InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Voeten verzorgen

Voeten verzorgen

Voeten zijn heel belangrijk, ze hebben heel wat te voorduren. Je moet ze daarom goed verzorgen. Maar hoe verzorg je je voeten goed?

Was ze regelmatig

Was uw voeten regelmatig met niet te veel zeep of met een huidvriendelijke zeep met een neutrale PH. Droog ze met een aparte handoek, daarna heel goed af, vooral tussen de tenen. U kunt uw voeten vervolgens inpederen met talk of iets dergelijks.

Wissel dagelijks van schoenen en sokken

Uw voeten scheiden dagelijks gemiddeld een kwart liter transpiratievocht af. Uw sokken en schoenen moet dus na een dag even drogen. Wissel daarom elke dag van schoenen en sokken.

Gebruik hulpmiddelen bij transpiratie

Als u meer zweet dan gemiddeld en last hebt van zweetvoeten, kunt u bij een drogist, apotheek, pedicucre of via een arts veel middelen krijgen. Zoals sprays, lotions en crèmes, om dit probleem te verhelpen. Niet alles werkt even goed. Het is een kwestie van uitproberen. Verders zijn er vochtabsorberende inlegzolen.

Houd uw voeten droog en koel

Houd niet alleen uw hoofd droog en koel, maar ook uw voeten. Klamme, warme voeten zijn een perfecte voedingsbodem voor schimmels en bacteriën. Draag ook schoenen die goed fentileren (leer, linnen open schoenen) en sokken die vocht absoberen.

Voorkom voetschimmel

Openbare ruites als sportzalen en zwembaden vormen een bron van besmetting met voetschimmel. Loop daar nooit op blote voeten en draag in de douches en kleedkamers slippers. Als u last hebt van voetschimmel, kunt u dit behandelen met anti-schimmelcrème. Ga naar de huisarts als de schimmel hardnekkig is.

Draag goede schoenen

Een schoen moet goed zitten, in de lengte, de breedte en de hoogte. Laat u geen schoenen aansmeren die nog ingelopen moeten worden. Gebruik schoenen waar ze voor gemaakt zijn: sportschoenen om te sporten, wandelschoenen om te wandelen.

Oefenen is gezond

Voetoefeningen kunnen uw voet en enkelspieren versterken en dat kan klachten voorkomen

Doe niet alles zelf

In sommige gevallen kunt u beter hulp inroepen van een ander. Wees bijvoorbeeld voorzichtig met het vijlen van verdikte nagels. Laat het liever aan een pedicure over. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van eelt. Wees niet bang om met uw voetklachten naar de huisarts te stappen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voeten verzorgen"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 11-03-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!