InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Versnel je metabolisme en zet je vetverbranding op gang!

Versnel je metabolisme en zet je vetverbranding op gang!

Versnel je metabolisme en zet je vetverbranding op gang! Wil je graag enkele centimeters kwijt? Dit kan eenvoudig en goedkoop! Versnel dan je metabolisme en zet je vetverbranding op gang met deze simpele trucjes.

Beweging! Beweging! Beweging!

Beweging is goed voor onze gezondheid. Maar om ons metabolisme te versnellen moeten we onder andere spieren kweken. Dit doe je door intensief te gaan sporten zoals krachttraining te gaan doen of spierversterkende oefeningen. Spieren zijn belangrijk om calorieën te verbranden. Zelfs als je niet beweegt zal je calorieën verbranden! Ideaal toch? Een goede tip is ook om 's morgens te sporten vóór je ontbijt. Zo geef je je metabolisme meteen een boost!

Als je niet zo sportief bent kun je ook gewoon blijven bewegen! Neem de trap i.p.v. de lift, ga zo vaak mogelijk met de fiets i.p.v. met de auto, ga eens zwemmen als het goed weer is, of maak een lange avondwandeling waardoor je nadien nog eens goed slaapt. Was zelf je auto en spaar een carwash uit. Tuinieren is ook altijd leuk! Zolang je maar blijft bewegen zit je goed.

Wat met eten en drinken?

Een handig en goedkoop trucje om je metabolisme te versnellen is natuurlijk véél water drinken, maar doe hier enkele ijsblokjes in. Zodat je lichaam afkoelt en het zichzelf weer op temperatuur moet werken. Groene en witte thee zijn verder ook een goed middel om je metabolisme op peil te houden, want deze theesoorten zijn gezond. Ze bevatten wel nog steeds cafeïne maar dat zorgt er voor dat je hartslag de lucht in gaat. Groene thee bevat ook een vet opslorpende catechines. Met 3 à 4 kopjes per dag zit je goed. Witte thee heeft zowat de zelfde eigenschappen, maar het verschil zit het hem in de smaak. (Groene thee is bitter, witte thee is zachter). Ook een kopje zwarte koffie zonder toevoegingen (anders is die moeite voor niets) doet je metabolisme goed.

Ook moet je regelmatig eten. Zo blijft je verbranding op gang. Je kunt dit vergelijken met joggen. Als je blijft joggen houd je dit beter vol, eens je stopt is het moeilijk weer op gang te raken. Je metabolisme werkt dus ook zo! Het is aangewezen buiten je drie vaste maaltijden (ontbijt, lunch en avondmaal), ook nog regelmatig iets te eten. Een gezond tussendoortje bijvoorbeeld. Een goed voorbeeld om bij je ontbijt te eten is havermoutpap of Brinta vlokken. Verder heeft onderzoek aangetoond dat eten voor het slapengaan geen tot zéér weinig invloed heeft op je gewicht. Dit zal wél de kwaliteit van je slaap beïnvloeden, je zult onder andere veel dromen of zelfs nachtmerries krijgen. Waardoor je de volgende dag dus misschien niet uitgerust bent. Als je graag pikant eet, doe dat gerust, je metabolisme zal je dankbaar zijn. Je kunt ook altijd een beetje cayennepeper toevoegen aan je gerechten, zoals je zelf verkiest. Eiwitten - proteïnen zijn ook altijd goed, want deze zijn de bouwstenen voor je spieren! Om die te verteren heeft je lichaam 2x zoveel calorieën nodig. Het best kies je daarvoor voor magere vlees- en zuivelproducten, vis of iets vegetarisch (zoals: tofu), eieren, etc...

Wat kan je zélf meer doen?

  • Voldoende slapen! Maar zoals eerder vermeld: let op met wat je 's avonds nog eet! Chocolade, snoep en vettige snacks verhogen je kans op veel dromen en/of zelfs nachtmerries.
  • Probeer ook voldoende te ontspannen en dus onnodige stress te vermijden. Verzet je zinnen door bijvoorbeeld te sporten, want ook van sporten word je vrolijk!
  • Let op je alcoholverbruik. Alcohol is in ieder geval al een boosdoener, maar helaas ook voor de lijn. Drink dit zeker niet tijdens je eten want alcohol vertraagt net je vetverbranding. En dat willen we niet!
  • Gebruik ook zo weinig mogelijk suiker als je weet dat je de rest van de dag stil zit. Dan gebruik je liever rietsuiker of honing, daar heb je meer aan.
  • Ook je schildklier heeft invloed op je stofwisseling. Als deze trager werkt, zal je verbranding minder zijn dan dat je schildklier sneller werkt. De werking van je metabolisme heeft ook met je hormonen te maken.
© 2013 - 2019 Creativesoul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een aantal tips die invloed hebben op een gezond metabolismeIedereen zou wel slank willen zijn, sommigen slechts voor het uiterlijk, en anderen omdat het noodzakelijk is voor de ge…
10 manieren om je metabolisme te versnellen/verhogenDe ene persoon komt veel sneller aan dan de andere, dit heeft te maken met het metabolisme, oftewel de stofwisseling. Al…
De vele voordelen van groene theeGroene thee is een heerlijke soort thee waar talloze voordelen aan zitten. Deze voordelen zijn op lichamelijk vlak sterk…
Metabolisme versnellen, de beste afvaltip!Iedereen zou wel slank willen zijn, sommige slechts voor het uiterlijk, en anderen omdat het noodzakelijk is voor de gez…
Bronnen en referenties
  • www.goedgevoel.be

Reageer op het artikel "Versnel je metabolisme en zet je vetverbranding op gang!"

Infoteur: Creativesoul
Gepubliceerd: 27-03-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!