InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Beginnen met afvallen, hoe pak je het aan?

Beginnen met afvallen, hoe pak je het aan?

Beginnen met afvallen, hoe pak je het aan? Wanneer je wilt afvallen, is dat niet altijd even gemakkelijk. Het kan moeilijk zijn om gemotiveerd te blijven. Stel daarom doelen voor jezelf, en plan wekelijks een meetmoment om te bepalen hoeveel je al kwijt bent. Wist je dat het goed is om niet te snel af te vallen? Wanneer je maximaal een halve kilo per week verliest, is de kans groter dat het resultaat blijvend is. Het belangrijkste aan afvallen, is dat er een knop wordt omgezet in het hoofd. Indien dit niet gebeurt bestaat er een grote kan dat je gaat jojoën. Het verliezen van de kilo's vereist een aanpassing van de gehele levensstijl. Alleen dan zal de gewichtsafname blijvend zijn.

Beginnen met afvallen

Om te beginnen met afvallen, is het belangrijk dat je jezelf eerst een realistisch doel stelt. Wil je voor de zomervakantie 10 kilo kwijt? Zorg dan dat je bijtijds begint met afvallen en niet pas in juni. Om dit te realiseren moet er eerst een bepaald knop omgaan. Nu ga ik echt beginnen met afvallen! Bedenk goed waarom je precies wilt afvallen. Doe je het voor je gezondheid? Of wil je nu eindelijk eens een strakke buik en mooie slanke benen? Wanneer je een doel hebt, kun je je hieraan vasthouden op de momenten dat je het moeilijk hebt. Voel je een eetbui opkomen, denk dan aan dat mooie lichaam dat je wilt.

Het goede moment om met afvallen te beginnen, bestaat niet. Wil je beginnen met afvallen? Begin dan gelijk! Bedenk dat er altijd wel een reden is om nog even te wachten. Bijvoorbeeld een feestje, kerst of je verjaardag. Maar op deze manier kun je het blijven uitstellen. Het juiste moment om te beginnen met afvallen bestaat dus niet. Wanneer je wilt gaan afvallen, begin dan gewoon!

Snel afvallen?

Opvallend is dat veel mensen graag snel willen afvallen. Het gevaar van snel afvallen, is dat je last krijgt van het jojo effect. De kilo's vliegen er dus net zo snel weer aan, waarna je weer opnieuw kunt beginnen. Dit is natuurlijk niet het resultaat dat je wilt bereiken. Daarom is het verstandig om in plaats van snel af te vallen, op een gezonde manier af te vallen.

Wie op een gezonde manier af wil vallen, doet er goed aan om niet meer dan een halve kilo per week af te vallen. Dit gaat wellicht iets langzamer, maar het resultaat is in vele gevallen wel blijvend! Een halve kilo per week afvallen lukt vaak al door alleen maar gezond te eten, en genoeg te bewegen.

Bedenk voor jezelf op welke manier je wilt gaan afvallen. Wil je stoppen met snoepen? Of kleinere porties gaan eten? Zorg in ieder geval dat je gezond en gevarieerd eet!

Gemotiveerd blijven

Wanneer het even tegenzit kan het moeilijk zijn om gemotiveerd te blijven. Daarom moet je iets hebben waaraan je je kunt vasthouden. Je gewicht is vaak geen goede maatstaf. Het gewicht is namelijk afhankelijk van veel verschillende factoren. Bijvoorbeeld de hoeveelheid vocht die je vasthoud en hoe vol je maag is. Ook kan het gewicht op één dag veel schommelen. Het gewicht zegt dus niet altijd iets over hoeveel je bent afgevallen en al helemaal niet over de hoeveelheid lichaamsvet. Daarom kun je beter beginnen met meten van je lichaamsdelen. Noteer bijvoorbeeld de omtrek van je benen of taille. Wanneer je dit iedere week doet kun je mooi zien hoeveel centimeter je kwijtraakt. Dit werkt erg motiverend!

Bekijk jezelf

Natuurlijk werkt het ook zeer motiverend wanneer je ziet dat je strakker in je vel zit dan voorheen. Ga dus wekelijks even voor de spiegel staan, en bekijk jezelf goed. Kun je al zien dat je afgevallen bent? En zie je ook waar de probleemzones zitten? Ga ervoor om deze ook weg te werken, en zorg ervoor dat je eindelijk het figuur krijgt dat je altijd al wilde. Je kunt ook foto's van je lichaam (laten) maken. Het liefst in ondergoed, zodat je de verschillen goed kunt zien. Als je deze foto's na 4 weken naast elkaar legt, zal je zien dat je grote vorderingen maakt.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 5 kilo afvallen?Hoe kun je 5 kilo afvallen?5 kilo afvallen klinkt gemakkelijk: het is niet zo veel. Toch kan het wel erg lastig zijn, juist omdat je onderschat hoe…
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…

Reageer op het artikel "Beginnen met afvallen, hoe pak je het aan?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 19-02-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!