InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Vettig haar voorkomen

Vettig haar voorkomen

Vet haar het is niet prettig om er mee rond te lopen. Ik begrijp je dan ook volkomen als je je niet goed in je vel voelt. Maar weet je wat de oorzaken ervan zijn? En vooral wat kan je er aan doen? Ik zal je een zo goed mogelijk antwoord geven op deze vragen.

Wat zijn de oorzaken van vettig haar?

Een vette hoofdhuid

Het vet in je haar wordt aangemaakt door de talgklieren op je hoofdhuid. Dit vet vermengt zicht dan op de hoofdhuid met andere aanwezige stoffen zoals zweet. Door je haar veel te kammen, te borstelen of door veel door je haar te wrijven wordt je haar vettig. Deze 3 voorgaande dingen zijn dus absoluut te vermijden!

Ziekte

Je zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben wanneer je ziek was. Je haar wordt dan zo snel vettig, echt niet normaal. Dit komt omdat wanneer je koorts hebt, je meer zweet dan normaal en je haar dus sneller vet zal zijn. Ikzelf ervaar dit ook als ik lang slaap 's nachts. Nu op een dag zie je dat niet echt, maar als ik tijdens de vakantie, een weekendje langer uitslaap, dan is het wel te merken dat het sneller vettig wordt.

Hormonen

Ook hormonen spelen een belangrijke rol in verband met vettig haar. Zo zal het mannelijke hormoon testosteron de aanmaak van talgvet stimuleren, terwijl het vrouwelijke hormoon oestrogeen juist de talgvetproductie zal verminderen. Dit is voor vrouwen misschien wel handig voor tijdens de menstruele cyclus. Zo zal je (als vrouw uiteraard!) de eerste 2 weken van de cyclus minder talgvet produceren en de laatste 2 weken juist meer.

Vet haar voorkomen

Blijf van je haar!

Zoals eerder al gezegd; je kan best zo weinig mogelijk je haar kammen, aanraken.... Als je dat wel doet zal je haar alleen maar vettiger worden.

Hoe je haar wassen bij vet haar?

Eerst en vooral is het best dat je een shampoo voor vettig haar gebruikt, omdat deze shampoo er hoogstwaarschijnlijk zal voor zorgen dat je haar minder snel vet wordt. Maar zorg er wel voor dat je bij het wassen zo weinig mogelijk over je hoofdhuid wrijft omdat dit weer de talgproductie stimuleert.

Droogshampoo

Droogshampoo is een soort van wit poeder dat in een spuitbus zit. Dit is een enorm goede oplossing voor als je snel weg moet. Je spuit gewoon wat poeder op je haar en het vet wordt geabsorbeerd waardoor je haar er niet meer vettig uit ziet!

Bloem

Bloem is eigenlijk een uitvinding van mijzelf omdat het toch goedkoper is als een droogshampoo. In ieder geval is het principe hetzelfde als met de droogshampoo. Wanneer je vettig haar hebt, doe je er wat bloem in en dat doe je best op de plaatsen waar het het vettigst is. Je laat het even intrekken en dan is het heel heel heel belangrijk dat je je haar zeer goed uitkamt, zodat alle bloem terug uit je haar is. Dit zal je waarschijnlijk redelijk wat minuten kosten maar kom je hebt nu geen vettig haar meer!
© 2011 - 2019 Michielvl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vettig haar voorkomen"

Infoteur: Michielvl
Gepubliceerd: 01-08-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!