InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met Garcinia Cambogia extract

Afvallen met Garcinia Cambogia extract

Afvallen met Garcinia Cambogia extract Garcinia Cambogia extract is een middel dat vooral in Amerika populair geworden is als afslankmiddel. Het is aangeprezen door bijvoorbeeld Dr. Oz en wordt in diverse warenhuizen verkocht. Ook online is een run ontstaan op het middel dat in de vorm van capsules kan worden ingenomen. Er zijn ook berichten bekend over bijwerkingen van het middel, dus lees je goed in voor je besluit Garcinia Cambogia extract te kopen en uit te proberen.

Garcinina Cambogia en afvallen

Garcinia Cambogia: Heilige Graal van het afvallen?

Als Dr. Oz het aanbeveelt dan moet het wel goed zijn, zo redeneerden veel Amerikanen die te kampen hadden met overgewicht. Eind 2012 besteedde Dr. Oz er in zijn populaire gezondheidsprogramma voor het eerst aandacht aan op tv. In een uitzending over snelle 'fat busters' had hij een warme aanbeveling voor Garcinia Cambogia extract. Zonder sporten of diëten afvallen, wie zo'n middel ontdekt heeft de Heilige Graal gevonden.

Een bijkomende voordeel van Garcinia Cambogia extract is dat het helemaal niet duur is in vergelijking met veel van de andere voedingssupplementen die beogen vet te verbranden en je te helpen bij het afvallen zoals bijvoorbeeld Forskolin of een Slimex-kuur, wat een stukje prijziger is.

Waar wordt Garcinia Cambogia extract van gemaakt?

De Garcinia Cambogia is een vrucht die groeit in Zuidoost-Azië en India. De vrucht lijkt qua uiterlijk een beetje op een pompoen. Hij is wat zuur van smaak en in de Aziatische keuken wordt hij gebruikt in bijvoorbeeld soep en chutney. In Azië wordt van de vrucht al langer gezegd dat hij heilzaam is voor de spijsvertering. Er bestaan daarnaast veel aanverwante vruchten waarvan de naam ook begint met Garcinia.

Werkt Garcinia Cambogia echt?

Onderzoekers van het gerenommeerde Georgetown University in de Verenigde Staten deden onderzoek naar de effectiviteit van het extract in de strijd tegen de overtollige kilo's. Met het ideale afvalprogramma verlies je vet terwijl je je spiermassa op pijl houdt of zelfs verbetert. Dit is precies wat met gebruik van het extract beoogd wordt. Het zorgt ervoor dat het lichaam geen nieuw vet aanmaakt en het bestaande vet afbreekt. Dit wordt niet alleen betoogd door bekende weight loss-guru's zonder kennis van geneeskunde, het wordt ook aangeprezen door wetenschappers van gerenommeerde Amerikaanse universiteiten. Zo betoogt de Californische internist Dr. Julie Chen bijvoorbeeld dat wanneer je het gebruik van Garcinia Cambogia extract vergelijkt met een gezond regime van alleen minder eten en meer sporten, het gebruikt van het extract leidt tot twee a drie keer sneller resultaat. Dit laat onverlet dat het altijd het beste is om de capsules te gebruiken naast gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Hoe Garcinia Cambogia vet blokkeert

In zijn programma geeft Dr. Oz een presentatie van hoe de capsules werken. Vet wordt geproduceerd in de lever. Wanneer suiker en andere koolhydraten je lever bereiken dan zorgen enzymen ervoor dat deze worden omgezet in vet. Ze vullen de vetcellen en deze zwellen op. Wat Garcinia Cambogia doet is dat het de enzymen blokkeert die deze vetcellen doet groeien. Het staat je lichaam vervolgens toe om de suiker en andere koolhydraten rechtstreeks om te zetten in energie. Zo blokkeert het in feite de normale omzetting in vet.

