InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een gladde, zuivere huid, ook voor jou

Een gladde, zuivere huid, ook voor jou

Je kan het in elk vrouwenmagazine lezen: een gladde, zuivere huid ligt binnen ieders bereik maar kost wel moeite. Zeker een onzuivere, vette huid heeft wat hulp nodig maar als je de richtlijnen hieronder volgt, kan je de kwaliteit van je vette of gecombineerde huid fel verbeteren. Onzuiverheden worden veroorzaakt door de opeenstapeling van dode huidcellen op het huidoppervlak, die je poriën blokkeren. Hierdoor wordt de talg in de porie opgehoopt, die weer kan reageren op bacteriën die zich op het huidoppervlak bevinden. Dit zorgt er dan weer voor dat de huid opzwelt en rood wordt. Om deze vicieuze cirkel te doorbreken, kan je onderstaande richtlijnen volgen.

Dagelijkse verzorging

Reinigen

Dagelijks moet je je huid zuiveren van het vuil dat zich in je poriën vastzet. Daarvoor was je je huid best elke ochtend en avond met een aangepast product. Als je make-up draagt, verwijder je 's avonds eerst je make-up met een make-upremover alvorens je gezicht te wassen. Niet alleen verwijder je zo het vuil dat je huid constant aanvalt, een zuivere huid zorgt er ook voor dat de bestanddelen van je dag- en nachtcrème beter worden opgenomen.
Aanrader: Garnier Pure, Diepe Reinigingsgel. Deze gel is niet enkel voor pubers gemaakt maar voor elke volwassene die last heeft van een onzuivere huid.

Poriën sluiten

Na het reinigen blijven je poriën altijd ietwat openstaan waardoor er weer gemakkelijk vuil in kan kruipen. Sluit daarom na de reiniging je poriën door je huid te besprenkelen met koud water en/of door gebruik te maken van een poriënsluitende lotion.
Aanrader: Garnier Pure Pads. Snel en eenvoudig in gebruik. Je moet niet meer op zoek gaan naar wattenschijfjes; deze pads zijn reeds gedrenkt in lotion en zodoende gebruiksklaar. Ideaal voor de moderne M/V!

Hydrateren

Ook een vette huid verliest vocht en moet dus gehydrateerd worden. Hiervoor gebruik je 's morgens en 's avonds best een niet te vette crème. Zeker vanaf je 25ste is het belangrijk om je huid goed te hydrateren, omdat rimpeltjes zich vanaf die leeftijd beginnen te manifesteren.
Aanrader: Refinish, L'Oréal, Verzorgende Nabehandeling (zie ook: Scrubben). Deze hydraterende crème heeft een zonnefilter SPF15, is onderdeel van een microdermabrasiekit en is zodoende speciaal gemaakt om rimpeltjes aan te pakken. Hoewel je de peeling slechts twee maal per week mag gebruiken, is de Verzorgende Nabehandeling ideaal voor dagelijks gebruik.

Wekelijkse verzorging

Scrubben

Door je huid te scrubben, verwijder je dode huidcellen die je poriën kunnen verstoppen en zorg je voor een betere doorbloeding van je huid. Een scrub bevat schurende partikels die je huid kunnen beschadigen bij overdadig gebruik; maak daarom slechts twee à drie maal per week gebruik van een scrub.
Aanrader: Refinish, L'Oréal, Huidoppervlak vernieuwende peeling Micro-Dermabrasie. Vormt samen met de Verzorgende Nabehandeling de eerste microdermabrasiekit voor thuisgebruik. Oneffenheden worden gladgestreken, grote poriën verkleind, rimpels vervaagd en de teint van je huid krijgt een echte boost. Twee maal per week 's ochtends te gebruiken.

Stomen

Twee à drie maal per week kan je je huid stomen. Door de damp verwijden je poriën en krijgt hardnekkig vuil de kans om vrij te komen. Na het stomen voelt je huid ook zachter aan en is ze meer ontvankelijk voor verdere verzorging zoals een maskertje of hydraterende crème. Als je meeëters wil verwijderen, doe je dat best na het stomen.
Ga met een handdoek over je hoofd een kwartiertje boven een kom kokend water zitten. Eventueel kan je twee à drie zakjes kamillethee in het water doen, dit werkt verzachtend op de huid.

