InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Smalle lippen: zo verbeter je een 'zwakke' lipcontour

Smalle lippen: zo verbeter je een 'zwakke' lipcontour

Smalle lippen: zo verbeter je een 'zwakke' lipcontour Dunne lippen, een smalle mond. Niets mis mee, maar mode of eigen smaak kunnen je naar iets anders doen verlangen. Gelukkig kun je er óók zonder chirurgische ingrepen veel aan doen. Denk driedimensionaal, gebruik de nieuwste en onwrikbaar aan je lippen hechtende lipproducten, of teken je mooi als een ware Rembrandt. Dit zijn de do's, dont's en trucs om met slimme make up een perfecte mond te kunnen laten zien. Allereerst een grote troost: lippen zijn heel modegevoelig. In de jaren dertig bijvoorbeeld, hadden tal van aanbeden actrices een smalle mond. Alleen.. anno nu zijn vollere lippen nog steeds de mode. Het zou echter heel goed een trend kunnen worden om een wat smallere mond te hebben, want alle siliconenlippen beginnen een schrikbeeld te vormen! Intussen zijn dit dé trucs voor een mond waarmee je voor de dag kunt komen.

Lip volumizers

Er zijn lip volumizers, als dat je smaak is. Bijna letterlijk, want veel volumizers bevatten licht prikkelende bestanddelen om de mond meer te doorbloeden en daardoor je lippen te laten opzwellen. Sommigen lachen om dat gevoel, anderen vinden het niets. Als alternatief echter, heb je nu ook goede volumizing lipsticks, die optisch een vollere mond geven dankzij bijvoorbeeld licht weerkaatsende deeltjes en glans.

Glans en glitter

Glans is sowieso een toverwoord. Glanzende lippen lijken altijd voller. Dit geldt ook voor parelmoertinten, glittertjes en andere lichtvangers. Daarnaast kunnen de juiste kleuren je helpen, volgens de algemene visagie-regel: lichte kleuren halen naar voren en geven volume, donkere en matte kleuren doen wegvallen en maken oppervlakken optisch kleiner. Concreet betekent dat dat je die dieppaarse en in-rode lipsticks beter kunt laten liggen.

Het betere corrigeerwerk

Wees niet bang dat we hier over dikke liplijnen gaan beginnen, zoals die ooit - abusievelijk - in de mode waren. Een goed gecorrigeerde liplijn is een onzichtbaar gecorrigeerde liplijn. Allereerst 'gum' je je eigen liplijn zachtjes uit, alsof je vers doek nodig hebt voor een schilderij. Dat doe je door je foundation lichtjes over de lippen te deppen. Dan poeder je zachtjes af. Werk subtiel! Een klein beetje is al genoeg, de lipkleur hoeft niet te verdwijnen. Vervolgens is de beurt aan een lippotlood dat ongeveer jouw lipkleur heeft, of net ietsje donkerder is (maar niet veel). Je mag een kleine hoeveelheid fantasie gebruiken, ofwel iets buiten de oorspronkelijke lijn van de lippen kleuren. Doe dat niet all-over! Kies liefst een vast orientatiepunt dat je wilt versterken, voor een natuurlijk resultaat. Een ware beautytruc is het versterken van de cupidoboog, ofwel de twee hoogste punten van je bovenlip. Door daar net iets buiten de lijnen te kleuren, krijg je al een veel voller effect. De kans is groot dat je de rest van je mond dan met rust kunt laten. Net 'au naturel'!

Inkleuren en afwerken

Een gouden tip om je lipstick lang houdend te laten zijn, is het inkleuren van de hele mond met het zojuist voor de versterking van je liplijn gebruikte lippotloodje. Dit helpt ook om het resultaat echt natuurlijk te maken. Dus: eerst vormen, dan egaal inkleuren. Nu kun je eventueel met een kleine hoeveelheid neutraal gezichtspoeder de lippen nog ietsje 'afstoffen' om de kleur des te natuurlijker en egaler te maken. Vervolgens is de beurt aan je lipstick. Vaak is het het mooist om een kleur te kiezen die net iets meer tint toevoegt dan je van nature hebt.

Glossy

Twee manieren helpen je om de volmaakte mond te realiseren. Ten eerste het gebruik van een beetje gloss over de lipstick (dep eventueel met de vingers in plaats van met de applicator van je lipgloss voor een subtieler effect - niet iedereen wil op Patricia Paay lijken). Maar nog veel geraffineerder is het effect als je vóór het aanbrengen van eventuele gloss, met een lipstick die nog iets lichter is dan de lipstick die je voor je hele mond hebt gebruikt, een tipje kleur in het midden van de onderlip aanbrengt. Dit driedimensionale effect maakt extra vol. Houd je niet van lipgloss, dan kun je dus ook met twee lipsticks werken voor een vol effect: een basiskleur en een iets lichtere kleur voor op het midden van de onderlip.

Longlasting

Longlasting lipkleuren zijn dé manier om vollere lippen te krijgen. Echte longlasting kleuren zijn tweefasen-producten - althans, dat zijn de beste producten die er zijn. Je brengt dan kleur op uit het ene flaconnetje en na lang en goed drogen van die lipkleur, komt er een bijbehorende gloss of lipcrème overheen. Let wel: deze crème of lipgloss kun je naar hartenlust verversen, maar veel long lasting lipkleuren zijn ongeschikt om te mixen met de topcoat van lipcrème of lipgloss! Zorg dus dat je kleur echt goed zit, zodat er urenlang geen kleur meer overheen hoeft. Een paar dunne laagjes zijn een optie. En maak verder niet de vergissing om een andere, niet bij het lipkleurende product horende lipgloss of crème te gebruiken! Noch onder de lipkleur, noch erover. Je krijgt, ronduit uitgedrukt, een smurrie.

'Net echt' naar bed

Tot slot nog een fijne tip. Vooral de naturel tinten van longlasting lipkleuren (bijvoorbeeld Lipfinity van Max Factor) zijn zó natuurlijk dat je best een keer kunt smokkelen en ermee naar bed kunt gaan, alsof je 'tout naturel' met een volle mond naast je lover in slaap valt... dat het effect de volgende ochtend een beetje vervaagd is, valt hem vast niet op!
Gerelateerde artikelen
Make-up: mooie lippenMake-up: mooie lippenIedereen wil mooie lippen hebben. Dat kan iedereen krijgen. Maar hoe krijgt u mooie lippen met make-up?
Lippen een andere vorm geven met lipstick en make-up trucsLippen een andere vorm geven met lipstick en make-up trucsNiet iedereen is gezegend met een mooie, goed gevormde mond. Wel kan men de vorm wat veranderen door het gebruik van de…
10 tips voor shocking lips10 tips voor shocking lipsVoor welke make-up je ook gaat. Je lippen en ogen zijn een van de belangrijkste elementen in je gezicht! Daarom hier de…
Test: langhoudende lipstickrecensieTest: langhoudende lipstickVoor veel vrouwen is het een crime, na een kleine maaltijd of drankje zit je lipstick overal behalve waar hij hoort te z…
Make-up en lippenstift: hoe kies je de geschikte lipstick?Make-up en lippenstift: hoe kies je de geschikte lipstick?Bij het aanbrengen van make-up is het niet altijd makkelijk om de juiste lippenstift te kiezen. Als je een verkeerde keu…

Reageer op het artikel "Smalle lippen: zo verbeter je een 'zwakke' lipcontour"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 24-07-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!