InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De vorm van de ogen verfraaien met make-up

De vorm van de ogen verfraaien met make-up

De vorm van de ogen verfraaien met make-up Het gebruik van de juiste oogmake-up en make-up trucs zijn nodig om de vorm, maar eventueel ook de stand van de ogen er optisch fraaier uit te laten zien. Je kunt subtiele correcties aanbrengen, zodat de oogvorm er goed uitziet. Verkeerd gebruik van kleuren kan een averechts effect hebben, bijvoorbeeld wat de afstand tussen de ogen betreft.

Kijk ook naar het huidtype:

  • Vette huid: liever geen crème oogschaduw gebruiken, deze kan uitlopen. Neem bij voorkeur poederoogschaduw.
  • Normale huid: vrijwel alle soorten oogschaduw en oogpotloden kunnen worden gebruikt.
  • Droge huid: liefst crème oogschaduw of stiften, poeder oogschaduw of oogpotlood kunnen eventueel ook gebruikt worden. Wel kan een erg droge huid hierdoor wat trekkerig aanvoelen.
  • Gevoelige huid/allergisch: wees voorzichtig en kies voor hypo-allergene make-up van bijv. Clinique. Helaas is een allergische reactie nooit helemaal uit te sluiten, ook omdat elke huid anders reageert.

Aanbevolen kleuren oogschaduw:

  • Blauwe ogen: bruin, koperkleurig, paars, roze, blauw, turkoois, grijs, zilver en perzik. Oogschaduw die oranje tinten bevat laat de ogen nog blauwer lijken. Ook grijstinten kunnen het blauw van de iris meer laten spreken.
  • Groene ogen: diverse kleuren bruin, paars, roze, groen, abrikoos, koper en goud.
  • Bruine ogen: bruine tinten, lila, azuur, turkoois, roze, abrikoos, groen en koper.
  • Grijze ogen: roze, licht bruin, turkoois, blauw, koper, grijs en paars.

Make-up tips:

Ver uit elkaar staande ogen:

Leg de nadruk op de binnenooghoeken, hier komt de donkere kleur oogschaduw. Kies aan de buitenkant van de oogleden lichtere kleuren. Laat het geheel in elkaar overvloeien. Wordt er eyeliner gebruikt, maak de lijn dan wat dikker bij de binnenste ooghoek. Leg bij het aanbrengen van mascara de nadruk op het midden van het oog. Highlighter alleen onder het midden van de wenkbrauwen gebruiken.

Dicht bij elkaar staande ogen:

Lichte kleuren op het binnenste deel van de oogleden. De donkere kleuren komen aan de buitenkant. Bij het gebruik van eyeliner komt een donkerder kleur op het buitenste gedeelte van de oogleden. Mascara: extra aanbrengen op de buitenkant van de wimpers. Eventueel wat stukjes valse wimpers aanbrengen aan de buitenkant van de oogleden. De highlighter komt onder de buitenkant van de wenkbrauwen.

Kleine ogen:

Houd de kleuren om het oog licht, wat donkerder erboven. Een wit potloodlijntje op de binnenrand van het onderste ooglid laat de ogen groter lijken. Mascara vooral op de buitenkant van de wimpers aanbrengen. De highlighter komt onder de wenkbrauwen.

Diepliggende ogen:

Op het ooglid een lichte kleur oogschaduw aanbrengen. Eyeliner: slechts een dunne lijn aanbrengen. Mascara: leg de nadruk op het midden van het oog. Neem highlighter in een gedekte kleur. Aanbrengen onder de wenbrauwen en op het midden van de oogleden.

Opgezwollen oogleden:

Gedekte tinten op de oogleden. Eyeliner: een zacht en uitgewreven lijntje. Highlighter onder de wenkbrauwen en weinig mascara.

Bolle ogen:

Donkere, matte oogschaduw over het gehele ooglid. Eventueel highlighter in een neutrale tint zonder parelmoer onder het wenkbrauwbeen. Eyeliner: rond het hele oog, op het bovenste ooglid zwaarder dan langs de onderste wimpers.

© Y. Mannee

Informatie in de praktijk geleerd tijdens opleiding tot schoonheidsspecialiste.
Gerelateerde artikelen
Welke make-up past bij je ogen?Welke make-up past bij je ogen?Als je de goede kleur en vorm oogschaduw gebruikt laat het je ogen veel beter uitkomen. En het maakt de kleur en vorm va…
Make-up: perfecte ogenMake-up: perfecte ogenOgen bepalen je uitstraling. Het kunnen echte blikvangers worden. Maar hoe krijg je mooie opgemaakte ogen?
Make-up: Hoe creëer je een stralende budget-lentelook?Make-up: Hoe creëer je een stralende budget-lentelook?De lente komt er weer aan! Dat betekent dat je al je vrolijke oogschaduwtjes, nagellakjes en vrolijke oorbellen weer uit…
Tips voor snelle make-upDe wekker gaat. Je drukt hem uit, dommelt weer in. 10 minuten later gebeurt hetzelfde. Weer gaat de wekker, je drukt hem…
Blauwe mascara en de juiste make-upBlauwe mascara is niet iets dat we vaak zien, maar het is wel degelijk te verkrijgen en je kunt er leuke effecten mee cr…

Reageer op het artikel "De vorm van de ogen verfraaien met make-up"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 29-07-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!