Eerst gewichtstoename en dan gewichtsafname

Wees niet verbaasd wanneer je kort na het beginnen met Garcinia Cambogia extract eerst je gewicht ziet toenemen voor het afneemt. De reden hiervoor is dat je spiermassa zal toenemen. Spieren zijn zwaarder dan vet. Deze spieren zorgen er echter ook voor dat je calorieën verbrandt waardoor dit op de langere termijn juist zal leiden tot gewichtsafname.

Ook goed voor emotionele eters

Waar veel diëten nauwelijks invloed hebben op emotionele eters lijkt dit middel juist daar een oplossing voor te zijn. Onderzoek brengt naar voren dat door gebruik van het extract van de Garcinia Cambogia vrucht, er een toename in serotonine ontstaan. Naast dat het de honger of trek vermindert zou het ook goed zijn voor het humeur en de slaap, waardoor je emotioneel meer in balans bent. Een goede nachtrust is belangrijk voor je metabolisme.

Bijwerkingen

Voor je aan een middel begint is het belangrijk bedacht te zijn op eventuele bijwerkingen. Het eten van de vrucht zelf geeft in principe geen bijwerkingen, tenzij je allergisch bent. Dit betekent echter niet dat capsules met Garcinia Cambogia extract geen bijwerkingen kunnen hebben. Met de toename in populariteit van het middel zijn steeds meer producten hun eigen formule op de markt gaan brengen. De bereidingswijzen en verhouden verschillen echter erg. Wanneer niet de juiste verhoudingen worden gebruikt kan dit leiden tot klachten als buikpijn, diarree en hoofdpijn. Wanneer je dit product online of in de winkel koopt zijn er een aantal dingen waar je op moet letten:
  • Toevoegingen. Kijk altijd naar de ingrediënten. Naast vulmiddelen wordt soms ook bijvoorbeeld cafeïne of andere dieetmiddelen als chitosan of gymnema toegevoegd. Bij sommige mensen veroorzaakt dit ongewenste bijeffecten. Ook kunnen er overbodige toevoegingen in zitten als calcium of chroom.
  • Percentage HCA. Als het goed is staat op de verpakking het percentage HCA (hydroxycitric acid) vermeld. Idealiter is dit percentage 60% of iets meer. Is dit percentage lager dan 60% dan is het middel te veel verdund om nog effectief te zijn.
  • Dosering. De ideale dosering Garcinia Cambogia extract ligt tussen de 1000 en 1600mg per dag. Wordt veel meer of minder geadviseerd dan moet dit een waarschuwing zijn.
  • Certificering van de fabrikant. Staat de fabrikant van het middel onder controle van een erkend instituut op het gebied van kwaliteitsonderzoek? Zoek dit eerst uit via internet.

Kwaliteitsmeting

In april 2014 wijdde Investigated Reviews in de Verenigde Staten een onderzoek aan Garcinia Cambogia extract. Ze namen in totaal 11 merken onder de loep. 6 van deze 11 middelen bleken ondermaats te presteren. Hierbij was het middel te veel verdund, was de dosering te laag of te hoog of waren overbodige toevoegingen aan het middel gedaan. 4 van de 11 merken scoorden een dikke voldoende. Deze merken voldeden aan de vijf belangrijkste eisen:
  1. Minimaal 60% HCA
  2. Pakt buikvet aan
  3. Stopt de aanmaak van vet
  4. Onderdrukt eetlust / honger
  5. Doet serotonine niveau toenemen

Wanneer je een verpakking Garcinia Cambogia in de winkel of online koopt kun je natuurlijk niet weten hoe het zit met al deze elementen. Wel kun je letten op het HCA-niveau. Dit staat als het goed is altijd op de verpakking vermeld en het is belangrijk dat dit minstens 60% HCA is.

