InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: volwassen en puistjes!

Beauty: volwassen en puistjes!

Beauty: volwassen en puistjes! Je verwacht dat je na je pubertijd van de puistjes af bent. Halleluja, de vlag kan uit, de gave huid is terug. Voor sommige vrouwen is niets minder waar en komen de puistjes als dertiger of begin veertiger weer terug. Hoe komt dit en wat kan je er aan doen?

Hoe ontstaan puistjes?

Een puistje ontstaat als er teveel talg wordt aangemaakt. Hierdoor blijven overtollige huidcellen aan elkaar plakken, de poriën verstoppen en bacteriën kunnen zich nu gemakkelijk vermenigvuldigen. Onderhuids krijg je nu kleine ontstekingen en dus de bekende puistjes.

De huid

De huid wordt in de loop der tijd wat minder elastisch en dus kan de huid minder hebben dan in de periode dat je puber bent.
Naast de bekende hormonen kan ook door een drukke levensstijl met gezin, opgroeiende kinderen en een eigen carrière de stressfactor in beeld komen, aldus Amerikaanse en Engelse onderzoekers. De stress heeft invloed op je huid en kan veroorzaker zijn van puistjes als dertiger en begin veertiger.

Wat kan je doen?

Er vanuit gaande dat de onderzoekers gelijk hebben, wat zijn dan de mogelijkheden? Het is eenvoudig om te zeggen dat ontstressen een belangrijke is en dat is ook zo. Het zoeken naar momenten waar je de boel de boel kunt laten is belangrijk. Iedere dag een moment zoeken waar je 15 tot 30 minuten kunt relaxen. Dit kan ook in de vorm van een lekker luxe bad in de avonduren. Ontspannen een boekje lezen in bad met op de achtergrond een muziekje.

Producten

Neem je lekker heet bad dan is de stoom ook nog eens goed voor je huid. De poriën gaan open en kunt je huid prima reinigen. Neem een zachter reiniger voor de huid en laat de middeltjes voor de pubers in de winkel staan. Deze producten drogen de huid op die leeftijd veel te sterk uit.

Koop als dagcrème een crème die talgproductie binnen de perken houdt. Als het product bijvoorbeeld salicylzuur bevat zit er een talgremmer in. Arnica kent iedereen wel en deze gaat ontstekingen, wat puistjes immers zijn, tegen en is dus een prima middel om te gebruiken. Retinol voorkomt verslapping van de huid en gebruik dit in een nachtcrème. De meeste cosmeticamerken hebben wel een nachtcrème waar Retinol in zit (bijvoorbeeld Vichy).

Tot slot

Voorkomt dat je agressieve middelen gebruikt om in sneltreinvaart van de puistjes af te komen. Kans op beschadiging van de huid is groot. Pak de huid gestructureerd aan met stomen, grondig reinigen en de juiste producten om van de puistjes af te komen. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Huismiddeltjes tegen acnéHuismiddeltjes tegen acnéAcné is een vervelende aandoening die veel mensen leed toebrengt. De puistjes zijn echter over het algemeen vrij goed te…
Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtypes zijn er allemaal en welke heb ik nu eigelijk. Hieronder vindt je een overzicht welk soort huidtypes…

Reageer op het artikel "Beauty: volwassen en puistjes!"

Reactie

Dv, 17-01-2012 20:06 #1
Arnica is niet geschikt voor ontstekingen, maar voor kneuzingen en is zeer giftig op open wonden, dus dat lijkt mij niet zo geschikt voor puitstjes.

Calendula daarentegen werkt wel tegen ontstekingen en gaat littekenvorming tegen.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-08-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Reacties: 1
Schrijf mee!