InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Droge huid in de winter

Beauty: Droge huid in de winter

Beauty: Droge huid in de winter De droge huid kan je van nature hebben, maar de droge huid kan ook door het winterklimaat ontstaan. Eigenlijk is het niet de kou buiten, maar de droge centrale verwarmingslucht die we binnen creëren, die er voor kan zorgen dat je een droge huid krijgt. Vocht is ook in de woning van belang om het klimaat goed te houden.

Wat is een droge huid?

Normaal is de verdamping van vocht door de huid goed geregeld. Maar zodra de hoeveelheid huidvetten in de huid verminderd is, wordt de huid makkelijker doorlaatbaar voor water. Op dat moment is de balans van de vochthuishouding in de huid verdwenen en start het proces dat de huid uitdroogt. Hierdoor voelt de huid droger aan, wordt deze rood en vaak schilferend. In ernstige gevallen kunnen er zelfs kloofjes in de huid ontstaan.

Hoe krijg je een droge huid?

Droge huid kan je van nature hebben, het binnenklimaat in huis kan een duit in het zakje doen voor de huid en wassen met zeep die de huid ‘ontvet’ kan zorgen voor een droge huid. Denk hierbij aan veelvuldig reinigen van de handen met zeep of schoonmaakmiddelen voor in de woning.

Hoe voorkom je een droge huid?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen. Ook als je van nature een droge huid hebt, kan je, onder andere om erger te voorkomen, onderstaande zaken toepassen:
  • Draag altijd een goed beschermende crème.
  • Als de verwarming aan gaat, zorg dan voor goede vochtverdampers. Controleer ze ook regelmatig en vul zonodig water bij.
  • Daar waar de situatie het toelaat zoveel mogelijk handschoenen dragen in de winter. Denk aan contact met water, een ommetje met de hond of zomaar een wandeling.
  • Draag goed verwarmende maar ventilerende kleding in de winter.
  • Alle ontvetters zijn in principe ook funest voor de huid. Als je er mee schoon moet maken, draag dan handschoenen.

Hoe pak je de droge huid aan?

In principe zal de huid zelf meer huidvetten produceren om de verdwenen huidvetten te vervangen. Dit neemt, als je de huid haar gang laat gaan, ongeveer een week in beslag. Maar de huid die van nature wat vochtarmer is, kan je wel een handje helpen. Neem hiervoor crème die of vaseline (minimaal 10%) of een mengsel van vaseline en paraffine (50% om 50%) bevat, dit werkt in principe het beste. Deze producten hebben echter wel tijd nodig om in te trekken en doe deze bij voorkeur op de handen voordat je gaat slapen (de huid herstelt in de nachtelijke uren het beste). Eventueel katoenen handschoentjes er overheen en je handen krijgen weer alle kans te genezen.

Hoe houdt je de huid in goede conditie?

Als de huid weer in goede conditie is, is het verstandig deze zo te houden. Los van het feit dat de huid er beter en gezonder uitziet, voelt de huid ook prettiger aan. De huid kan je in goede conditie houden door een goede hydratrende crème te gebruiken, ook als de huid weer goed voelt. Een goede hydraterende crème zorgt er voor dat de huid in optimale conditie blijft. Dan een zachte douchegel of beter nog doucheolie gebruiken onder de douche. Combineer dit met een wekelijkse scrubbeurt voor gezicht en lichaam en een reinigend masker voor het gezicht en eventueel voor de handen. Maak het af door de huid met een goede bodylotion of bodycreme (is net iets vetter) in te smeren. Dode huidcellen verwijder je met het scrubben, het masker reinigt de huid en zo kan de crème zijn werk weer beter doen. Als je dan de rest van de week je netjes houdt aan een goede crème voor de huid, blijft de huid soepel en gezond.

Welke crème is goed voor de huid?

Dit is eigenlijk niet te zeggen, want ieder merk heeft wel wat specifieke ingrediënten die net voor jouw huid goed kunnen zijn. Laat je huid dan ook testen door de schoonheidsspecialiste of in de speciaalzaak. Zo kan de crème die het beste je huid ‘aanvult’ bepaald worden, waarbij een hoge prijs niet per definitie beter is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zo’n huid aanbrengt…
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Beauty: droge lichaamshuidBeauty: droge lichaamshuidDe wintermaanden zijn bij uitstek maanden om een (te) droge huid te hebben. Wat is daar op eenvoudige wijze tegen te doe…
Smeer je mooi met vaseline!Veel vrouwen definiëren vaseline als wondermiddel. Niet zo gek als we ons bedenken dat vaseline zoveel gunstige werkinge…
Droge huid benen: wat kun je hieraan doen?Droge huid benen: wat kun je hieraan doen?Mensen die last hebben van een droge huid, hebben vaak ook last van een droge huid op de benen. Droge onderbenen kan het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Langll, Pixabay

Reageer op het artikel "Beauty: Droge huid in de winter"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-02-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!