Verkrijgbaarheid Garcinia Cambogia in Nederland

Merken die in Nederland verkocht worden en voldoen aan de vereisten van de minimale hoeveelheid HCA, invloed op de aanmaak van vet, onderdrukking van honger en toename van serotonine zijn onder andere:
  • Natusor
  • Lucovitaal
  • Holisan
  • Bonusan
  • SNP (ook met chitosan)
  • Healthy Choice
  • PlusBeauti Garcinia Cambogia Complex
  • Fytostar

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met X-Trine Ananas CapsulesAfvallen met X-Trine Ananas CapsulesWanneer je een dieet volgt is het vaak de kunst om minder voedsel in te nemen en meer te bewegen maar toch voldoende ene…
Afvallen met Slimex 15 PlusAfvallen met Slimex 15 PlusWereldwijd doen jaarlijks miljoenen mensen een vergeefse poging om gewicht te verliezen. Naast een vaak moeilijk vol te…
Chitosan: werkt als vetbinder en verlaagt het cholesterolChitosan: werkt als vetbinder en verlaagt het cholesterolChitosan is een middel dat als supplement verkrijgbaar is. Het kan gebruikt worden in een op gewichtsverlies gericht die…
Hoe werken afslankpleisters?Hoe werken afslankpleisters?Afslanken - bijna iedereen heeft er wel eens aan gedacht, een dieet gevolgd of zich voorgenomen meer te gaan sporten. De…
Afvallen met Carbuloss Koolhydratenblokker: hoe werkt het?Afvallen met Carbuloss Koolhydratenblokker: hoe werkt het?Carbuloss Koolhydratenblokker is een dieetproduct dat je kan helpen bij het afvallen doordat het voorkomt dat koolhydrat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sarangib, Pixabay
  • The Dr. Oz Show - http://www.doctoroz.com/videos/garcinia-cambogia-newest-fastest-fat-buster-pt-1
  • Investigated Reviews - http://investigated-reviews.net/garcinia-cambogia/
  • PR Newswire - http://www.prnewswire.com/news-releases/garcinia-cambogia-side-effects-and-benefits-researched-reviews-236555831.html

Reageer op het artikel "Afvallen met Garcinia Cambogia extract"

Reacties

Maria, 06-12-2018 09:27 #29
Is het niet gevaarlijk het te gebruiken zonder doktersadvies?

Tamara, 29-07-2018 14:40 #28
Hallo,

Ik heb ze gisteren gekocht in een drogisterij in NL, ze vertelden mij erbij dat dit hun best verkochte product was, betreft afvallen.

Ben enorm benieuwd, er staat op potje 2x daags 1 capsule nemen, tot u het gewenste resultaat bereikt heeft. Daarna kan u overschakelen tot 1 capsule per dag. Ik heb er nu 2 genomen, te beginnen van gisteren avond, ik geef niet op, maar heb wel een vraag, na enkele uren krijg ik hevige buikpijn en diarree. Eigenlijk ben ik blij want kán normaal maar maximaal 1 á 2 keer per week normaal naar het toilet gaan. Dus is dit normaal?
2 de vraag: wanneer kan ik ze het beste innemen? want ik volg therapie van 11 u tot 15 u en ga ook zwemmen 3 x per week, ik wil dan niet graag diarree hebben.
Ik weeg momenteel 74 kg en wil terug 60 kg wegen.
Groetjes
Tamara

Rob, 30-10-2017 12:30 #27
Voor een paar weken terug gebruik gemaakt van de aanbieding niet tevreden binnen 14 dgn dan hoef je niets te betalen. Zogezegd zo gedaan, 13dgn gebruikt met 0,0kg resultaat. Dus maar een nette e-mail naar de leverancier Garciniacambogiabio met de vraag hoe verder af te handelen. Hier werd totaal niet op gereageerd, om dan nu, 1.5wkn later, de rekening te sturen.
Bellen met de service om uit te vinden, tja u bent te laat meneer. U moet betalen. Staat in de leveringsvoorwaarden. We hebben u mail beantwoord. etc.
Mijn advies: afblijven.

