InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een mini-stijltang: Dé must-have voor alle vrouwen!

Een mini-stijltang: Dé must-have voor alle vrouwen!

Je kent het verschijnsel wel: vrouwen met krullen willen stijl haar en vrouwen met stijl haar willen juist krullen. Hiervoor zijn de stijltang én de krultang het leven in geroepen. Maar zo'n ding is altijd groot en past niet in je handtas. Een keer een grote windvlaag en.... Juist.... Daar gaat je coupe! Daarvoor is nu de oplossing: een mini-stijltang!

Wat is een mini-stijltang?

Een mini-stijltang werkt net als een normale stijltang, maar is veel kleiner (ongeveer 15cm) en kan daardoor makkelijk worden meegenomen, bijvoorbeeld op reis. Vaak moet de stijltang wel worden aangesloten op een stopcontact, al zijn er ook een paar die je in de auto kunt pluggen. De stijltangen hebben een aan- en uitknop en bij sommigen kan de temperatuur worden ingesteld.

Zowel stijlen als krullen

Het verbaast je misschien, maar met een mini-stijltang kun je zowel je haar stijlen als je haar krullen. Hoe langer het haar, hoe meer tijd en moeite het vergt om het haar te stijlen omdat de warmteplaten veel kleiner zijn dan bij een normale stijltang. Hetzelfde geldt voor het krullen: voor lang haar kan beter een krultang gebruikt worden.

Hoe worden die krullen dan gemaakt? Helaas werkt dit niet hetzelfde als met een gewone krultang, omdat de bovenkant van de stjltang niet verhit is. In tegenstelling tot bij een krultang, begin je daarom aan de bovenkant van je haar en niet aan de onderkant. Krullen maken gaat als volgt: je pakt een pluk haar, doet deze aan de bovenkant van de pluk in de stijltang (dus bij je hoofdhuid, maar niet te dichtbij!), knijpt hem dicht, draait hem 360 graden rond (dus als het merkje aan de voorkant zit, draai je hem zo dat het merkje ook weer aan de voorkant komt) en dan trek je de stijltang langzaam naar beneden. Als je loslaat, zie je dat er een prachtige krul ontstaan is. Misschien dat het de eerste paar keer niet lukt, maar oefening baart kunst! Op internet staat handige filmpjes waarin precies wordt uitgelegd hoe het moet.

Bescherm je haar!

Omdat een stijltang heel warm wordt (ongeveer 200 graden) moet het haar tegen deze hitte beschermd worden. Er zijn veel speciale producten te koop bij de drogist, de kapper of via internet. Voorbeelden zijn Bioslik Slik Therapy, Gliss Kur Serum Nutri-protect en L'Oréal Play Ball Slick Caramel.

Verschillende soorten

Als je besluit dat je toekomstige stijltang een mini wordt, heb je nog het probleem: welke? Dit hangt af van het design, de platen, het merk, en zeker niet onbelangrijk: de prijs.

Design

De mini-stijltangen zijn te verkrijgen in verschillende kleuren en hebben soms een leuk patroontje hebben. Het design verschilt per merk. Zo zijn de mini's van Remington verkrijgbaar in verschillende kleuren (bijvoorbeeld rood en roze), heeft Jaguar een stijltang met een leuk patroon en heeft Sephora juist alleen maar een zwarte (wat ook heel stijlvol is).

Platen

De platen kunnen helemaal van keramisch materiaal zijn, of alleen een keramische coating hebben. De platen die helemaal keramisch zijn, zijn duurder, maar ook beter voor je haar. Het kan namelijk zo zijn dat de keramische coating slijt na veel gebruik. Dit is heel slecht voor je haar. Bij keramische platen kan dit niet.

Merk
Merken als Babyliss, Remington, Jaguar, Sephora en Ultron hebben een mini-stijltang ontworpen. Voor de echte merkenfanaat is er ook de mini-stijltang van CHI. Het merk CHI staat bekend om producten die van goede kwaliteit zijn. Echter hangt daar wel een prijskaartje aan: de mini-stijtang kost rond de 90 euro (hangt af van waar hij gekocht wordt). CHI geeft regelmatig een limited edition uit, inmiddels ook voor de mini-stijltang. Deze zijn heel leuk en uniek, maar niet in Nederland te koop.

Prijs

Al deze bovengenoemde kenmerken leiden tot uiteindelijk tot een bepaalde prijs. De prijzen variëren van ongeveer 10 euro tot 100 euro.

Waar te koop?

Vaak zijn ze te koop bij kapperswinkels. Als dit niet het geval is, is internet een hele goede optie. Op internet is het aanbod groot en kunnen alle mini's met elkaar vergeleken worden. In sommige drogisterijen en andere winkels als Blokker en Action zijn de mini-stijltangen soms ook te koop, maar daar is het aanbod wel kleiner.

Zoals je kunt lezen - keuze genoeg! En uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde: ze zorgen voor een mooi kapsel, waardoor je zelfverzekerd de deur uit kunt! Misschien kost het wel meer tijd dan met een normale stijltang, maar het resultaat mag er zeker zijn.
© 2012 - 2019 Ilariiaaax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beauty: Het stylen van haarBij ieder nieuw seizoen speelt de mode in op het betreffende seizoen en reden om te kopen. Zo ook de kapsels, meer nog l…
CHI stijltangen van Farouk: De beste stijltang die er is?Welke stijltang is het beste? Waar moet je beginnen bij je zoektocht naar een stijltang? Er zijn zoveel stijltangen op d…
Kiezen en kopen van de beste stijltang/straightenerJe hebt besloten een stijltang te kopen, maar waar moet je beginnen te zoeken? Wat is de beste stijltang? Er zijn zoveel…
Mooi haar met de stijltang en de krultangMooi haar met de stijltang en de krultangJe hebt halflang tot lang haar en wil variatie brengen in je kapsel, de stijltang en de krultang geven je mogelijkheden…
Hoe maak je krullen in je haar?Hoe maak je krullen in je haar?Veel mensen willen er iedere dag leuk uit zien met hun haar. De ene persoon kan meer met z'n haar dan de andere persoon.…

Reageer op het artikel "Een mini-stijltang: Dé must-have voor alle vrouwen!"

Infoteur: Ilariiaaax
Gepubliceerd: 22-01-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!