InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wenkbrauwen verzorgen

Wenkbrauwen verzorgen

Wenkbrauwen verzorgen Wenkbrauwen zijn er om je ogen te beschermen. Maar rond 1920 is het scheren, afknippen of epileren van wenkbrauwen bij vrouwen ook een modebeeld geworden.

Het nut van de wenkbrauwen

Een mensen heeft niet voor niks wenkbrauwen. Die haren in een boog boven onze ogen, hebben een bepaald doel: het beschermen van de ogen. Vocht dat van bovenaf naar beneden druipt zoals zweet of regen, maar ook vuil, zou zonder wenkbrauwen direct ons oog inlopen. Tevens geven de wenkbrauwen ook schaduw aan de ogen zodat de zon er niet direct in schijnt.

De Egyptenaren in het oude Egypte hadden een heel belangrijk huisdier: de kat. Wanneer een kat stierf, dan moesten alle familieleden rouwen. Ze schoren daarbij hun wenkbrauwen af. Uiteindelijk kwam iemand rond 1920 op het idee dat dit ook wel eens de mode kon gaan worden.

Scheren, afknippen of epileren

Wie normale wenkbrauwen heeft, kan ze beter niet verwijderen of uitdunnen. Er gaat een belangrijk nut mee verloren. maar wie toch aan het modebeeld wil meedoen, kan kiezen uit de volgende mogelijkheden:

scheren: Het scheren van de wenkbrauwen heeft als gevolg dat het weer gelijkmatig terug groeit, maar je bent wel gelijk een groot gedeelte kwijt. Wie een smalle scheerkop heeft, kan ook alleen die gedeeltes weghalen die nodig zijn, de randjes dus. Het is met scheren wel vaak heel fijn en precies werk. Mensen waarbij de wenkbrauwen doorlopen als een geheel, kunnen vaak makkelijk de wenkbrauwen weer in tweeën delen door er een lijn tussen te scheren.

Knippen: Het knippen van de wenkbrauwen doe je vaak om scheerlijntjes bij te werken of na het epileren, om uitstekende haartjes bij te knippen. Je kan ook ervoor kiezen om alleen de langere haartjes weg te knippen zonder dat je ze eruit trekt. Kam hiervoor de haartjes naar boven, leg ze plat met je vinger en knip alle haartjes af die boven de wenkbrauwboog uitsteken.

Epileren

Met epileren kan je je wenkbrauwen uitstekend uitdunnen wanneer je deze te vol vindt. Trek de huid goed strak en trek de overtollige haartjes er in een beweging uit. Om het minder pijnlijk te maken, kan je de huid eerst zachter maken door een warme douche te nemen. wanneer je het epileren in de avond doet, zijn in de ochtend de rode plekken meestal wel weer verdwenen.

Verwijderen en tatoeëren of tekenen

Voor wie het zat is om steeds de wenkbrauwen te moeten inkorten of verwijderen: je kan ook blijvend je wenkbrauwen eraf halen. Ze worden dan eerst geschoren en vervolgens met een laser behandeld, de haarzakjes worden verwijderd en de haartjes zullen niet of niet snel meer terug komen. (Afhankelijk van de behandeling. ) Vervolgens worden er nieuwe wenkbrauwen op getekend door middel van permanente make-up of tatoeage. Je kan er ook voor kiezen of zelf met een potloodje je wenkbrauwen te tekenen.

Bedenk echter, voordat je dit laat doen, voor wie je het doet. De meeste mannen vallen voor natural-looks, houden van vrouwen die natuurlijk zijn zonder nepwenkbrauwen, nephaar, nepborsten etc. Wanneer je zelf vindt dat je wenkbrauwen niet mooi zijn, scheer ze dan eerst eens af en teken zelf een nepwenkbrauw of laat dit doen. Vindt je het niet mooi, dan groeit je eigen haar gelukkig wel weer terug.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wenkbrauwen verzorgen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-05-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!