InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Misverstanden van zonbescherming

Misverstanden van zonbescherming

Misverstanden van zonbescherming De zon kan veel schade aanrichten en veel mensen weten dit niet. Vooral wanneer je naar het buitenland gaat moet je goed opletten, bescherm jezelf goed en gebruik goede zonnebrandcrème of draag beschermde kleding. Wat is nou eigenlijk goed voor je huid? Hoe bescherm je jezelf het beste? Lees veel feitjes!

Huid laten wennen aan de zon

Sommige mensen denken dat het niet erg is als je een keer verbrand, maar dit is niet waar. Je moet je huid langszaam aan de zon laten wennen, doe je dit niet dan verbrand je sneller. Wanneer je huid een keer verbrand is blijft je huid voor altijd gevoeliger voor de zon.

Is het bewolkt?

Zelfs wanneer het bewolkt is is het beter om jezelf toch te beschermen met zonnebrandcrème omdat de zon toch schijnt achter de wolken. UVA-Stralen bereiken je huid door de wolken heen en zo kun je alsnog verbranden. Door de UVA-Stralen krijg je sneller kanker en ziet je huid er veel sneller ouder uit.

Hoe werken zonnebrandcrèmes?

In zonnebrandcrèmes zitten filters, de zogenoemde UV-Filters waardoor er veel minder UV-straling op je huid komt. Het is niet mogelijk alle UV-straling te filteren, maar beter dat je jezelf voor een groot deel beschermd tegen UV-straling dan dat je dit helemaal niet doet. Het is belangrijk jezelf maar vooral ook kinderen goed in te smeren, zo bereiken er minder UV-Straling de huid waardoor er minder kans is op huidkanker. Er is een onderzoek geweest dat heeft aangetoont dat kinderen die in hun kindertijd drie keer erg verbrand zijn, op latere leeftijd vijf keer meer kans hebben op huidkanker.

Om het anderhalf uur smeren

Wat veel mensen niet weten is dat je zonnebrandcrème, hoe hoog de factor ook is, om het anderhalf uur moet smeren. Ook moet je opletten dat je geen zonnebrandcrème van vorig jaar gebruikt omdat de factor niet goed meer kan werken. Zonnebrandcrèmes zijn vaak maar één jaar goed. Let erop dat je niet te weinig zonnebrandcrème gebruikt, liever te veel dan te weinig.

Ook je hoofd beschermen

Je moet ook je gezicht goed insmeren, omdat je daar ook erg kan verbanden. Dit is niet alleen pijnlijk, maar je kunt er ook een zonnesteek mee oplopen en dat wil je zeker niet. Je kunt je hoofd beschermen door te smeren met zonnebrandcrème, maar ook door een petje te dragen of door een speciale spray te gebruiken

Minder bruin van Zonnebrandcrème

Van zonnebrandcrème wordt je niet minder snel bruin. Vaak wordt er gezegd ‘hoe hoger de factor, hoe minder bruin je wordt’. Dit is niet waar, een crème met een hoge factor voorkomt dat je verbrand en dat je rood wordt, en je wordt nog steeds bruin. Wanneer je niet snel bruin wordt ligt dit bijna altijd aan het soort huid wat je hebt, wanneer je een licht huidtype hebt dan wordt je erg moeilijk bruin.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/veilig-zonnen/artikelen/319/kies-de-juiste-zonbescherming
  • http://www.girlscene.nl/beauty/beauty/2011/juni/de_meest_gemaakte_fouten_met_zonbescherming

Reageer op het artikel "Misverstanden van zonbescherming"

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 24-07-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!