InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Verschillende haarproducten om je kapsel mee te stylen

Verschillende haarproducten om je kapsel mee te stylen

Als je voor de schappen in de supermarkt of drogisterij staat kan het je wel gaan duizelen van het grote aanbod stylingproducten voor het haar. Bij een bestelling online word je in veel gevallen ook al niet veel wijzer, er zijn zoveel flesjes, potjes en busjes op een rij maar wat kunnen we ermee?

Groot assortiment

Om ons haar in model te maken (en te houden) voordat we de deur uitgaan, kunnen we gebruik maken van allerlei verschillende haarproducten. Het aanbod op dit gebied is ontzettend groot, de schappen zijn rijk gevuld met allerlei gels, sprays en schuimbussen. Maar waar zijn nou al die stylingproducten voor? Omdat het aanbod zo groot en variërend is en ook nog eens sterk verschilt per merk, is het onmogelijk om elk product te omschrijven. Daarom een kleine greep uit een groot assortiment:

Mousse

Mousse wordt vaak gebruikt als basis om het haar te steunen en model te geven. Met haarschuim kun je ook heel goed volume en slagen in het haar creëren door het product in het haar te kneden en/of te scrunchen.

Nog meer volume in het haar? Even föhnen met een diffuser! Het is te gebruiken op zowel nat als droog haar en is voor elk haartype geschikt. Door gebruik van schuim kan pluizend en statisch haar worden voorkomen.

Er zijn verschillende soorten, zo kan men kiezen uit mousses met o.a de
volgende eigenschappen:
  • krullen en/of slag
  • verzorgend
  • glanzend
  • volume
  • stevigheid
  • kleur(bescherming)

Voor gebruik goed schudden en bij het spuiten de bus op z'n kop houden. Meestal zijn twee tot drie toefjes, zo groot als een walnoot, voldoende om het haar mee te stylen.

Haarserum

Serum wordt vaak aangeboden in kleine flesjes en moet gebruikt worden in zeer kleine hoeveelheden. Men heeft maar enkele druppels nodig die verdeeld worden over het haar. Haarserum heeft een beschermende functie, zo kan het bescherming bieden tegen hitte van een föhn of stijltang. Maar het heeft ook een verzorgend effect, het voorkomt pluizig haar. Tevens wordt het haar zacht en glanzend waardoor het weer een gezonde uitstraling krijgt.

Serum is te gebruiken op zowel nat als droog haar maar pas op: gebruik niet te veel, het haar wordt er vet van. Toch teveel gebruikt? Het haar opnieuw wassen is dan nog de enige oplossing.

Gel

Haargel bestaat voor meer dan 95% uit water, als het water helemaal verdampt is, blijft er een residu in het haar achter die voor de stevigheid zorgt. Haargel is te gebruiken om puntjes te accentueren of korte lengtes volledig mee in te smeren en vervolgens te stylen. Het is te verkrijgen in tubes en in grote potten in allerlei kleuren. De kleuren zoals roze, groen, geel of blauw, zit men niet terug in het haar, dit is puur om het product aantrekkelijker te maken. Er bestaan wel speciale gels waarmee men kleur in het haar kan aanbrengen, om bijvoorbeeld gekleurde lokken of spikes te creëren.

Sommige gels hebben een wetlook effect, het haar blijft er dan de hele dag "nat" uitzien. Ook voor stoere "harde kapsels' kan men goed met een gel uit de voeten. Het haar blijft perfect in model zitten maar wordt dan ook keihard, ideaal voor extreme kapsels.

Haar paste

Met haar paste kan men de hele dag door het haar re-stylen in allerlei warrige creaties. Het is uitermate geschikt voor kort tot half lang, dik en stug haar. Haar paste geeft sterke versteviging aan een kapsel maar blijft flexibel. In tegenstelling tot gel geeft paste een matte finish.

Haarlak

Haarlak gebruikt men als finishing touch om het kapsel te fixeren, oftewel in model te houden. Als je tevreden bent met het eindresultaat dan kun je het met wat haarlak in model houden. Haarlak is te verkrijgen in verschillende sterktes: van sterk naar extreem sterk. Ook kan men kiezen uit producten die extra verzorging geven of juist voor meer glans zorgen. De meeste haarlakken houden het haar soepel dit in tegenstelling tot de lakken van vroeger, toen werden kapsels keihard.
Haarlak dient men met een afstand van ongeveer 20 tot 30 centimeter in ronddraaiende bewegingen op het haar te sprayen.
Gebruik niet teveel lak, er kan dan een grauwsluier over het haar heen komen, waardoor het zijn glans verliest.

Voor meer volume in het haar kan men een beetje haarlak aanbrengen direct bij de haaraanzet

Less is more

Vooral voor haarproducten geldt: Less is more. Teveel aan producten in het haar maakt het slap, vet, kleverig of zwaar waardoor het echt niet meer in model te krijgen is. Het haar in een staart of in een klem vastzetten kan nog een redmiddel zijn maar het haar opnieuw wassen is eigenlijk de beste optie. Gebruik daarom nooit meer dan nodig is, het scheelt ook nog in de portemonnee!
© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kapsels voor kerst en nieuwjaarKapsels voor kerst en nieuwjaarVeel vrouwen hebben voor kerst of Nieuwjaar al weken van te voren een (gala)jurk en perfect bijpassende pumps uitgezocht…
Beauty: Het stylen van haarBij ieder nieuw seizoen speelt de mode in op het betreffende seizoen en reden om te kopen. Zo ook de kapsels, meer nog l…
Stylingsproducten: Welk product past bij mijn haarStylingsproducten: Welk product past bij mijn haarOm een leuk kapsel in model te houden, gebruik je een stylingsproduct. Maar er zijn natuurlijk veel verschillende kapsel…
De Instyler, om haar te stylen en meer volume te gevenDe Instyler, om haar te stylen en meer volume te gevenDe Instyler is een soort stijltang waar uw haar uitermate mee glad gestyled kan worden. Haar glad stylen is erg in. De I…
Je haar stylen, hoe doe je dat?Je haar stylen, hoe doe je dat?Haar stylen, ook wel geschreven als 'stijlen', zien we momenteel heel erg veel. Steil haar, extra stijl gemaakt met een…
Bronnen en referenties
  • Nivea.nl
  • Got2be.nl
  • Taft.nl

Reageer op het artikel "Verschillende haarproducten om je kapsel mee te stylen"

Infoteur: El-ja
Laatste update: 22-02-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!