InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De 'huidhoudelijke' reiniging

De 'huidhoudelijke' reiniging

De 'huidhoudelijke' reiniging Met een laatste stuiptrekkingen van de winter zijn we al weer bezig met het voorjaar en daar hoort bij dat de ramen open gaan, het huis lekker schoongemaakt wordt en je eigen huid ook een opfrisbeurt krijgt. Immers, je huid heeft het in de winter nogal te verduren met al die verschillende temperatuurniveaus. Van de gure wind kom je in het behaaglijke huis en van de ijzige kou schuif je gezellig aan bij het hete vuur van de open haard. En alles wat daar nog tussen zit. Tijd dus, om zometeen de huid weer op een prettige en gezonde manier (wel goed beschermen dus!) aan het opkomende zonnetje bloot te stellen.

Wat te doen?

Vaak zie je na de koude wintermaanden dat de huid aan conditie ingeleverd heeft. Voor de een is dat een drogere huid en voor de ander is dat een meer onzuivere huid. Maar wat voor huid je ook hebt, ga er niet de drastisch mee om. Ook als de impact aanzienlijk is, dan nog is het belangrijk om rustig en zorgvuldig met de huid om te gaan. En zorgvuldigheid wil het volgende zeggen:

  • Schoonmaken) Reinig 2x per dag de huid met een op de huid afgestemde reiniger. Haal het watje met de vloeistof voorzichtig over de huid en zorg dat je ook de typische plekken van de T-zone goed meeneemt. Het voorhoofd, de neus (met de neusvleugels) en de kin. Meestal bestaat de reiniging uit 2 producten, want waar de het ene product de poriën opent om deze schoon te maken, het andere product sluit de schone poriën weer. Hanteer dit ritueel altijd consequent.
  • Smeren) Vervolgens pas je in de ochtenduren een dagcrème toe op de gereinigde huid en in de avonduren een nachtcreme (eventueel in combinatie met een oogcreme voor de fijne lijntjes). Nooit zwaar wrijven, maar klop de crème in de huid.

  • Extra 1) Naast het bovengenoemde dagelijkse ritueel is het goed om de dode huidcellen weg te nemen en als je scrubt doe je dat in een versneld tempo. Sneller dan de huid dit zelf doet. Bovendien neemt de huid hetgeen je toe wilt voegen, beter op.
  • Extra 2) Wat in korte tijd erg populair is geworden is de dermaroller. Maar met de dermaroller moet je wel goed toepassen, anders het kan bij verkeerde toepassing veel leed veroorzaken. De roller is de koop in verschillende dikte en niet op voorhand te zeggen welke je nodig hebt. Laat je dus goed adviseren in de winkel en pas de aanwijzingen goed toe (een stukje huis 2x horizontaal, 2x verticaal en 2x diagonaal benaderen en de roller na gedruk iedere keer goed reinigen). De dermaroller pas je toe nadat je de huid goed gereinigd hebt. De pijnloze prikjes stimuleren de huid als het ware en de bedoeling is dat je met de kleine wondjes (want dat zijn het immers) de huid aanzet te gaan herstellen en dat doet de huid ook. De huid gaat er frisser uitzien, maar waak voor gewenning. Als je het te vaak doet, gaat de huid er aan wennen en is het effect enig moment weg of minimaal. Lekker als opfrisser voor de opkomende lente!
  • Extra 3) Laat je huid rusten in bad met een lekker maskertje of wat plakjes komkommer op het gezicht. Echt ontspannen is dat je hoofd ook even rust en of je dat nu met een lekker muziekje doet of een ontspannend tijdschrift, dat maakt niet uit. Dergelijke momenten zijn voor lichaam en geest goed.

Wanneer is goed echt goed?

Als je alles volgens de regels doet, hoe weet je dan of je voldoende gedaan hebt? 100% zekerheid heb je nergens, maar je huid moet goed voelen. En goed voelen is heel eenvoudig te controleren. Je haal enkele vingers vederlicht over je wang en je huid moet dan soepel meegaan, zonder dat jij druk uitoefent. Je huid moet een frisse kleur hebben en fris is helder en maakt niet uit of wat het witter of rozer is. Het eventueel aanwezige grauwsluier moet weg zijn. Is de huid nog strak of voelt deze droog aan, dan heeft je huid meer voeding nodig. Vul in dat geval vet en vocht toe via de dag- en nachtcreme.

Bijhouden

Als je een stevige reiniging hebt toegepast, is het ook goed (en lekker) om regelmatig een moment te nemen om je huid net iets extra’s te geven. Immers, de zon heeft enig moment ook weer zo haar invloed op de huid. Combineer dat moment ook met een ontspanningsmoment en het werkt beter en langer door. Als je geestelijk lekker in je vel zit, heeft dit ook effect op je uiterlijk. Een eigen moment van ontspanning op wat voor manier dan ook, kan daaraan bijdragen.

Tot slot

Het gaat niet om de kostbaarheid van een product. Het gaat om de werkzame stoffen voor de huid en die zijn persoonlijk. Zorg dat je de juiste producten voor je huid hebt (laat je desgewenst adviseren door een professional) in combinatie met een moment voor jezelf … en je legt een prima basis om de winter van je huid te schudden en je huid gereed te maken voor de lente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzorging gezichtshuidDe huid in uw gezicht is delicaat en hoewel we steeds meer bezig zijn met dag- en nachtcrèmes, de reiniging van het gezi…
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Huidverzorging erg belangrijk!Huidverzorging erg belangrijk!Bijna iedere vrouw of man wil erg graag netjes en verzorgt uitzien. Huidverzorging is daarom een belangrijk onderdeel ge…
Beauty: volwassen en puistjes!Beauty: volwassen en puistjes!Je verwacht dat je na je pubertijd van de puistjes af bent. Halleluja, de vlag kan uit, de gave huid is terug. Voor somm…
Beauty: reinigen gezichtBeauty: reinigen gezichtMet make-up zijn de meeste jonge dames al vroeg mee aan de slag, maar niet iedereen krijgt erbij uitgelegd dat het vervo…

Reageer op het artikel "De 'huidhoudelijke' reiniging"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-02-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!