InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?

Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?

Beauty: Hoe kan je acne bestrijden? Voorop gesteld dat acne gedurende de puberjaren meestal de kop op steekt en het na deze periode net zo snel weer wegtrekt, geldt dit helaas niet voor iedereen. Daarnaast kan die pubertijd erg lang duren als je onder de acne zit en kan het je leven zelfs negatief beïnvloeden. Wat kan je allemaal ondernemen om het weg te krijgen of minimaal onder de duim te houden?

Wat is acne?

Vooropgesteld dat acne niet gevaarlijk is, maar wel erg ontsierend kan zijn. Acne is een verzamelnaam en acne herken je aan de bekende puistjes op de huid. Deze bultjes komen, naast het gezicht, ook voor op de schouders, in de nek, op de rug en op de bovenarmen. De een krijgt het en de ander niet, maar de basis is dat het in principe een hormonale kwestie is. Daarnaast lijkt het er op dat ook het genetische gedeelte een rol kan spelen.

Acne is een overmatige productie van talg en door deze overmatige productie ontstaan er mee-eters. De huid gaat bol staan en de talg hoopt zich op onder de huid. In deze ophoping zit een bacterie (propionibacterium acnes) die een ietwat prikkelende stof produceert en de bekende ontstekingsverschijnselen oproept.
De rode bultjes worden groter en het worden enig moment kleine zweertjes.

Wat kan je er aan doen?

Aangezien het hormonale een belangrijke rol vervult is het voorkomen uitgesloten. Sommige stoffen kunnen de hormonen stimuleren en door dit in te perken kan je het extra stimuleren voorkomen (bijvoorbeeld de stof Annatto in kaas is zon stimulerende kleurstof). Maar verder hebben etenswaren geen effect op het wel of niet krijgen van puistjes.

Reinigen

Belangrijk is dat de huid altijd schoon is. Reinig de huid met zachte materialen (PH neutrale producten), de grove materialen (meestal in lotions of crèmes) die in de schappen liggen, leveren uiteindelijk niets structureels op. Behalve dan dat je huid er behoorlijk van uitgedroogd kan raken.

Uitknijpen

Kies je er voor een puistje uit te knijpen, wat niet hoeft want ze drogen vanzelf in, zorg er dan voor dat je huid en handen goed gereinigd zijn. Ook als je het puistje hebt uitgenepen is het goed de huid te reinigen. Het nadeel van een puistje uitknijpen is dat door het knijpen de bacteriën in het weefsel zal verspreiden. Verder is de kans aanwezig dat je er littekens aan over houdt.
Heb je veel puistjes dan is het raadzaam om de schoonheidsspecialiste periodiek de puistjes te laten verwijderen. De professional heeft de juiste materialen hiervoor.

Zonlicht

Stevig de zon in gaan in de hoop dat de puistjes uitdrogen werkt niet. Beperkt zonlicht op de huid is prima, maar het rijpingsproces van een puistje moet toch gewoon plaatsvinden.

Medicijnen

Zowel de natuurgeneeskunde als het traditionele circuit heeft materialen om de huid tot rust te brengen en de acne af te zwakken (bijv. zware antibiotica wordt nogal eens voorgeschreven). Is de traditionele geneeskunde meer geënt op het oplossen van het huidige probleem, de natuurgeneeskunde wil de oorzaak aanpakken. Het is maar waar je voor gaat.

Meisjes kunnen ook nogal eens baat hebben bij de pil (niet iedere anticonceptiepil helpt ook in dit proces). Verder zijn er vitaminepreparaten die een positieve rol kunnen vervullen. Zo zijn de B vitamines en visolie (omega 3 en 6) geschikt en is er sinds enige tijd lactoferrine op de markt. Dit is een eiwit wat ontstekingsremmend werkt.

Toch littekens?

Heb je inmiddels toch littekens opgelopen, dan zijn er nog wel wat methodes om deze minder te laten worden of geheel te laten verdwijnen (is afhankelijk van het litteken). Een peeling of dermabrasie kunnen toegepast worden bij de speciale schoonheidsspecialiste en deze haalt als het ware een laag van de huid. Het zijn heftige methodes, maar vaak wel effectief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Huismiddeltjes tegen puistjesHuismiddeltjes tegen puistjesJeugdpuistjes, ook wel acne vulgaris genoemd, zijn vervelende ontstekingen van de talgklieren en komen vooral op de gezi…
Een wondermiddel tegen puistjes?Puistjes, hoe kom je ervan af? Uitknijpen, aanstippen, behandelen met speciale middeltjes... Heb je alle tips al uitgepr…
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…

Reageer op het artikel "Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-06-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!