InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips voor het kiezen van brillen en lenzen

Tips voor het kiezen van brillen en lenzen

Tips voor het kiezen van brillen en lenzen De ogen behoren tot de belangrijkste zintuigen van ons lichaam. In onderstaan artikel geef ik een aantal tips voor het kiezen van de juiste bril of ooglenzen.

Brillen

Raadpleeg onderstaande tips alvorens een bril aan te schaffen:
  1. Kies een sterk montuur dat zijn vorm behoudt als u erop gaat zitten.
  2. Neem glazen van goede kwaliteit.
  3. Polaroidglazen verminderen de schittering maar laten strepen in de autoruit zien.
  4. Meekleurende glazen passen zich aan de lichtsterkte aan maar kunnen gevaarlijk zijn wanneer u vanuit fel zonlicht een donkere tunnel inrijdt.
  5. Ontspiegelde glazen beschermen de ogen tegen reflecties van zonnestraling bij o.a. zeilen en skiën.
  6. Sportbrillen bieden een goede bescherming bij actieve sportbeoefening.
  7. Veiligheidsbrillen zijn van essentieel belang bij veel industrieel werk. Ze beschermen tegen rondvliegende metaalsplinters en reflecties van infrarood en ultraviolet licht.

Contactlenzen

Contactlenzen geven een breder gezichtsveld dan een bril. Hoewel ze in het begin wat ongemakkelijk aanvoelen, zijn er weinig mensen die ze niet kunnen verdragen. Ze moeten wel best door een specialist aangemeten worden en uw ogen dienen elk jaar gecontroleerd te worden. Dit is van belang om mogelijke problemen te voorkomen of te verhelpen.

De verschillende soorten contactlenzen worden hieronder kort beschreven met elk hun voor- en nadelen.

SoortOmschrijvingVoordelenNadelen
HardOnbuigzaam plastic, passend op het gedeelte van het hoornvlies.Goed helder zicht. Gaan lang mee. Krassen kunnen door polijsten verwijderd worden. Gemakkelijk in gebruik en het goedkoopst in aanschaf en gebruik.Zitten in het begin ongemakkelijk. Kunnen hoornvlies vervormen als ze slecht passen. Vaak ongeschikt voor gevoelige ogen of mensen met allergische reacties. Eventueel op lange termijn nadelig.
ZachtLijken op waterdruppels. Gemaakt van hydrofiel plastic polymeer.In het begin prettiger dan harde en beter geschikt voor onregelmatig gebruik. Zeer geschikt voor stoffige droge ruimten.Reageren vaak slecht op hoge temperaturen en druk. Hoge onderhoudskosten. Gaan niet zolang mee als harde lenzen.
Doorlaatbare harde lenzenOnbuigzaam plastic waar lucht doorheen kan.Slechter beeld dan zachtere lenzen. Laten meer zuurstof het hoornvlies bereiken dan harde lenzen.Moeten vaak geweekt worden in speciale vloeistof om opgehoopte eiwitten te verwijderen.
Meegroeiende lenzenKunnen 1 week tot 3 maanden gedragen worden zonder dat ze hoeven verwijderd te worden.Erg geschikt voor baby's, kleine kinderen en oudere mensen.Kunnen schadelijk zijn tenzij ze onder professionele begeleiding worden gebruikt. Met harde of zacht zachte lenzen beter zicht.
Gekleurde lensfiltersKunnen gedragen worden als één of beide ogen beschadigd zijn of door acteurs om de kleur van de ogen te veranderen.Geschikt als medische camouflage van oogbeschadigingen. Zicht blijft gelijk.-

Het werken aan een computerscherm

Het werken aan een traditioneel computerscherm kan de ogen vermoeien. Dit wordt veroorzaakt doordat de spieren die voor de scherpstelling van het beeld verantwoordelijk zijn, overbelast raken. Het best kunt u steeds 20 minuten aan het scherm werken met pauzes van 5 minuten en na 2 tot 3 uur ander werk gaan doen. Indien u vermoeide, branderige of rode ogen heeft of u wordt met hoofdpijn belast, laat dan uw ogen controleren. U kunt een visuele afwijking hebben waarvan u zich niet bewust bent. Een goede bril of contactlenzen kan hier oplossing bieden.
Gerelateerde artikelen
Aandoening: AstigmatismeAandoening: AstigmatismeAstigmatisme is een cilinder afwijking van het oog. 'a' betekent niet, en 'stigma' betekent punt of stip. Astigmatisme i…
Bril versus lenzenDit jaar halen strakke, sterk afgelijnde monturen met een fel kleurtje de bovenhand. De klassieke gouden of zilveren bri…
Harde en zachte lenzenWie slechte ogen heeft en geen bril wil dragen kiest vaak voor contactlenzen. Er bestaan echter twee soorten lenzen: har…
Tips voor mensen bij het dragen van contactlenzenTips voor mensen bij het dragen van contactlenzenHet aantal mensen dat contactlenzen draagt neemt dagelijks toe. Het is echter niet zo gemakkelijk als het dragen van een…
Lenzen: de ideale vervanging van een bril?Lenzen: de ideale vervanging van een bril?Een tijd lang was een bril de enige oplossing om met slechte ogen toch goed te kunnen zien. Tegenwoordig neemt de popula…

Reageer op het artikel "Tips voor het kiezen van brillen en lenzen"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 03-08-2010
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!