InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips tegen transpireren

Tips tegen transpireren

Zweten, een natuurlijk iets, maar niemand houdt ervan. Je voelt je vies, je hebt natte plekken onder je oksels, en het ergst is, het kan zelfs stinken. Hier onder volgen tips om het transpireren tegen te gaan.

Goede hygiëne

Zorg ervoor dat je schoon bent. Probeer iedere dag een douche te nemen, en als het erg warm is, probeer dan meerdere keren per dag te douchen. Doe elke dag schone kleren aan. Was je kleding, vooral bij warm weer, iedere dag.

Maak gebruik van een goede deodorant

Er zijn veel verschillende soorten deodorant te koop. Pak niet meteen de goedkoopste, maar bedenk welke jij nodig hebt. Heb je last van luchtjes? Of heb je meer last van transpiratievocht? Een deodorant werkt voornamelijk tegen vieze luchtjes en een anti-transpirant bestrijdt lichaamsvocht en lichaamsgeurtjes.

Je kleding

Draag niet te strakke en te kleine kleren. Probeer ervoor te zorgen dat het comfortabel zit. Ga voor de wat wijdere en losse kleding. Hier heb je het veel minder snel warm en de kleding voelt niet benauwd aan. Doordat de kleren wat losser zitten zal het transpiratievocht ook minder makkelijk op je kleding kunnen gaan zitten. Er zit meer ruimte tussen je huid en de kleding.

Lichte kleuren

Donkere kleuren absorberen warmte en houdt warmte vast. Lichte kleding zorgt juist voor een koel en fris gevoel. Denk hierbij aan wit, lichtgrijs, beige, pastelkleuren. Lekker zomers!

Natuurlijk materiaal

Katoenen en linnen laten het lichaam “ademen”. Synthetische kleding kan een verstikkend gevoel geven. Probeer dus zoveel mogelijk, dit geldt ook voor je ondergoed en sokken, natuurlijk materiaal te dragen.

Okselpads

Okselpads beschermen je kleding tegen vochtvlekken. Zo blijf je langer een fris gevoel houden. Je kunt deze het beste gebruiken bij kleding die niet gemakkelijk te wassen zijn.

Je voeten

Het is belangrijk om je voeten voldoende frisse lucht te geven. Dit kan je bereiken door het dragen van slippers of sandalen.
Je voeten willen nog wel eens gaan ruiken na het dragen van sneakers en gympies. Dit kan je voorkomen door altijd schone, katoenen sokken te dragen. Je kunt ook producten kopen om de geurtjes tegen te gaan.

Eten en drinken

Bepaald soort eten maakt dat je meer gaat zweten of dat je sterker gaat ruiken. Denk aan pikant eten of knoflook. Ook koffie kan hier een steentje aan bijdragen. Probeer deze, vooral met warm weer, te vermijden. Drink wel voldoende water.

Let op het weer

Ga geen extreme dingen doen in temperaturen die je eigenlijk niet gewend bent. Verg niet teveel van jezelf. Pas je tempo en ritme aan, aan het warme weer.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…
Ga zweet te lijfGa zweet te lijfIedereen heeft wel eens last van klotsende oksels, klamme handen en onfrisse voeten. Vooral als het zomers warm is, heb…
Iedereen transpireertIedereen transpireert, de een wat meer en de ander wat minder. De meeste van ons gebruiken ook iets om de transpiratie e…
Transpireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren en zweetgeur: oorzaken en oplossingenTranspireren is een heel gewone reactie van het lichaam bij warmte. De ene mens zweet meer dan de ander. Zweten kan zorg…
Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Het warme weer komt er weer aan, tijd om jezelf zomer klaar te maken. Heerlijk, op het strand met een lekker drankje erb…

Reageer op het artikel "Tips tegen transpireren"

Reacties

Arjanne26 (infoteur), 02-07-2008 19:28 #2
Oe, das handig! De avond ervoor moet je deze al gebruiken dus?

Opluchting, 02-07-2008 17:21 #1
Odorex Extra Dry werkt perfect. Dat dep je met een watje op de oksel, de avond voor de dag dat je niet wil zweten. Hierdoor helemaal NIET zweten uit de oksels, minstens 1 dag.
Groeten tevreden gebruiker

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 01-07-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!