InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > 7 tips voor een zomers bruin kleurtje

7 tips voor een zomers bruin kleurtje

7 tips voor een zomers bruin kleurtje De zomer komt eraan en natuurlijk wil je dan die mooie zongebruinde huid. Hier vind je 10 tips om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen!

Neem bruiningspillen

Dit zijn pillen die je lichaam ondersteunen bij het bruiningsproces, vaak door middel van vitamines en andere natuurlijke stoffen. Deze stoffen helpen bovendien ook bij het tegengaan van vrije radicalen - die kanker kunnen veroorzaken. Vaak kan je al ruim van tevoren beginnen met het nemen van deze pillen Laat je wel altijd adviseren bij je aankoop.

Scrub je huid

Scrub je huid voordat je de zon in gaat. Als je scrubt verwijder je de oude huidcellen, waardoor de nieuwe cellen eronder mooi bruint. Je kan daardoor veel langer genieten van dat mooie bruine kleurtje!

Kies de juiste beschermingsfactor

Het is belangrijk om je huid goed tegen de zon te beschermen; niet voor niets neemt het aantal gevallen van huidkanker explosief toe. Kies dan ook bij voorkeur een middel met UVA- en UVB-filters. Het is een fabel dat je niet bruin kan worden met beschermingslotion. Kies wel een lagere beschermingsfactor. Begin bijvoorbeeld met factor 20, en bouw dat af naar factor 10. Ga nooit de zon in zonder enige vorm van bescherming en smeer je een half uur van tevoren alvast in.

Beweeg bij het water

Beweging heeft als voordeel dat je huid gelijkmatig bruint omdat de zon overal komt. En dankzij de betere doorbloeding doordat je actief bent wordt je ook nog sneller bruin. Doe dit bij voorkeur in of langs het water. Water reflecteert de zonnestralen waardoor je sneller bruin zal worden. Pas hierbij wel extra op voor verbranden! Je kan ook steeds even gaan zwemmen en dan weer gaan liggen tot je helemaal bent opgedroogd. Als je in zout water zwemt zal dit nog sneller werken.

Bouw de tijd op

Het is niet verstandig in één keer 6 uur in de zon te zitten als je dat niet bent gewend. Bouw dit dus op. Op die manier krijg je een mooie kleur die ook langer mooi blijft, en voorkom je dat je verbrandt. Begin met één of twee uurtjes, liefst niet tussen 12 en 3 uur 's middags. Als je langer in de zon wil liggen, gebruik dan een hogere beschermingsfactor.

Gebruik olie, maar wees voorzichtig

Oliën als kokosolie, babyolie of zelfs olijf- of zonnebloemolie versterken het bruiningsproces aanzienlijk. Het is daardoor een geliefd middeltje om snel en mooi bruin te worden. Het vergroot echter óók het risico op verbranden. Wees hier dus extra alert op. Meng bij voorkeur de olie met een beschermende lotion zodat je toch beschermd bent.

Gebruik na het zonnen aftersun

Gebruik na het zonnen altijd een goede aftersun. Deze verkoelt en verzacht de huid. Vaak zijn ze ook vochtinbrengend.

Waarschuwing

Hoewel je prima op een verantwoorde manier een bruin kleurtje kan krijgen, zijn er wel risico's aan verbonden. Wees met name voorzichtig als je een erg bleke huid hebt, nog in de groei bent, of veel last hebt van sproeten en/of moedervlekken. Wees ook voorzichtig met genezende wonden of tatoeages. Deze verhogen allemaal het risico op huidaandoeningen en, in het ergste geval, huidkanker.
© 2011 - 2019 Danibanani, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sektordua, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.trendystyle.net/beauty/zon/suntan.html
  • http://www.skin-care-tips-online.com/Tanning-Tips.html

Reageer op het artikel "7 tips voor een zomers bruin kleurtje"

Infoteur: Danibanani
Gepubliceerd: 22-06-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!