Masker

Een masker heeft verschillende werkingen: hydrateren, (diep) reinigen, puisten bestrijden, huid glad maken, huidverstevigen, ... In de drogisterij kan je verschillende klaargemaakte maskers vinden maar met hulp van enkele producten uit de keuken kan je zelf ook gemakkelijk gezichtsmaskers maken. Idealiter gebruik twee à drie maal per week een gezichtsmasker.
Aanrader: Tea Tree Oil Mask, The Body Shop; Bleu Corn 3-in-1 Deep Cleansing Mask, The Body Shop.

Enkele maskers om zelf te maken:

  • Voor een glad en puistloos hollywoodhuidje: Meng twee eetlepels havermout en één opgeklopt eiwit. Laat het mengsel 20 minuten inwerken, spoel af met warm water en eindig met een plens koud water om je poriën te sluiten.
  • Om je poriën te verkleinen: Meng vier eetlepels cacaopoeders en vier eetlepels volle melk totdat je een dikke massa hebt. Laat 20 minuten inwerken en dep af met een natte handdoek.
  • Voor een grondige en diepe reiniging: Meng gist met warme melk tot een papje en laat het op je gezicht opdrogen. Afspoelen met lauw water.

Natuurlijke verzorging

In mijn special Beauty vind je verschillende artikels over schoonheidsverzorging met natuurlijke producten.
Gerelateerde artikelen
Een goede en goedkope huidverzorgingVoor een goede huidverzorging hoef je niet meer de deur uit om dure middeltjes te kopen of naar een dure schoonheidsspec…
GezichtsverzorgingGezichtsverzorgingGezichtsverzorging: reinigen van het gezicht, een vochtinbrengende crème, een gezichtsmasker op zijn tijd... Om de huid…
Gezichtsmaskers, een extra oppepper voor je huidEen stralende huid willen we allemaal. Dit is te bereiken door dagelijks de huid goed te reinigen en in te smeren met cr…
Huidverzorging in de winterHuidverzorging in de winterVorst, droge lucht in verwarmde gebouwen, de overgang van koud naar warm, ze vergen heel wat van huid en haar in de wint…
Huidverzorging is belangrijkDe huid verzorgen is heel belangrijk. Je hebt maar één huid. Hoe kun je het beste je huid verzorgen?
Bronnen en referenties
  • De producten die worden aangeraden, worden al enkele jaren door mezelf gebruikt en goedgekeurd Fonteine Garnier L'Oréal Paris Omaatje geeft 1001 tips

Reageer op het artikel "Een gladde, zuivere huid, ook voor jou"

Reacties

Beautylove, 30-04-2011 18:08 #2
Die zelfgemaakte maskertjes zijn een echte aanrader!
en dat je kamille zakjes in je teeltje met heet water om te stomen kunt doen is echt ook een hele goede tip ;)

ps. nooit geweten dat je je poriën kunt sluiten met koud water xD Reactie infoteur, 02-05-2011
Blij dat ik je wat heb kunnen bijbrengen.

Kain, 17-06-2008 23:22 #1
Ik kan nergens refinish van l`oreal meer krijgen. Ik vind dit erg jammer, want vind dit een heerlijk product. Weet iemand waar je dit nog kan kopen? Reactie infoteur, 18-06-2008
Ik zit idd met hetzelfde probleem als jou, heb al zowat alle Kruidvaten afgelopen maar nergens meer te vinden. In de plaats heb ik nu Microdermabrasion in a Jar van Dr. Brandt gekocht. Kost wel bijna tien keer zoveel (75 bij Cosmeticary) maar is wel een zalig product: heeft een citrusgeur en is fijn in gebruik, schuurt niet te hard. Een aanrader wat mij betreft!

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 26-10-2007
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!