Patricia, 22-03-2017 23:44 #26
Vraagje; ik heb vandaag de capsules binnengekregen maar ik slik ook antidepressiva, kan deze combinatie wel? Ik ben nu namelijk erg bang dat de werking van mijn reguliere medicatie tegenstrijdig gaat werken.

Marijke, 28-02-2017 16:19 #25
Deze medicijnen kunnen toch wel in combinatie met mijn bloeddruk medicijnen?

Sandra, 17-08-2016 21:15 #24
Wie kan me zeggen hoelang je de capsules moet nemen voor je begint met afvallen, ik ben ze nu een 5 dagen aan het nemen en ik moet toegeven dat het de eetlust inderdaad afremt. Ik eet zelfs geen tussendoortjes ook al ben ik hele dagen thuis. Mijn humeur is ook veel beter en ik slaap ook beter, al weet ik niet of dat met deze pillen te maken heeft. Ik geef wel toe dat ik duidelijk verschil zie op mijn buik, maar in kilo's ben ik op die 5 dagen nog maar enkele 100 gram kwijt. Voor mij een echte aanrader dus (als je de echte capsules hebt natuurlijk). Groetjes Sandra

Fien, 26-06-2016 23:54 #23
Ik ben het gaan gebruiken omdat ik er goede ervaringen over gelezen had. Na anderhalve week wilde ik stoppen omdat ik een kilo was aangekomen ondanks goede dosis en gezond eten. Ben blij dat ik dat niet gedaan heb want vanaf de tweede week begon het toch ineens te werken. Uiteindelijk 5 kilo afgevallen in een maand tijd! Het merk dat ik gebruikte wordt hier alleen niet genoemd, maar kan niet meer op de naam komen…

Lr, 22-06-2016 10:24 #22
Ik heb het ongeveer vier weken gebruikt in 2014 en ben toen 5,5 kilo afgevallen. In het begin veel geborrel in mijn buik maar verder geen last. Merkte niet superveel van hongerremming maar het werkte wel goed als vetverbrander. De pillen van SNP zijn niet heel groot. Overweeg om nu weer een kuurtje te doen.

Nisa, 21-06-2016 17:06 #21
Zijn er mensen die dit product nog steeds gebruiken? Zo ja, hoor graag de ervaringen.

Ellen, 21-06-2016 08:28 #20
Hoi,
Ik slik het sinds een week, voel me enorm opgeblazen, heb hoofdpijn, buikpijn en zie geen resultaat in afname van 'zwemband'! Zal nog wel even doorzetten, maar ik heb er weinig vertrouwen in… Jammer van het geld.

Mandy, 31-03-2016 18:59 #19
Hallo allemaal,

De pillen zijn binnen en de capsules zijn bij mij doorzichtig met beige kleurig poeder erin.
Ik ben heel moeilijk met pillen doorslikken maar moet me er toch overheen gaan zetten vrees ik, ik las hier dat het niet werkt als je het oplost in drinken of een bakje vla. Dus bij deze ga ik morgen ochtend beginnen. Ik ben sceptisch maar probeer het toch maar, ik wordt namelijk gek van de overtollige kilo's bijna 2 jr na mijn zwangerschap. Ik zit nu op 71,5 kilo en wil echt terug naar de 63 kilo ongeveer. Ik houdt jullie up to date en hoop dat ik de pillen doorgeslikt krijg en of het z'n werk doet.

Groetjes :D

Ruth, 06-03-2016 18:33 #18
In hoever zijn de Herbalife Geel tabletten OK?! Aan te raden?!

Brenda, 18-02-2016 02:42 #17
Het zoveelste product, de grootse belofte ondersteunt door dokter Oz, net zoals Hoodia, Groene koffie en nog een hele reeks. Er is geen enkel supplement dat plaatselijk vet verbrandt evenmin dat vet omzet is spieren (stel je voor een spiermassa op je heupen, belachelijk, onwenselijk en onmogelijk) maar goed, het zal altijd weer doorgaan.

