InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Termen vochtinbrengend & voedend in huidverzorgingsproducten

Termen vochtinbrengend & voedend in huidverzorgingsproducten

Termen vochtinbrengend & voedend in huidverzorgingsproducten Vaak worden crèmes of andere huidverzorgingsproducten aangeprezen als vochtinbrengend, of ‘voedend’. Is dit terecht? Meer hierover kunt u lezen in dit artikel… De huid bestaat uit de opperhuid (Epidermis), de lederhuid en de onderhuid. Tussen de korrellaag en de doorschijnende laag in de opperhuid bevindt zich een membraam: de Reinse Barrière. Deze zorgt er o.a. voor dat stoffen van buitenaf niet in de huid kunnen dringen. Ook zorgt deze barrière voor de vochtregulatie.

De Reinse Barrière is niet doorlaatbaar voor alle stoffen

Maar de Reinse Barrière verhindert ook dat veel ingrediënten uit crèmes of andere huidverzorgingsproducten diep in de huid door kunnen dringen. Zo is de Reinse Barrière niet doorlaatbaar voor o.a. vetten, water en de meeste in water oplosbare stoffen. Hierdoor kunnen ook werkstoffen die in crèmes aanwezig zijn niet diep in de huid doordringen. De term: vocht vasthouden, met name in de opperhuid, zou beter op z’n plaats zijn.

Ook de term ‘voedende crème’ klopt niet omdat ook eventuele ‘voedende’ stoffen de diepere huidlagen vaak niet zullen bereiken. De huid ‘voeden’ gaat van binnenuit, door inname van goede voedingstoffen. Wel kan de opperhuid door het gebruik van crème wat soepeler worden en minder droog aanvoelen.

Het gebruik van stoom

Vocht kan wel diep in de huid doordringen door middel van stoom, bijvoorbeeld via een vaporisator bij de schoonheidspecialiste. Dit apparaat verspreidt een fijne vochtnevel over de huid, soms gecombineerd met ozon afkomstig uit de ozonlamp.

Transepidermaal en transfolliculair

Ook de in vet oplosbare huidvitamines A, D, E, F en K kunnen doordringen in de huid (transepidermaal). Een andere manier om werkzame stoffen diep in de huid door te laten dringen is transfolliculair, oftewel via de haarzakjes/zweetkliertjes.

Iontoforese

Iontoforese wordt ook gebruikt om stoffen diep in de huid door te laten dringen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een zwakke stroom en elektrodes. De werkstoffen worden dieper de huid in gesluisd.

Verzegeling tegen vochtverlies

Wel is het aan te bevelen om de huid in te smeren met huidverzorgingsproducten om zo vochtverlies en uitdroging tegen te gaan. Vooral na een behandeling met de vaporisator is het nuttig om een crème te gebruiken, als een soort verzegeling zodat het vocht beter in de huid wordt vastgehouden en niet meteen weer verdampt. Om dezelfde reden (vocht vasthouden in de huid, het voorkomen van uitdrogen) is het gebruiken van dag-/ en nachtcrème zinvol.

Het gebruik van een dagcrème met een SPF (Sun Protection Factor) is aan te bevelen, omdat zonlicht huidveroudering versnelt. Ook beschermt deze SPF tegen het ontstaan van pigmentvlekken.

© Y. Mannee

Informatie in de praktijk geleerd tijdens opleiding tot schoonheidsspecialiste.
Gerelateerde artikelen
Huidverzorging is belangrijkDe huid verzorgen is heel belangrijk. Je hebt maar één huid. Hoe kun je het beste je huid verzorgen?
Huidverzorging: welk verschil tussen mannen en vrouwen?Huidverzorging: welk verschil tussen mannen en vrouwen?We besteden steeds meer en meer aandacht aan de verzorging van onze huid, en dit geldt zowel voor mannen als vrouwen. Hu…
Vitamine gezichtmaskersDe vitaminen A, B en E worden het meest verwerkt in gezichtsmaskers, heerlijk om uw huid eens extra te verwennen.
Natuurlijk mooi met YoghurtYoghurt is een echte maskertopper. Het bevat melkzuur dat tegelijkertijd ontvettend en hydraterend werkt, dode huidcelle…
Huidverzorging erg belangrijk!Huidverzorging erg belangrijk!Bijna iedere vrouw of man wil erg graag netjes en verzorgt uitzien. Huidverzorging is daarom een belangrijk onderdeel ge…

Reageer op het artikel "Termen vochtinbrengend & voedend in huidverzorgingsproducten"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 04-06-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!