InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wie wil mooie benen?

Wie wil mooie benen?

Wie wil mooie benen? Ik denk niet dat er iemand is die dit negatief beantwoord. Mooie benen willen we allemaal wel hebben en zeker in de zomer kunnen benen de blikvangers zijn. Maar meestal moeten we daar wel wat voor doen. Wat moet je doen en wat moet je laten om de benen in een optimale conditie te krijgen en te houden?

Functie en anatomie

Primair is de functie van de benen, je voortbewegen en daar is eigenlijk alles mee gezegd. Maar daar doen we onze benen tekort mee. Hoewel secundair is het been - en dan over het algemeen het vrouweljke been - ook een blikvanger en verleidingsmechanisme. Hoe ziet het been er verder anatomisch uit:

Verdeling

  • bovenbeen
  • knie
  • onderbeen
  • enkel
  • voet

Botten

  • dijbeen
  • knieschijf
  • scheenbeen
  • kuitbeen
  • hielbeen
  • sprongbeen
  • voetwortelbeentjes
  • middenvoetbeentjes
  • teenkootjes

Gewrichten

  • heupgewricht
  • kniegewricht
  • enkelgewricht
  • spronggewricht
  • voetgewrichten

Maar als we weten wat we in het been terug kunnen vinden, inclusief de spieren en zenuwen en weten dat het allemaal met elkaar verbonden is, weten we ook meteen hoe complex het been is.

Hoe zorg je goed voor je benen?

Goede voeding, bewegen en de buitenkant verzorgen maken samen dat je verzorgde benen kunt hebben. Dit is niet even enkele weten diëten of iets van die strekking, maar dit programma is permanent en moet onderdeel van je leefprogramma worden. Omdat het ook heel leuk kan zijn, hoeft het geen opgaaf te zijn.

Goede voeding

Het lijkt een open deur, maar goede voeding die goed (lees ook: verantwoord) opgesoupeerd wordt door het lichaam, zorgt er voor dat je benen niet te vet worden en zorgt dat als je beweegt de spieren zich kunnen ontwikkelen. Het is natuurlijk niet alleen goed voor je benen, maar voor je hele lichaam. Echter, bewegen en een goede uiterlijke verzorging zonder goede voeding brengt je nergens en daarmee begint het proces van mooie, goed verzorgde benen dus bij de voeding.

Bewegen

Dat je moet bewegen om het lichaam in conditie te houden is een open deur, maar voor de benen zijn er wel specifieke oefeningen die goed voor de benen zijn.
Altijd eerst even opwarmen en daarna het volgende programma:
  • op de hometrainer 10 tot 15 minuten fietsen
  • 50 kniebuigingen
  • 50 opdrukkingen van een beengewicht (zittend met het gewicht rustend op de voet)
  • 2 x 20 rondingen van de heupgewrichten maken (alsof je over een horde springt), eerst links en dan rechts
  • 2 x 20 de billen aantillen met je hak
  • 15 minuten (of meer) hardlopen op de band of gewoon buiten.

Als dit niet is wat je jezelf ziet doen dan is 2 tot 3 keer per week 45 minuten intensief zwemmen ook goed voor de benen. Of wissel alles af en voeg daar nog 1 tot 2 keer per week wandeling aan toe. Loop minimaal 1 uur (doe je dit in het bos of ander natuurgebied, is het voor de geest ook nog ontspannend).

Uiterlijke verzorging

De benen verzorg je ondermeer door ze voldoende rust te geven. Als je de hele dag in de weer geweest bent is het goed om in de avonduren de benen omhoog te leggen. Daarbij meten de voeten iets hogen liggen dan de billen. Smeer vermoeide benen ook eens in met een verkoelende en verzachtende beencrème.

Benen kan je er vervolgens verzorgd uit laten zien door ze van haren te ontdoen, te wassen (een ph neutrale zeep die maakt niet droog), te scrubben om de dode huidcellen weg te nemen en de gladde benen daarna in te smeren met een crème zoals omschreven. De crème voor de ochtenduren is meestal een bodylotion en laat het been mooi glanzen. Als de panty uitgaat, kan een bodylotion met een zacht kleurtje net dat beetje extra doen.

Tot slot

Natuurlijk zijn er altijd zaken die je zelf niet op kunt lossen. Met pijntjes die aanhouden ga je naar de huisarts en als je spataderen hebt kan je deze tegenwoordig op verschillende manieren weg laten halen. Heb je na sterk afvallen wat overschot aan beenhuid dan kun je met trainen wel wat doen, maar meestal niet alles. Operatief weghalen of accepteren is dan het devies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mooie gladde benenMooie gladde benenDe zon begint weer te schijnen, dus de rokjes en jurkjes kunnen weer aan. Dan is het ook weer tijd om onze benen van top…
Training: bodybuilding - de benenBenen goed en zwaar trainen is zeer belangrijk in een trainingsprogramma. Een goed ontwikkeld bovenlijf moet in proporti…
BBB: De benen trainen met de meest effectieve oefeningenBBB: De benen trainen met de meest effectieve oefeningenBillen, buik en (boven) benen zijn het probleem gebied voor veel vrouwen. Door regelmatige bovenbeenspieroefeningen te d…
Welk figuur: appel, peer of zandloper en welke kleding?Welk figuur heb jij? Heb je een smal bovenlichaam, maar brede heupen? Of sla je het vet op rondom je middel, maar blijve…

Reageer op het artikel "Wie wil mooie benen?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 12-09-2013
Subrubriek: Beauty
Special: Handen en voeten
Schrijf mee!