Het enige wat tot nu toe een bewezen resultaat heeft bij afslanken zijn Juso Psylliumvezels, deze nemen 25 keer hun gewicht aan vocht op, dus je komt er een beetje vol van te zitten en eet dus zonder moeite veel minder, en dat elke dag. Een andere manier om via een pilletje of poedertje af te slanken is onzin, maar volgend jaar of misschien van de zomer al is er weer een nieuwe tropische vrucht in poedervorm die wonderen verricht en waarvoor men massaal naar de winkel rent.

Arianna Zijzo, 24-01-2016 23:18 #16
Na tot 2 keer toe 3 dagen op de juiste manier gebruiken stop ik er mee. Beide keren de 4e dag ernstig aan de diarree de hele dag. Ja, zo val je wel af, maar of dit de manier is…

Carol, 26-01-2015 08:14 #15
Hallo, ik slik deze pillen nu een week, en zie weinig vooruitgang. Nu is mijn vraag mij werd geadviseerd sochtends een Garcinia capsule te nemen, en voor het avond eten een herbal x pil te nemen, wie heeft hier ervaringen mee of nemen jullie 's ochtends en 's avonds allebei deze pillen? Alvast bedankt!

Sab, 01-01-2015 18:43 #14
Dessal, Wanneer er moeite is met slikken is het juist niet verstandig om het hoofd achterover te houden. De beste manier om tabletten en capsules door te slikken is je hoofd juist wat voorover knikken, omdat er dan een "hevel" ontstaan waardoor je makkelijker kan slikken. Lijkt tegenstrijdig met je gevoel, maar juist wanneer je je hoofd achterover houdt heb je kans dat de capsule "blijft plakken".

Daarnaast zou ik zeker ook oppassen met medicatie die tevens van invloed is op je serotoninegehalte als deze vrucht inderdaad iets in je lichaam doet met dit stofje. (antidepressiva, st Janskruid, soms ook morfine-achtige pijnstillers.)

"Het serotoninegehalte in je lichaam wordt verhoogd" in combinatie met serotonerge stoffen zou voor problemen kunnen zorgen door een 'overschot' aan serotonine in je hersenen. Ik zeg zou kunnen, maar wees niet te 'makkelijk' met zomaar gaan combineren.
Zie ook bijv: http://www.livescience.com/45146-garcinia-cambogia-serotonin-toxicity.html
Tot nog toe zijn er vrij weinig van dit soort gevallen bekend, maar het serotoninesyndroom is sowieso relatief zeldzaam, plus dat de combinatie SSRI/SNRI en cambogia daarbij ook misschien nog niet zo heel vaak voorkomt.

Zo zijn er meer situaties waarin het niet zeker is of het wel veilig is, dus informeer je eerst goed voor jouw betreffende situatie. (maar dat geldt voor elk medicijn en kruidenpreparaat)

Marieke, 13-12-2014 11:56 #13
Ik vraag me ook af of dit met de pil kan worden ingenomen?

Btl, 02-12-2014 20:52 #12
Geachte redactie

Kan Garcinia samen met de pil ingenomen worden? Wordt de werking van de pil daardoor beïnvloed?

Moniek, 13-11-2014 20:28 #11
Heb ze gisteren gekocht op internet. Zijn witte capsules, vandaag toegekomen. Staat wel ochtend en avond innemen. Ga dus zo morgen van start. Benieuwd wat het gaat geven want lees er vanalles over. Verder verslag binnen 2 weekjes. Moniek

Lisa, 06-11-2014 18:21 #10
Ik ben al lang op zoek naar Garcinia Cambogia pillen maar er zijn zo'n scam websites die dit verkopen, weet iemand een veilig online apotheek waar ik dit kan vinden?

