InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Hyaluronzuur, geen facelift en toch rimpels weg

Beauty: Hyaluronzuur, geen facelift en toch rimpels weg

Beauty: Hyaluronzuur, geen facelift en toch rimpels weg Er zijn natuurlijk allerlei smeersels die op de markt die pretenderen de huid op te vullen met collageen. Vage lijntjes wegnemen is mogelijk, maar de vraag is of het daadwerkelijk de rimpels wegneemt. Botox is een andere optie en natuurlijk operatief het gezicht glad laten trekken is de meest drastische. Er is iets relatief nieuws op de markt, te weten Hyaluronzuur.

Wat is het?

Hyaluronzuur is een lichaamseigen stof die van nature in onze huid zit. Als we ouder worden neemt de hoeveelheid af en kunnen de rimpels ontstaan. De crèmes met hyaluronzuur die al op de markt zijn bieden niet helemaal de werking die nodig is. De dosering is van belang met een crème is dit altijd lastiger. Als deze stof met een injectie gezet wordt, dan kan het gerichter geplaatst worden.

Hoe werkt het?

De stof hyaluronzuur wordt gemengd met water voordat deze in de huid wordt gespoten. De naald wordt net onder de rimpel gezet en laat de huid iets omhoog komen. Bij een eenvoudige rimpel wordt er een meer verdunde vloeistof ingespoten dan bijvoorbeeld bij de neus-lipplooi. Ook de kaaklijn en jukbeenderen kunnen behandeld worden. Maar denk ook aan andere oneffenheden, lipopvulling of littekens. Bespreek dit vooraf goed met de behandelde arts.

De stof wordt langzaam weer door het lichaam afgebroken en afhankelijk van hetgeen er gedaan is, moet er na verloop van zijn weer nieuwe hyaluronzuur ingespoten worden. Het gegeven dat er niet altijd dezelfde termijn voor staat is gelegen in het feit dat de substantie die de neus-lipplooi op moet duwen dikker is dan een fijn lintje wegwerken. De dikkere substantie heeft dus meer tijd nodig om af te breken. De dunne lijntjes moet je na ongeveer een half jaar bij laten werken en de dikkere substantie kan wel tot anderhalf jaar blijven zitten.

Ongevaarlijk?

100% zekerheid krijg je nergens, maar er zijn inmiddels tal van onderzoeken die geen bijwerkingen vertonen, alleen wat pijn bij het aanbrengen (er wordt wel wat verdovende crème gesmeerd, maar desondanks voel je de injecties wel). Zodra de injecties gezet zijn kan de huid wat rood worden en zwellen. Dit moet binnen enkele dagen weg zijn. In de periode dat de huid wat rood is is het verstandig niet onder de zonnebank te gaan liggen, maar wachten tot de huid weer rustig is.
Bij zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven wordt het afgeraden.

Met andere opties combineren?

Er is nog te weinig onderzoek gedaan om verschillend type behandelingen als laseren en botox te combineren. Men kan daarom nog niet aangeven in hoeverre dit consequenties heeft.

Meer informatie?

Onder andere de Nederlandse Vereniging voor Esthetische Plastische Chirurgie geeft uitleg over de gangbare methodes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inspuitingen met hyaluronzuur - Ervaringen en resultatenInspuitingen met hyaluronzuur - Ervaringen en resultatenCrèmes met hyaluronzuur zijn erg in de laatste tijd. Ze beloven een goed gehydrateerde en volle huid die rimpels geen ka…
Facelift massageFacelift massageGespannen gezichtsspieren verminderen de bloeddoorstroming naar de huid waardoor huidverslapping en rimpels in de hand g…
Hyaluronzuur - Cosmetica, injecties, supplementenHyaluronzuur is een natuurlijk bestanddeel van het bindweefsel dat tot dertig keer zijn volume aan water kan vasthouden…
Hyaluronzuur goed tegen rimpels, tegen artrose en droge huidHyaluronzuur goed tegen rimpels, tegen artrose en droge huidWat is hyaluronzuur? Hyaluronzuur is belangrijk om vocht in de huid vast te houden. Ook speelt Hyaluronzuur een grote ro…
Beauty: Een botox behandeling ondergaan?Beauty: Een botox behandeling ondergaan?Voor vele mensen is het een dilemma, want je gaat toch aan je gezicht frunniken. Typisch dat relatief veel mensen hun ha…

Reageer op het artikel "Beauty: Hyaluronzuur, geen facelift en toch rimpels weg"

Reactie

Diana, 05-08-2011 01:46 #1
Kunt u mij vertellen of de hyaluronzuur injection filler voor bijvulling van de rimpels vrij te koop is bij de drogist en als wel dan graag waar? Reactie infoteur, 05-08-2011
Ik heb deze vraag eerder gehad en een tijdje geleden heb ik geinformeerd, maar toen was het nog niet vrij te koop bij de drogist. Ik veronderstel dat dit in een zo korte tijd nog niet anders geworden is.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-10-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Reacties: 1
Schrijf mee!