InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Acne behandelen

Acne behandelen

Acne behandelen Ondanks dat er geen behandeling is die acne volledig kan verhelpen, zijn er meer dan genoeg behandelingen beschikbaar die het kunnen voorkomen en verminderen. Op internet zijn er vele zogenaamde wonder middeltjes en handige tips, maar wat zijn nou de beste en welke werken echt?

Geschikte behandeling

Afhankelijk van de hoeveelheid puisten, of hoeveel last je hebt van acne, kies je de beste behandeling. Je hebt milde en normale gevallen, dan valt het op zich nog wel mee, dat is vaak makkelijker te behandelen dan de erge gevallen. Bij de erge gevallen moet vaak een dermatoloog bij komen. Je zult soms verschillende dingen moeten proberen voor je er één gevonden hebt die bij jou werkt. Laat je nooit ontmoedigen, er is altijd wel iets te vinden dat helpt.

Dermatoloog

De eerste stap is meestal de dermatoloog, ofwel de huidarts, bezoeken. Behalve de vele behandelingen die hij te bieden heeft, kan hij ook vaak mentale steun bieden. Hij krijgt uiteraard met vele acne gevallen te maken als huidarts. De dermatoloog zal samen met jou een goede behandeling zoeken. In uiterste gevallen kun je ook langs de huisarts gaan, misschien heeft het namelijk een hele andere onderliggende oorzaak.

Schoonheidsspecialiste

Behalve naar de dermatoloog gaan, kun je ook langs de schoonheidsspecialiste gaan. Die heeft tenslotte een opleiding gedaan om de huid mooier te maken, dus die weten ook vele manieren om acne te verhelpen. Zij gebruiken weer andere dingen dan de dermatoloog. Zij zullen goede schoonheidsproducten weten en niet met medicijnen aankomen. Het zijn natuurlijk geen dokters. Een dermatoloog kan je soms zelfs doorsturen naar de schoonheidsspecialiste, meestal alleen als je een milde vorm van acne hebt.

Huidige middelen tegen acne

Tegenwoordig zijn er vele producten te vinden tegen acne, crèmes, lotions, zalfjes en ga zo maar door. Deze kunnen werken bij milde acne gevallen, nooit bij heftigere gevallen. Deze zijn vaak verkrijgbaar zonder voorschrift van de huisarts of dermatoloog, gewoon in de drogist. Bij dit soort dingen is het soms lang zoeken voor je er één hebt die aanslaat. Succesvol bevonden zijn onder andere: salicylzuur, zwavel gebaseerde middelen, Benzoyl peroxide en Resorcinol. Onthoud wel dat als het product duurder is, het niet perse betekend dat het beter is.

Interne behandelingen

Behalve dingen die van buitenaf werken zijn er natuurlijk ook middelen die dat van binnenuit doen. Dit kunnen zowel pillen als injecties zijn. Heftige gevallen zullen vaak van binnenuit behandeld moeten worden. Interne middelen zullen enkel op voorschrift van de dokter verkrijgbaar zijn. Interne middelen zijn vaak antibiotica kuren of hormonale behandelingen.

Behandelsessies

Soms zul je bepaalde sessies moeten volgen om de acne te bestrijden. Dat kan bij verschillende dingen zijn, bij de dermatoloog, gezondheid specialist of de schoonheidsspecialiste. Dat soort behandelingen zijn vaak voor de milde tot normale gevallen succesvol. In combinatie met andere behandelingen zijn ze ook succesvol bij ernstige gevallen.
© 2011 - 2019 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Acne behandelen"

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 06-02-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!