Groetjes

L. Schotel, 29-10-2014 09:19 #9
Geachte redactie, is de Garcinia cambodia dezelfde vrucht als wat wij in Indonesië: mangistan noemen? Reactie infoteur, 29-10-2014
Hallo,
Ik ben niet bekend met de benamingen voor deze vrucht in Indonesië, maar ik heb het idee dat u refereert aan de soort Garcinia mangostana (in het Engels purple mangosteen). Dit is een aanverwante vrucht, maar niet hetzelfde.

Groet,
Dessal

Sofie, 14-10-2014 12:37 #8
Ik ben nu 1 week bezig en ben nog niks afgevallen… Moet ik volhouden of stoppen? Heeft iemand ook positieve reacties?

Nicole, 10-09-2014 20:56 #7
De capsules zijn onwijs groot! Ik ben heel moeilijk met pilletjes doorslikken. Is het verantwoord dat je de capsule open maakt en de poeder door bijvoorbeeld een hap yoghurt mengt en in neemt?
In afwachting van uw reactie! Reactie infoteur, 11-09-2014
Hallo Nicole,

De bedoeling van de capsulevorm is dat het poeder dat erin zit pas in een later stadium vrijkomt.Het is dus niet de bedoeling dat je de capsules open maakt. Het middel kan dan niet of minder goed zijn werking hebben. Misschien lukt het je beter om de capsules door te slikken wanneer je ze inneemt met vla en je hoofd naar achter doet tijdens de slikbeweging.

Groet,
Dessal

Bert Verweij, 29-08-2014 08:52 #6
Wat doet Garcinia Cambogia bij diabetes?

Groet Bert Verweij Reactie infoteur, 01-09-2014
Hallo Bert,

In dat geval kun je het beste advies inwinnen bij je huisarts over verantwoord diëten met diabetes.

Groet,
Dessal

Theo, 12-08-2014 11:33 #5
Gebruik het nu een maand samen met mijn vriendin. Het werkt helemaal niet! Weer iemand die steenrijk wordt met deze troep!

Samira, 06-08-2014 15:57 #4
Hoi allemaal. M.p van de laak ik ben 2 weken bezit en ben 3 kilo aangekomen. Ben ontzettend kwaad. Terwijl ik gezond eet en super veel sport. Ben gisteren gestopt met stomme capsules. Ik ga me geld terug vragen.

M. P. van de Laak, 01-08-2014 18:07 #3
Het werkt niet! Ik heb het 30 dagen gebruikt en ik ben 600 gram aangekomen! Dat terwijl ik ieder dag sport en zeer fit ben (53 en militair). Maar wat me het meest beangstigd is de hartkloppingen! Ik kan er 's nachts niet meer van slapen!
Moet ik naar een dokter? Is er iets mis met mij? Ben ik de enige die niet afvalt en last van hartkloppingen heeft?
Zo nee, waar kan ik klagen en het bedrijf aanklagen?

Rosalie, 23-07-2014 23:22 #2
Hoi Megan,
Ik weet niet of je nog steeds de capsules inneemt, maar wat ik overal lees is dat je de capsules 30 min voor een maaltijd moet innemen, en liefst 's ochtends en 's middags.

Megan, 11-06-2014 10:52 #1
Ik ben sinds kort dit gaan gebruiken, maar heb de laatste dagen erg last van diarree en overgeven. Kan dit hierdoor komen? Ik neem 2 capsules 's ochtends ongeveer 30 min voor ontbijt. Daarnaast slik ik 's avonds een aanbevolen aanvullende capsule die op lege maag ''s avonds moet worden ingenomen. Ik ben op zich een doorzetter, maar als ik er zo ziek van word vind ik het toch niks. Iemand advies? Doe ik iets verkeerds met innemen of neem ik verkeerde hoeveelheden in?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-01-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 29
Medische informatie…
Schrijf mee!