InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Verschillende vormen en mogelijkheden van een facelift

Verschillende vormen en mogelijkheden van een facelift

Het algemene woord ‘facelift’ staat voor een operatie die ervoor zorgt dat gezichtshuid wordt strak getrokken waardoor plooien en rimpels verdwijnen of verminderen. Maar er zijn verschillende soorten facelifts, gaande van een minilift tot een full facelift. Wat zijn de verschillende mogelijkheden met de daaraan verbonden voor- en nadelen?

Een MACS-lift of mini-facelift

Een MACS-lift staat voor Minimal Access Cranial Suspension en wordt ook wel mini-facelift, S-lift of soft-lift genoemd. De mini-facelift is eenvoudiger dan de full facelift en is een geavanceerde techniek voor natuurlijke gezichtsverjonging. Door het feit dat men werkt met een kleinere incisie, kan men sneller genezen en hierdoor is de lift een stuk minder ingrijpend. Ook zorgt het ervoor dat men een kleiner (mini) litteken heeft. Daarnaast worden wel duurzame resultaten gegarandeerd. Een ander groot voordeel van de mini-facelift of soft-lift is dat het onder plaatselijke verdoving kan gebeuren. Ook dit zorgt ervoor dat de herstelperiode minder lang is en de ingreep minder ingrijpend.

Hoe gaat het in zijn werk? De chirurg maakt een sneetje aan de haargrens, ter hoogte van de slapen en boven het oor. Het litteken loopt verder in het oor. Dan wordt de huid van het gezicht wat aangespannen en op die manier verkrijgt men een heel harmonieus effect met een natuurlijke verjonging van het gezicht tot gevolg. De gezichtsplooien, die ontstaan door de manier waarop men praat en lacht, zullen hierdoor niet verdwijnen. De rimpels die ontstaan zijn door een oudere huid die minder elastisch is, zullen wel sterk verminderen.

Indien er ook sprake is van een dubbele kin, kan er tegelijkertijd een liposculptuur van de kin uitgevoerd worden. Het voordeel is dat dit geen extra litteken met zich meebrengt. Bij een S-lift, wordt de halshuid niet extra aangespannen. Indien men dit wil, dan kan men best voor een halslift opteren.

Halslift

Bij een halslift wordt de incisie achter het oor en tot de nekhaarlijn gemaakt. Hierdoor bekomt men een maximaal resultaat en kan de volledige halshuid strakker worden getrokken. In combinatie hiermee wordt ook vaak een liposculptuur van de kin uitgevoerd waarbij men een sneetje maakt onder de kin om onderhuidsweefsel te verwijderen en het bind- en spierweefsel strakker te hechten. Ook een halslift kan onder plaatselijke verdoving worden uitgevoerd.

Wenkbrauwlift of Voorhoofdslift

Een wenkbrauw- of voorhoofdslift wordt vaak afzonderlijk gedaan. Hierbij wordt echt de voorhoofdshuid en eventueel uitgezakte wenkbrauwen gelift. Eventueel kan men de operatie wel combineren met een boven- en/of onderooglid correctie. Een wenkbrauwlift wordt ook onder plaatselijke verdoving uitgevoerd.

Full-Facelift

Een full facelift of een volledige facelift is de meest ingrijpende en volledige facelift. Bij een full facelift, gaat men de gezichtshuid van het onderliggend weefsel en van de spieren los gemaakt. Hiervoor wordt een snede gemaakt die vanaf de haarlijn boven de slapen loopt, en die via de natuurlijke plooien voor en achter het oor verder naar beneden loopt naar de achterkant van het hoofd. Indien gewenst, kan ook nog een snede in de plooi onder de kin gemaakt worden om ook de voorste halsspieren strakker te kunnen trekken.

Nadat de snedes zijn gemaakt, wordt de huid van het onderliggend weefsel en de spieren losgemaakt. Men kan dan overtollig vet wegnemen en de spieren korter maken. Als men dat gedaan heeft, wordt de huid terug gelegd en strak getrokken. Het overtollig huidweefsel wordt weggesneden. De huid wordt dan in verschillende lagen gehecht om de trekkracht evenredig te verdelen.

