InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haaruitval, wat kan je ertegen doen?

Haaruitval, wat kan je ertegen doen?

Haaruitval, wat kan je ertegen doen? Haaruitval. Niet alleen ouderen hebben er last van. Erfelijke factoren zijn weliswaar niet te beïnvloeden maar voor de rest kan je er zeker wat tegen doen.

Haaruitval, wat zijn de oorzaken?

Ieder van ons verliest ongeveer 100 haren per dag maar die haaruitval is niets om je ongerust over te maken. Bij een gezond persoon komen die er ook weer bij. Je hoeft je pas over haaruitval ongerust te maken als je een plotseling opvallende toename constateert en overal haren terugvindt, op de bank, in de wasbak of op je kussen.

Haaruitval kan ook:
  • erfelijk bepaald zijn;
  • het gevolg zijn van een ziekte;
  • zich manifesteren bij een verminderde conditie;
  • voorkomen door het gebruik van medicijnen.

Welke soorten haaruitval kennen we?

Genetisch bepaalde haaruitval

De meest bekende en tevens meest voorkomende vorm van haaruitval is de genetisch bepaalde haaruitval, ook wel Alopecia Androgenetica genaamd. Hoewel deze vorm van haaruitval zich voornamelijk bij mannen manifesteert, kunnen ook vrouwen rond de menopauze er last van krijgen. Ziekten en aandoeningen aan de haren zélf zijn trouwens niet erfelijk.

Pleksgewijze haaruitval

Als er sprake is van plaatselijk begrensde haaruitval spreken we van pleksgewijze kaalheid of Alopecia Areata. Deze vorm van haaruitval, die vaak ook al optreedt bij twintigers en dertigers, is doorgaans te wijten aan een auto-immuunziekte. Door een defect in het afweersysteem maakt het lichaam antilichamen aan tegen de eigen haren, waardoor die worden afgestoten.

Alopecia Areata kan van patient tot patient verschillen. Meestal treft men het pleksgewijs aan op het hoofd, maar het kan ook in wenkbrauwen of de baardstreek de kop opsteken.

Waardoor wordt haaruitval nog meer veroorzaakt?

Er zijn onnoemelijk veel zaken die aanleiding kunnen geven tot haaruitval. Vaak is het daardoor lastig om de juiste oorzaak te achterhalen en dient men zeer systematisch te werk te gaan bij het opsporen ervan. Haaruitval kan onder meer optreden:
  • tijdens of na de zwangerschap;
  • als gevolg van ziekten (schildklier; bloedarmoede; kanker);
  • na operatief ingrijpen;
  • bij stressvolle ervaringen;
  • door medicatie zoals gebruik van bloedverdunners en door chemotherapie;
  • als gevolg van acné;
  • als gevolg van schimmelinfecties;
  • na bestralingen;
  • door hormonale veranderingen.

Roken en haaruitval

In de medische wereld wordt ook algemeen aangenomen dat roken van invloed kan zijn op haaruitval omdat het een goede doorbloeding van de huid in de weg staat. Daardoor worden de haarwortels onvoldoende van voeding en zuurstof voorzien. Haren verliezen daardoor aan kwaliteit en kunnen op termijn zelfs uitvallen.

Wat is er te doen tegen haaruitval?

Zoals al in de inleiding vermeld, kan je weinig doen bij erfelijke haaruitval, maar verder kan je er zeker wat tegen doen:
  • gezonde voeding: vooral oudere mensen eten vaak ongezond, zeker als ze alleenstaand zijn. Zorg vooral om voldoende vitamine B binnen te krijgen want die vitamine heeft een aantoonbaar positief effect op haren, huid en nagels;
  • ook een gezonde levensstijl zonder al te veel stress kan bijdragen aan een goede haardos;
  • ga voorzichtig om met je haren en beschadig ze bijvoorbeeld niet door er flink aan te trekken of ze te strak te vlechten;
  • wees ook voorzichtig met medicijngebruik en raadpleeg altijd de bijsluiter om mogelijke bijwerkingen te herkennen; Vooral onder ouderen is het medicijngebruik erg hoog (denk aan bloeddrukverdunners, bloeddrukverlagers);
  • gebruik kwalitatief goede en bij voorkeur natuurlijke shampoos die de haren niet beschadigen.

Meer weten over haaruitval?

Wil je meer weten over haaruitval en kaalheid dan is de website van Gezondheidsplein.nl een aanrader. Deze site heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een zeer betrouwbare partner als het gaat om begrijpelijke en betrouwbare medische informatie in de ruimste betekenis van het woord.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Haaruitval, wat kan je er tegen doen?Haaruitval, wat kan je er tegen doen?Iedereen verliest per dag tot 100 haren als gevolg van het natuurlijke regeneratieproces. Vallen er echter duidelijk mee…
Het voorkomen en stoppen van kaalheid en haaruitvalHaaruitval bij mannen van middelbare leeftijd is iets wat als normaal beschouwd wordt. Maar wanneer je ineens veel haar…
Haaruitval de oorzaken en hoe het te voorkomenHaaruitval de oorzaken en hoe het te voorkomenHaaruitval is iets, waar de meeste mensen niet aan moeten denken. Voor het grootste deel komt haaruitval, vooral bij man…
Haaruitval en haartransplantatieHaaruitval en haartransplantatieHaaruitval is tot op zekere hoogte heel natuurlijk. De aanblik van haar in de wasbak of op de kleding hoeft dus nog geen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart
  • Dagblad DL

Reageer op het artikel "Haaruitval, wat kan je ertegen doen?"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 21-06-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!