InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Eucerin-verzorgingsproducten voor de ieder huidtype

Eucerin-verzorgingsproducten voor de ieder huidtype

Eucerin-verzorgingsproducten voor de ieder huidtype Eucerin-producten worden door dermatologen aanbevolen speciaal in die situaties wanneer er sprake is van huidproblemen, eczeem of droge huid. De producten van Eucerin bestaan al vanaf begin 1900 en zijn in Duitsland ontwikkeld. Langzaam werd het aantal producten uitgebreid. We hebben allemaal een verschillend huidtype en met een huidtest kan men zelf beoordelen welke producten het best bij de eigen huid passen. Zo kan men een juiste keuze maken.

Het ontstaan van Eucerin

Omstreeks negentienhonderd kreeg Dr. Lifschütz octrooi op een product wat werd gebruikt om een zachte basiszalf te ontwikkelen. Deze werd genoemd the beautiful wax. De eerste zalf heette Paul Beiersdorf & Co. De eerste producten die in Duitsland te koop waren bestonden uit:
  • Losse poeder voor wondverzorging
  • Eucerin jodiumzalf
  • Eucerin zeep

Eucerin Ph5 zalf

Rond 1920 werden de producten voor het eerst verkocht in de Verenigde Staten. In 1950 werd de Eucerin PH5 zalf geïntroduceerd die ook nu nog wordt gebruikt voor het behoud en herstel van de zure beschermlaag van de huid. Oorspronkelijk werden veel artikelen alleen gebruikt in de chirurgie maar vanaf 1970 werd ook geprobeerd om rechtstreeks aan cliënten te verkopen. Langzaam verschenen er meer producten zoals waslotion en crème die geschikt was voor alle huidtypes. In 1984 en 1985 werd Spanje en Zweden. In 1992 werd een nieuw product op de markt gebracht met de naam Laceran. Dit was een speciaal vochtinbrengende crème waarbij ureum werd gebruikt. Vanaf 1994 kwam er een middel wat men kan gebruiken bij atopische eczeem, een crème met omega- vetzuren. Regelmatig verschijnen en nieuwe producten op de markt. Vanaf 1997 zijn er ook producten te koop die beschermen tegen de zon.

Taken van de huid

Onze huid heeft diverse taken, te weten:
  • temperatuur regelen
  • energie opslaan
  • prikkels waarnemen
  • bescherming bieden tegen schadelijke stoffen

Diverse huidtypes

We hebben allemaal een verschillend huidtype maar de belangrijkste kenmerken zijn:
  • Gevoelige huid
  • Vochtarme huid
  • Vetarme huid
  • Verschillende vormen van droge huid

Gevoelige huid

Van een gevoelige huid kan men spreken als er sprake is van:
  • Roodheid
  • Zwellingen
  • Schilfers
  • Eczeem

Verzorgingsproducten

Om aan al de verschillende huidtypes tegemoet te komen heeft Eucerin verschillende producten ontwikkeld met diverse eigenschappen.

Vochtarme huid

Sommige mensen hebben een vochtarme huid maar ook weersomstandigheden kunnen invloed hebben. Daarom is het belangrijk dat vocht ingebracht wordt maar dit moet ook worden vastgehouden. Dit gebeurt door toevoeging van aminozuren.

Vetarme huid

Mensen met een vetarme huid hebben een gebrek aan talg. Lipiden moeten dan worden toegediend. De huid wordt droog, ruw en schilferig. Vaak ontstaat een vetarme huid door te veel reinigingen met zeep. Hierdoor ontstaan rimpels en pigmentvlekken.

Verschillende vormen van droge huid

Kinderen die jonger zijn dan 10 jaar en ouderen boven de 60 jaar hebben vaak een droge huid. Hierbij spelen endogene en exogene factoren een rol. We kunnen dan denken aan genetische aanleg, hormonen, ouderdom of ziektes. Maar ook klimaat en voeding spelen een rol.

Via Eucerin kan men een persoonlijke huidtest doen waarbij in een aantal vragen het huidtype wordt vastgesteld.

Een greep uit de producten

Eucerin verkoopt een veelheid aan producten passend bij het huidtype wat men heeft. Een aantal artikelen zijn:
  • Reinigingscrème
  • Kalmerende nachtcrème
  • Waslotion
  • Douche- en badolie
  • Bodycrème en bodylotion
  • Herstellende zalf
  • Zeepvrije wastabletten
  • Shampoo
  • Lipbalsem
  • Zonnebrand bescherming

Bij speciale aandoeningen heeft Eucerin specifieke producten. De aandoeningen zijn:
  • Rosacea
  • Psoriasis
  • Diabetes
  • Atopisch eczeem

Rosacea

Deze chronische ziekte komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Men heeft hierbij blozende wangen, blijvende roodheid in het gezicht met verwijde bloedvaten. De producten van Eucerin kan men dan goed gebruiken in overleg met de dermatoloog. Er wordt dan gekozen voor anti-rednessproducten.

Psoriasis

Hier gaat het om een erfelijke huidziekte die gepaard gaat met ontstekingen. Producten met urea en omega zijn hier aangewezen.

Diabetes

Diabetes is een stofwisselingsziekte waarbij de patiënt vaak een droge en schilferige huid krijgt. Vooral de voeten verdienen extra aandacht omdat bacteriën gemakkelijk de huid kunnen binnendringen met infecties tot gevolg. Daarom zijn hier producten met ureum en lactaat geschikt om de vochtbalans te herstellen en vast te houden.

Atopisch eczeem

Atopisch eczeem is een chronische ziekte met ontstekingen, droge huid en vaak jeuk. Vaak zijn er meerdere aandoeningen zoals astma of hooikoorts. Bijna 20% van de kinderen kan hier mee te maken krijgen. Bij de meeste kinderen verdwijnt de ziekte na verloop van tijd maar er zijn ook volwassenen die hier last van houden. Omega vetzuren zijn belangrijk om de symptomen te bestrijden.

Waar is Eucerin te koop?

Eucerin is te koop bij de apotheek. Op de website van Eucerin kan men bekijken welke apotheek in de eigen omgeving de producten verkoopt.
Gerelateerde artikelen
Veel middelen tegen allergie zonder recept verkrijgbaarVeel middelen tegen allergie zonder recept verkrijgbaarVeel mensen ondervinden hinder van allergie. Als je er aanleg voor hebt is voorkomen van allergische reacties vrijwel on…
Dagelijks gezichtsreiniging gebruiken is belangrijkDagelijks gezichtsreiniging gebruiken is belangrijkWaarom is een dagelijkse gezichtsreiniging belangrijk? Waarom is het belangrijk dat het gezicht schoon is? Kunnen er hui…
Atopisch eczeem; verloop, symptomen en behandelingAtopisch eczeem; verloop, symptomen en behandelingAtopisch eczeem of constitutioneel eczeem is erfelijk bepaald en kan op elke leeftijd voorkomen, maar komt vaak voor bij…
Eczeem of dermatitusEczeem of dermatitusEczeem ook wel exceem of dermatitus is toe te schrijven aan een familie van ziektes welke meestal zorgen voor ontsteking…
Bronnen en referenties
  • Website Eucerin.nl
  • Website mijncreme .nl

Reageer op het artikel "Eucerin-verzorgingsproducten voor de ieder huidtype"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-08-2019
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!