InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat is Alepzeep?

Wat is Alepzeep?

Alep is de oudste zeepsoort dat nog altijd op ambachtelijke wijze gemaakt wordt en dat kan gebruikt worden voor vele doeleinden. Het is volledig afbreekbaar en is bijgevolg een milieuvriendelijk alternatief voor veel synthetische zeepsoorten. In dit artikel vindt u de geschiedenis van Alepzeep, informatie over het gebruik voor uiterlijke verzorging, symptoomverlichting bij allerlei huidproblemen en het gebruik van alepzeep in het huishouden.

Wat is Alep?

Alep is de eerste harde zeepsoort ooit gemaakt. Het is afkomstig van de stad Aleppo (Halab) in Syrië. Het zijn grote blokken zeep met een groene tot bruine kleur. Vaak hebben ze enkel een papieren wikkel. De sterke geur is zeer typerend. Deze zeepsoort wordt voornamelijk verdeeld door natuurwinkels of Internetwinkels met speciale zepen en is 100% natuurlijk en biologisch afbreekbaar.

Geschiedenis

Alepzeep werd uitgevonden door de Mesopotamiërs in het huidige Syrië. Dankzij de kruisvaarders is het algemeen verspreid geraakt. Vloeibare zeepsoorten werden destijds gebruikt, maar vaste zeep was niet gekend in de rest van de wereld. Al snel werd de productieproces geïmiteerd en ontstonden er ook andere zeepsoorten zoals de Marseillezeep. Daarom noemt men Alepzeep soms de "moeder der zepen".

Samenstelling en productie

Alep wordt al 4000 jaar op dezelfde wijze gemaakt. De samenstelling is door de eeuwen heen niet veranderd: er wordt nog altijd enkel olijfolie, laurierbesolie, water, soda en zeezout gebruikt. De zeep wordt ook nog altijd bereid in koperen ketels.

Eerst wordt de olijfolie verzeept met water en sodaloog. Daarna wordt het mengsel gekookt en verschillende keren gewassen. Voor het afkoelen wordt de laurierbesolie toegevoegd. De pasta wordt dan manueel versneden in typische blokken. Pas na een rijpingsproces van 9 maanden in de volle zon is de zeep klaar voor gebruik.

Gebruik

De zeep kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Het is sterk ontsmettend, reinigend en beschermend. Hieronder een aantal mogelijke toepassingen:

Persoonlijke verzorging

Alep laat een beschermende laag achter na het wassen. Het droogt de huid niet uit en helpt de huid herstellen. Het kan dagelijks gebruikt worden voor de handen, de rest van het lichaam en het haar (helpt goed tegen schilfertjes). Bij irritatie werkt het pijnstillend, kalmerend en genezend. Het kan gebruikt worden bij verschillende huidaandoeningen zoals eczeem of psoriasis of droge huid. Je kan Alep ook gebruiken als tandpasta en tegen aften.

Huis en tuin

Alepzeep kan gebruikt worden voor allerlei huishoudelijke doeleinden. Het is een milde zeep met een antibacteriële werking en is bovendien geschikt tegen schimmels. Het grote voordeel is dat je handen niet beschadigd raken en je bijgevolg ook geen handschoenen moet dragen. Ook is het niet irriterend bij het inademen in tegenstelling tot veel traditionele kuisproducten. Bovendien is het zeer milieuvriendelijk omdat het volledig afbreekbaar is.

Hieronder een aantal voorbeelden:
  • Houten vloeren kan je reinigen met een lauwe sop met Alepzeep. Zo krijgen ze een beschermlaagje en zijn ze proper.
  • Houten meubels hebben geen boenwas nodig als je Alepzeep gebruikt. Maak een lauw sopje met Alepzeep en gebruik badstof (een oude washand of een stuk van een oude handdoek bijvoorbeeld). Wrijf de zeep in met cirkelvormige bewegingen. Neem daarna af met lauw water. Wrijf het eventueel in met (biologische) baby-olie of plantaardige olie. Droog het af met badstof.
  • Leren meubels en kledingstukken kan je op dezelfde manier behandelen als houten meubels. Zo blijft het leer langer soepel en barst het minder snel.
  • Schimmelplekjes in bijvoorbeeld badkamer of keuken kan je behandelen met een warm sopje met Alepzeep.
  • Alle textiel kan je wassen met Alep. Het is vooral geschikt voor linnen, babykleding en lingerie. Bij mensen met een gevoelige huid vermindert de irritatie (veroorzaakt door contact met wasgoed gewassen met sommige traditionele wasmiddelen) en wordt irritatie voorkomen door kleding te wassen met Alepzeep.
  • Tapijten kan je ook reinigen met Alepzeep. Wrijf een lauw sopje in en laat even wachten. Neem daarna af met een vochtige doek. Herhaal tot de vuile plekken weg zijn. Als je een stofzuiger hebt waarmee je water kan opzuigen, kan je het tapijt natmaken met de sop en kort inwrijven (niet te hard wrijven omdat je anders de vlekken uitsmeert) en daarna de sop opnemen met de stofzuiger.
  • Natuursteen kan je ook voeden met Alepzeep.
  • Alep is ook goed tegen ongedierte. Een heet sopje helpt tegen mieren of ander ongedierte in huis. Giet een heet sopje langs de opening waarlangs het ongedierte binnenkomt (eventueel rechtstreeks op de openingen van het mierennest als ze dicht bij het huis zijn). Herhaal een aantal keer per dag. Kuis de vloer voor de opening dagelijks met Alepzeep tot het ongedierte niet meer binnenkomt. Je kan Alep ook gebruiken tegen motten: een blokje zeep in de kleerkast houdt motten weg.

