InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Huidverjonging en behandelmethoden

Huidverjonging en behandelmethoden

Huidverjonging en behandelmethoden Een strakke huid zonder rimpels op later leeftijd is niet veel van ons gegund. Toch is huidverjonging, een strakke huid en strijd tegen rimpels een big issue. Vooral nu de sterren eeuwig jong lijken te blijven. Beautyklinieken verschaffen behandelmethoden voor huidverjonging. De beautyklinieken hanteren prijzen die bijna voor iedereeen betaalbaar zijn. Dus worden behandelmethoden bij beautykliniek eigenlijk steeds meer voor iedereen toegankelijk. Nu is huidverjonging ook wel meer voor de normale man geworden, en niet meer alleen voor de sterren laten hun rimpels behandelen. Naar een beautykliniek gaan ook inderdaad steeds meer 'normale' mensen. Een strakke huid wordt meer bereikbaar. In onze maatschappij is het nog niet zo normaal als in Amerika (waar kids bijvoorbeeld een schoonheidsoperatie cadeau krijgen voor hun verjaardag), maar bezoek aan beautykliniek en ondergaan van behandelmethoden worden wel normaler, ook in onze maatschappij.

Huidverjonging en behandelmethoden

Dermabrasie voor huidverjonging

De huid, dus ook de rimpels, wordt met een soort schuurpapier of met een draaiende borstel met staaldraad of een frees met diamantkorrels gelijjkmatig tot op het juiste niveau afgeschaafd. (do not try this at home!). De uitgeoefende druk bepaalt de diepte die men wil bereiken. Men schuurt rimpels als het ware weg, en men krijgt een gladdere en strakkere huid.

Huidverjonging door chemische peeling

Voor verjonging van de huid wordt er een techniek gebruikt waarbij de huid door chemicaliën (met name allerlei zuren) oppervlakkig wordt verwond. Na genezing krijgt de huid een jonger aanzien, de huid is strakker en rimpels zijn verminderd of verdwenen. Veranderingen zullen optreden in de opperhuid (oppervlakkige peeling), in de lederhuid (middeldiepe peeling) of in het gedeelte daaronder (diepe peeling).

Huidverjonging door fotothermische peeling/lasertherapie

Rimpels verwijderen en een strakkere huid is door laserbehandeling is het mogelijk. Een betere verwijdering van de oppervlakkige huid wordt bewerkstelligd, zonder de onderliggende weefselstructuren te beschadigen. Het principe van deze peeling berust op de absorptie van het door een laser opgewekt monochroom licht door specifieke moleculen.

Huidverjonging door implantaten

Dit zijn materialen die kunnen worden gebruikt voor het opvullen van 'defecten' in de huid: kraaienpootjes, rimpels, littekens. Een goed implantaat zou moeten aanvoelen als echt weefsel. Vroeger werden in implantaten wel bijenwas en vloeibare paraffine gebruikt wat tot ontstekingen leidde. Tegenwoordig zijn er nieuwe middelen en komen ontstekingen bijna niet meer voor. De nieuwe middelen die men tegenwoordig gebruikt in implantaten: rundercollageen, artecoll. Oppassen bij artecoll: de huid wordt dunner bij het ouder worden, de implantaten kunnen zichtbaar worden.

Huidverjonging door injectables

New fill: Dit is een alfahydroxyzuur (polymelkzuur). Door dermatologen wordt het al jaren gebruikt om littekens minder zichtbaar te maken. Doordat Conny Breukhoven dit introduceerde, wordt het ook gebruikt tegen veroudering. Injecties worden ingebracht op een plek (bijvoorbeeld bij ingevallen wangen of neus-/mondplooi). Er ontstaat een milde ontsteking en dit stimuleert de huid om extra bindweefsel te producteren. Een verstrakking van de huid is het gevolg.

Siliconen: Een geïnjecteerd silicoon verdwijnt niet uit het lichaam. Het wordt na verloop van tijd ingekapseld door het lichaamseigen collageen. Siliconen worden voornamelijk gebruikt voor de borsten en lippen. Omdat siliconen een blijvend karakter hebben kun je er niets aan veranderen als het fout uitpakt.

Hyalonzuur: Dit is een polyscharide die van nature voorkomt in de huid van een mens. De ingespoten stof blijft lang aanwezig in de huid. Er treed geen allergische reactie op en het wordt toegepast in het gezicht en de lippen.

Lichaamseigen vet: Vet van dij, heup, of buik wordt weggezogen en wordt op plaatsen war zich te weinig vet bevindt (bijvoorbeeld in de wangen) ingespoten. Het vet wordt snel opgenomen, er moet erg veel worden ingespoten om effect te zien.

Meer artikelen over huidverzorging en huidveroudering:

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huidverjonging en behandelmethoden"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!