren die voorkomen dat de huid te koud wordt. Cryolipolyse wordt onder andere gebruikt door Schoonheidsinstituut Remove, dat in Nederland met vijf vestigingen (in 2017) een van de grootste aanbieders van dit type behandeling is.

Voor welke delen van het lichaam is cryolipolyse effectief?

Cryolipolyse wordt het meeste toegepast op de bekende 'probleemzones' zoals de buik, billen en heupen. Het kan echter op nog veel meer delen van het lichaam worden toegepast. De volgende delen van het lichaam kunnen met cryolipolyse behandeld worden:
  • Borst
  • Bovenarmen
  • Bovenbenen (binnenzijde en buitenzijde)
  • Billen
  • Buik
  • Lovehandles
  • Maagstreek
  • Onderkin
  • Rug
  • Taille
  • Zadeltassen

Waar kun je in Nederland een cryolipolysebehandeling ondergaan?

Je kunt (in 2016) onder andere cryolipolysebehandelingen ondergaan bij de volgende schoonheidsinstituten en klinieken:
  • Beauty Clinic Lotus (Amsterdam)
  • Beauty Studio Hanneke (Barneveld, Hoogland)
  • Bodyshape2Beauty (Utrecht)
  • Bye Bye Fat (Pijnacker)
  • Centre Cosmetique Carmen (Beverwijk)
  • CoolSculpting Kliniek Nederland (Amsterdam, Den Bosch, Rotterdam)
  • Dermafit (De Lier)
  • Dorien Anti-Ageing Center (Druten)
  • Good Looks Almere
  • Janssen Kliniek (Oisterwijk)
  • KNAP Institute (Amsterdam)
  • Schoonheidssalon Hoofddorp
  • Schoonheidsinstituut Remove (Beuningen, Den Bosch, Hilversum, Nijmegen,Tolbert)
  • Slank & Beauty Zwolle

Hoe duur is een cryolipolyse- of Coolsculptingbehandeling?

Prijzen voor een behandeling verschillen per instituut. Bij Schoonheidsinstituut Remove kost een enkelvoudige behandeling 149 en een driedelige behandeling 399 (prijzen van 2016). Per behandeling kunnen ongeveer 22% van de vetcellen definitief verwijderd worden. Bij Janssen Kliniek in Oisterwijk betaal je voor drie behandelingen 700 en bij Beauty Clinic Lotus 750. CoolSculpting Kliniek Nederland heeft geen vaste prijzen maar nodigt geïnteresseerden uit voor een vrijblijvend gesprek waarbij eventueel een behandelplan kan worden opgesteld met bijbehorende prijs. Doe dus altijd goed je research voor je een behandelaar kiest en voorkom dat je teveel betaalt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cryolipolyse of Zeltiq procedure tegen vetrollenCryolipolyse of Zeltiq procedure tegen vetrollenLast van een buikje, te dikke billen of bovenbenen? Vetrollen verdwijnen als sneeuw voor de zon door bevriezing. Cryolip…
Cryolipolyse: esthetische figuurcorrectieFiguurcorrectie via liposuctie kennen we al jaren. Maar langzaam maar zeker wordt deze methode vervangen door een nieuwe…
Afslanken door bevriezing: Zeltiq (Cryolipolyse)Als je zonder pijnlijke ingreep en zonder verdoving vet wilt laten verwijderen, dan kan dat met een Cryolipolyse behande…
Velthuis Kliniek: locaties en behandelingenVelthuis Kliniek: locaties en behandelingenDe zorgklinieken van Velthuis Klinieken zijn toonaangevend in Nederland op het gebied van cosmetische chirurgie. Velthui…
Dermabrasie: afschaven van de huidDermabrasie: afschaven van de huidDermabrasie is het afschaven van de bovenste huidlaag. Vaak wordt dit toegepast bij ernstige acne of bij verlies van ela…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sketchr, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.cryolipolyse.nu/cryolipolyse
  • http://bodyshape2beauty.nl/portfolio_page/cryolipolyse-utrecht/
  • http://janssenkliniek.nl/behandelingen/cryolipolyse/
  • http://beautycliniclotus.nl/cryolipolyse/

Reageer op het artikel "Cryolipolyse of Coolsculpting: verlies vet rond probleemzone"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-03-2017
Subrubriek: Beauty
Special: Afvallen
Schrijf mee!