InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Informatie over eetstoornissen

Informatie over eetstoornissen

Tegenwoordig komt een eetstoornis vaak voor. Veel mensen snappen niet waarom mensen zoveel afvallen. Hoe zit dat precies allemaal?

Anorexia Nervosa

Anorexia nervosa is dat je bewust alles doet, om een extreem laaggewicht te krijgen en te houden. Dat doen ze door te vasten en extreem te sporten. Anorexia patiënten proberen hun eetstoornis zolang mogelijk te verbergen. Ze eten geen dikmakers. Anorexia patiënten slaan maaltijden over en moffelen eten weg. Anorexia patiënten zijn eigenlijk de hele dag met eten bezig. Ze praten en lezen over eten en koken meestal zelf. De kenmerken van anorexia zijn: een angst om dik te worden, afkeer van eigen lichaam en ernstig ondergewicht. Anorexia is een psychische stoornis. Anorexia heeft een sterftekans van 10 tot 15%.

Boulimia

Bij boulimia stop je jezelf vol met enorme hoeveelheden voedsel en daarna wil je dat weer zo snel mogelijk kwijt raken. Bij boulimia spreken laxeermiddelen een belangrijke rol, bij het kwijtraken van het voedsel. Bulumia is minder levensbedreigend dan anorexia. Boulimia is wel heel erg ongezond. Doordat het vele braken en laxeren wordt je vochtbalans verstoord en dat leidt tot tekorten. Er kunnen hartritmestoornissen ontstaan door de onbalans van de belangrijke mineralen en vitaminen. Het overmatig gebruiken van laxeermiddelen en braken is levensgevaarlijk. Het tandglazuur wordt ook aangetast door het braken. Boulimia kan lang onopgemerkt blijven.

Eetstoornissen zijn gevaarlijk

Met de uitgehongerde kinderen in de arme landen komt het nooit meer goed. Ook als ze gered worden, blijven ze de gevolgen van de extreme uithongering dragen. Spiercellen die verteerd zijn komen nooit meer terug. Bij extreem vasten gaat het precies zo. Bij extreme verhongering zijn de spieren de grootste slachtoffers. De stofwisseling kan niet alleen op vetten draaien, na korte tijd worden andere bronnen van energie aangesproken. De eiwitten in de spieren worden aangetast. Het resultaat is vermindering van het spiervolume. Als een spiercel sterft, wordt hij nooit meer vervangen. Naarmate het uithongeren verder gaat, ontstaat er een gebrek aan mineralen en vitaminen. Door de tekorten komen er veel mankementen zoals huidafwijkingen, onvruchtbaarheid, verminderde weerstand, minder goed kunnen zien, tanderosie en verstoorde botvorming. Er kunnen nog veel meer verschijnselen optreden. Mensen met een eetstoornis weten niet wanneer ze moeten eten en wanneer ze ophouden moeten met eten. Deze eigenschap hebben ze gemeen met mensen die leiden aan obesitas of overgewicht.

Motiveren

Er zijn verschillende manieren om een eetstoornis aan te pakken. Dij mensen met een eetstoornis is het belangrijk dat ze motiveert worden. Het belangrijkste is dat de patiënt weer gaat eten. Ze moeten daarvoor gemotiveerd worden.

Veranderen van het denken

Cognitieve therapie is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Er wordt bij de behandeling ook een voorlichting gegeven over gezondheid en voeding. De aanpak verschilt per persoon. Een goede behandeling neemt meestal minimaal één jaar beslag.

Kans op genezing

Bij eetstoornissen geldt het hoe eerder je geneest, hoe beter. Hoe eerder je geneest, des te groter de kans is dat je volledig geneest. Het is belangrijk dat de patiënt psychisch en sociaal weer goed kan functioneren. Het menstruatie patroon moet ook weer hersteld zijn als je over volledige genezing spreekt. Ongeveer 20% geneest nooit en circa 5% redt het niet en overlijdt.
© 2012 - 2019 Emilytje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Informatie over eetstoornissen"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 26-10-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!