Andere

  • Een blokje (Sunlight)zeep in bed wordt aangeraden tegen kuitkrampen. Als je een blokje zeep tegen je kuiten houdt, verdwijnt de kramp. Dit zou iets te maken hebben met de basen in de zeep. Alepzeep kan hier ook voor gebruikt worden. Je kan het zeepblokje in een washandje aan het voeteinde leggen.
  • Alepzeep kan je ook gebruiken om penselen te reinigen. De haartjes worden niet beschadigd.
  • Je kan Alep ook gebruiken als ontsmettend middel om bijvoorbeeld wondjes uit te wassen.

Echte Alepzeep?

Echte Alepzeep herken je aan de stempel van de producent. De blokjes hebben ook geen rechte vormen omdat ze manueel gesneden zijn en buiten gedroogd zijn (hierdoor is het oppervlakte vaak zacht gerimpeld in plaats van glad; de zijkanten zijn wel vaak glad). Het heeft ook een zeer opvallende geur. Als je twijfelt over de echtheid kan je het best kopen bij een handelaar die de herkomst garandeert.
© 2008 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Was je handen goedWas je handen goedWas jij je handen wel goed? Handen wassen wordt ons al van jongs af aan geleerd. Maar is handen wassen ook echt nuttig e…
Kun je jezelf reinigen met zwarte zeep?Kun je jezelf reinigen met zwarte zeep?We houden ervan om een fris en schoon velletje te hebben en om dat te bereiken zijn natuurlijke producten favoriet. Het…
Zeep maken: zeeprecept en bereidingZeep maken: zeeprecept en bereidingAmbachtelijke zeep wordt sinds mensenheugenis al gemaakt. Zuid-Frankrijk staat bekend om zijn ambachtelijke zeep, de zog…
African black soap: natuurlijke renigingDe nieuwe trend om een perzikhuidje te kopen is niet uitgevonden in allerlei labaratoria waar de producten "dermatologis…
Zelf zeep maken met glycerinezeepGlycerinezeep is een prettige kant-en-klare gietzeep die je alleen nog maar hoeft te smelten. Zodra de zeep gesmolten is…
Bronnen en referenties
  • http://www.zeeperie.nl/index.php?paginaid=14 http://www.geurland.nl/teksten/Alep%20zeep.htm http://www.alepposoap.com/presentation.html http://yemna.nl/N_frame.html?http://yemna.nl/N_xp_9.html

Reageer op het artikel "Wat is Alepzeep?"

Reacties

Eline, 25-04-2013 04:46 #3
Hartelijk dank voor de reactie. Ik ga op zoek.
eg

Sara, 22-07-2011 09:53 #2
Heb al jaren magnesium geslikt voor mijn kuitkrampen toen gelezen van de alepzeep en heb al 2 maanden een stuk alepzeep in mijn bed liggen en heb nog steeds geen kuitkrampen zonder de magnesium te gebruiken

E. Graanoogst, 21-04-2010 14:39 #1
Het vorig jaar heb ik in Turijn Sapone di Aleppo vloeibaar (Alepzeep) gekocht. Ik vind het een wonderbaarlijke zeep en heb er nu spijt van dat ik maar een fles had gekocht. Ik woon in Suriname (Zd.Amerika/Caribbean) en zal niet zo gauw meer in Italie komen. Kunt u mij aan een aantal adressen helpen in nederland, waar deze zeep verkocht wordt? Ik zal dat zeer op prijs stellen.
vr.gr.
Eline Graanoogst Reactie infoteur, 21-04-2010
Beste Eline,

Ik woon in België en koop de zeep zelf altijd in een natuurwinkel. Waarschijnlijk zullen ze het in Nederland ook in dergelijke speciaalzaken verkopen. Ook buitenlandse winkels kunnen het in hun assortiment hebben.

Er zijn ook online webshops die zepen verkopen. Sommige ervan hebben ook Alepzeep in hun assortiment. De adressen kan u best met Google zoeken.

Met vriendelijke groeten,

Nesibe

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: 06-07-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!