InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips tegen een gevoelige huid

Tips tegen een gevoelige huid

Tips tegen een gevoelige huid Een gevoelige huid heeft meer aandacht nodig dan een normale huid. Je kan er niet zomaar van alles opsmeren, omdat dat het juist kan verergeren. Wanneer heb je een gevoelige huid en wat kan je er tegen doen? Is je huid snel geirriteerd, heb je vaak last van een rode huid of jeuk? Deze symptomen wijzen er op dat je last hebt van een gevoelige huid. Je huid kan snel uitdrogen of juist erg snel vet worden. Vaak kan je beter geen make up op doen omdat je daarna last hebt van puistjes of plekjes.

Hoe ontstaat een gevoelige huid?

Je kan van nature door erfelijkheid een gevoelige huid hebben. Je kan ook in de loop der tijd een gevoelige huid ontwikkelen, door milieu invloeden, zoals blootstelling aan zonlicht, vervuiling en koude wind. Door cosmeticaproducten die veel parfum en kleurstoffen bevatten. Door gebruik van zeep, dit zorgt ervoor dat de huid sterk uitdroogt. Ook heet water kan ervoor zorgen dat de huid uitdroogt. En door veroudering, de huid wordt met de jaren dunner en droger waardoor het minder bescherming heeft.

Tips tegen een gevoelige huid:

  • Gebruik altijd een uv-filter in je dagcreme. In de zomer en in de winter, uv stralingen zijn er namelijk altijd en kunnen ervoor zorgen dat je huid geirriteerd raakt.
  • Reinig je huid alleen met speciale reinigingsproducten die geschikt zijn voor een gevoelige huid. Dit staat altijd op de verpakking. Als je niet weet welke je het beste kunt gebruiken, vraag het dan aan de specialist.
  • Veel water drinken is eigenlijk overal goed voor, ook voor een mooie stralende huid. Drink 1,5 a 2 liter water per dag.
  • Probeer je huid zo goed mogelijk tegen kou en wind te beschermen. Door wind op je huid krijg je vaak last van een droge en schrale huid. Smeer je huid in de winter extra goed in, bijvoorbeeld met een bodylotion voor de droge huid.
  • Het beste is om helemaal geen make up te gebruiken op je gezicht, zoals foundation of poeder. Maar wil je dit toch gebruiken, laat je dan informeren bij een drogisterij en vertel dat je last hebt van een gevoelige huid. Tegenwoordig zijn er steeds meer producten op de markt die daar speciaal voor gemaakt worden.
  • Wil je je huid eens een keer lekker laten verwennen? Boek dan een beauty dagje. Vermeld wel even dat je last hebt van een gevoelige huid, zodat ze daar rekening mee kunnen houden.
  • Scrub je huid 1 keer in de week met een extra milde scrub die geschikt is voor de gevoelige huid. Dit verwijderd de dode huidcellen, waardoor je huid er daarna weer stralend uitziet.
  • Probeer stress en alcoholische dranken zo veel mogelijk te vermijden, deze kunnen ervoor zorgen dat de huid gevoelig(er) wordt.
  • Let er op dat er geen parfum en kleurstoffen in je verzorgingsproducten zit. Kijk ook uit met conserveringsmiddelen.

Het is ook erg belangrijk om de juiste voeding binnen te krijgen. Vitamine A en B zijn erg belangrijk voor een mooie huid.

Bronnen voor vitamine A:

  • Lever
  • Margarine
  • Vleeswaren
  • Zuivelproducten
  • Eieren

Bronnen voor vitamine B:

  • Vette vis
  • Volkorengraan
  • Zonnebloempitten
  • Spinazie
  • Soja producten
  • Linzen
  • Gevogelte
  • Paddestoelen
© 2009 - 2019 Vivere87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Beauty: volwassen en puistjes!Beauty: volwassen en puistjes!Je verwacht dat je na je pubertijd van de puistjes af bent. Halleluja, de vlag kan uit, de gave huid is terug. Voor somm…
Beauty: zin en onzin creme voor decolleteBeauty: zin en onzin creme voor decolleteJe hebt tegenwoordig overal crème voor, dus zo gek is het niet dat het decolleté ook een ‘eigen’ crème krijgt. Hoe zinvo…
Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtypes zijn er allemaal en welke heb ik nu eigelijk. Hieronder vindt je een overzicht welk soort huidtypes…

Reageer op het artikel "Tips tegen een gevoelige huid"

Infoteur: Vivere87
Gepubliceerd: 19-10-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!