InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haarmasker: Wat is het en hoe maak je ze zelf?

Haarmasker: Wat is het en hoe maak je ze zelf?

Het is iets wat alle vrouwen wel willen: mooi haar dat prachtig glanst, satijn-zacht aanvoelt en waar iedereen jaloers op is. Helaas hebben veel vrouwen last van futloos haar dat er dof uitzit en heel erg klit. Heeft u hier ook last van? Lees dan hier hoe u dat probleem kunt oplossen!

Haarmaskers, wat zijn het?

Haarmaskertjes bestaan vaak uit een creme-achtig goedje, soms is het meer een soort van olie. Het voedt je haar intensief en is een weldaad voor haar dat dof is, beschadigd en droog. Uw haar heeft het vaak zwaar te verduren: wind, regen, kou in de winter en UV-stralen, zout zeewater, chloor in de zomer. Daarom is een haarmaskertje om zijn tijd wel fijn voor het haar. Veel mensen verwarren haarmaskers met conditioner, het verschil is dat haarmaskers vaak intensiever voedt.

Hoe moet een haarmasker worden aangebracht?

Haarmaskers worden over het algemeen aangebracht op handdoekdroog haar. Dit betekent niet dat het haar moet worden drooggewreven of iets, u pakt uw haar in een handdoek in, laat het 10 minuten zitten en klaar is het handdoekdroge haar.
Dan verdeelt u wat creme over beide handen en smeert het in uw haar, het liefst zo dicht mogelijk bij de hoofdhuid. Zo masseert u het masker in uw hele haar en over uw gehele hoofdhuid. Pak uw haar in met aluminiumfolie en een handdoek. Laat het rond de 10 minuutjes intrekken en spoel het dan zorgvuldig weer uit.

Haarmaskers, hoe komt u eraan?

Haarmaskers zijn bij alle drogisterijen te koop. Er zijn verschillende soorten die verschillende effecten hebben op uw haar en hoofdhuid. Kies er 1 die bij uw haartype past. Het is belangrijk dat u de gebruiksaanwijzing wel even leest, de bovenstaande gebruiksaanwijzing is in het algemeen, maar soms wijkt het af van de gebruiksaanwijzing bij een bepaalde bsoorten maskers.

Bent u wat creatiever aangelegd, dan kunt u ook zelf een maskertje maken. Hier een aantal recepten:

Haarmasker1

Ingrediënten:
  • 1 ei
  • 1 theelepel azijn
  • 2 theelepels olijfolie
  • Aluminiumfolie

Gebruiksaanwijzing:
Voeg de 3 ingrediënten samen in een kom en klop/kluts ze goed door elkaar. Het is handig om het haar vooraf te wassen met normale shampoo. Wanneer dit goed is uitgespoeld maakt u uw haar handdoekdroog. Vervolgens kunt u het masker aanbrengen, masseer het goed in. Wanneer uw gehele haar + hoofdhuid is bedekt, zorgt u ervoor dat het haar 'omhooggevouwen' zit. U kunt een soort van knotje (zonder elastiekje) maken, dit is handiger voor stap 2. Het is namelijk de bedoeling dat u uw haar inpakt met wat aluminiumfolie en daarna ook nog met een handdoek. Het folie zorgt ervoor dat de handdoek het masker niet opneemt, nu blijft alles netjes in uw haar zitten. Door uw haar te verpakken, kan er minder lucht bij waardoor het masker nóg beter kan worden opgenomen door het haar. Laat het maskertje zo'n 10 minuten inwerken, spoel het daarna uit met lauwwarm tot warm water. Niet te warm, dan zal het ei niet goed uit het haar gespoeld worden. Het is belangrijk dat u alles eruit wast. U kunt het haar eventueel nog een keer wassen met shampoo om er zeker van te zijn dat u het hele masker uit uw haar hebt gewassen.

Haarmasker 2

Ingrediënten:
  • 1 ei
  • 1 eetlepel honing
  • 1 eetlepel olijfolie

Gebruiksaanwijzing:

Haarmasker 3

Ingrediënten:
  • 1/2 banaan
  • 1/2 avocado
  • 1/4 meloen
  • 3 eetlepels yoghurt

Gebruiksaanwijzing:
Voeg de 4 ingrediënten samen in een kom en klop/kluts ze goed door elkaar. Het is handig om het haar vooraf te wassen met normale shampoo. Wanneer dit goed is uitgespoeld maakt u uw haar handdoekdroog. Vervolgens kunt u het masker aanbrengen, masseer het goed in. Wanneer uw gehele haar + hoofdhuid is bedekt, zorgt u ervoor dat het haar 'omhooggevouwen' zit. U kunt een soort van knotje (zonder elastiekje) maken, dit is handiger voor stap 2. Het is namelijk de bedoeling dat u uw haar inpakt met wat aluminiumfolie en daarna ook nog met een handdoek. Het folie zorgt ervoor dat de handdoek het masker niet opneemt, nu blijft alles netjes in uw haar zitten. Door uw haar te verpakken, kan er minder lucht bij waardoor het masker nóg beter kan worden opgenomen door het haar. Laat het maskertje zo'n 10-15 minuten inwerken, spoel het daarna uit met lauwwarm tot warm water. Het is belangrijk dat u alles eruit wast. U kunt het haar eventueel nog een keer wassen met shampoo om er zeker van te zijn dat u het hele masker uit uw haar hebt gewassen.
© 2010 - 2019 Want-to-infoyou, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Droog en pluizig haar? 10 super tips!Droog en pluizig haar? 10 super tips!Niet iedereen is geboren met even mooi, glanzend en stralend haar. Ben jij iemand die droog en pluizig haar heeft? Je wi…
Beschadigd haar herstellenStijlen, föhnen, permanenten, verven: je haar krijgt vaak heel wat te verduren. Daardoor is de kans groot dat je haar be…
Gezond glanzend haar tijdens de herfst en winterGezond glanzend haar tijdens de herfst en winterGezond en glanzend haar willen we allemaal. Hoe komen we aan mooi, gezond en glanzend haar? Zeker in de winter periode w…
Haar in de zon: stappenplan voor 24 uur verzorgingHaar in de zon: stappenplan voor 24 uur verzorgingWassen, stylen, speciale verzorging. Er is geen enkele reden meer voor uitgedroogd zomerhaar. 24 uur per dag zomerverzor…

Reageer op het artikel "Haarmasker: Wat is het en hoe maak je ze zelf?"

Reactie

Reshma Durga, 11-02-2013 12:22 #1
Dit is een geweldig masker! Doe het vaker en me haar gaat met sprongen vooruit.

Infoteur: Want-to-infoyou
Gepubliceerd: 01-09-2010
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!