Een full facelift wordt in de meeste gevallen onder volledige verdoving gedaan. De herstelperiode van een volledige facelift is ook merkelijk langer dan van een mini-lift.

Voorbereiding op een facelift

Zoals bij iedere ingreep, is een voorbereidend gesprek met de arts van groot belang. Hierin worden verschillende dingen nagegaan:
  • Neemt u bepaalde medicatie
  • Bent u allergisch aan bepaalde stoffen
  • Rookt u
  • ...

Als voorbereiding op de facelift, moeten enkele regels in acht genomen worden. Zo is het belangrijk dat u 10 dagen voor de operatie geen medicijnen meer inneemt die een bloedverdunnende werking hebben. Bij dergelijke medicatie hoort vb asperine.

Ook is het van groot belang dat u vier weken voor de facelift stopt met roken. Door te roken treedt namelijk bloedvatvernauwing op waardoor na de operatie wondstoornissen of zelfs wondversterf kan optreden.

Na de facelift

Na een facelift moet de gezichtshuid ondersteund worden door middel van een elastische muts. Deze dient tegelijk als verband moet men gedurende 5 à 7 dagen dragen. Gedurende de eerste 2 weken na de operatie zullen hals en gezicht gezwollen en verkleurd zijn. Over het algemeen heeft men weinig last en pijn ten gevolge van deze ingreep. Na ongeveer 2 weken worden de hechtingen verwijderd.

Het uiteindelijke resultaat van een facelift, kan men pas na enkele weken beoordelen. Dan is de zwelling weggetrokken en de verkleuringen verdwenen.

Risico’s van een facelift

Een facelift is een heelkundige ingreep en onderhevig aan risico’s zoals voor elke heelkundige ingreep. Ernstige complicaties komen bij een facelift zelden voor. Er is een kans op nabloedingen en infecties, zoals bij iedere wonde. Het kan voorkomen dat een gezichtszenuw tijdelijk uitgeschakeld is wat kan resulteren in een hangende mondhoek of het niet kunnen volledig sluiten van een ooglid.

Na een facelift kunnen stugge plekjes op het gezicht ontstaan. Dit zijn in feite vochtophopingen ten gevolge van de ingreep. Deze gaan normaal gezien vanzelf weer weg maar kunnen ook door een schoonheidsspecialiste behandeld worden.

Een facelift zorgt voor een verjongd uiterlijk van het gezicht. Expressie zal echter niet uit het gezicht verdwijnen aangezien huidplooien die ontstaan uit de manier waarop we praten en lachen, niet zullen verdwijnen. Ook zal de elasticiteit van de huid verder verloren gaan waardoor de rimpels niet zullen weg blijven. Dit is een natuurlijk proces en men kan de veroudering van de huid niet tegen gaan.
© 2011 - 2019 Gringo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie - Ervaringen en resultatenLift Massage Endermologie is een 100% natuurlijke anti-aging methode die de huid van meer zuurstof voorziet en de produc…
Plastische chirurgie - FaceliftIndien u een facelift wenst te ondergaan, zal u vooraf veel onderzoek moeten doen. Een facelift bestaat immers in versch…
Facelift zonder operatie: Alternatieven voor jonger gezichtWanneer je ouder wordt, wordt je gezichtshuid minder strak en minder gevuld. Dat is niet te voorkomen maar soms ben je d…
Facelift massageFacelift massageGespannen gezichtsspieren verminderen de bloeddoorstroming naar de huid waardoor huidverslapping en rimpels in de hand g…
Duurste cosmetische operatiesDuurste cosmetische operatiesPlastische chirurgie en cosmetische operaties zijn een medische specialisatie om uit esthetisch of functioneel oogpunt u…
Bronnen en referenties
  • Gezondheid.be

Reageer op het artikel "Verschillende vormen en mogelijkheden van een facelift"

Infoteur: Gringo
Gepubliceerd: 21-02-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!