InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Zijn koolhydraten slecht voor je? Waarom wel of waarom niet?

Zijn koolhydraten slecht voor je? Waarom wel of waarom niet?

Zijn koolhydraten slecht voor je? Waarom wel of waarom niet? Zijn koolhydraten daadwerkelijk slecht voor je? Wat zijn koolhydraten überhaupt, heb je ze wel of niet nodig? Moet ik koolhydraat arm eten of juist niet? Het paleo-dieet viert hoogtij en bant bijna alle koolhydraten, is dat terecht?

De functie van koolhydraten

Koolhydraten hebben een belangrijke functie in je lichaam. Ze voorzien je van energie. De koolhydraten die je nuttigt via het consumeren van voedsel worden omgezet in glucose (wat zich in je bloed bevindt) of glycogeen. De glycogeenvooraad in je lichaam gaat zit in je spieren en lever en wordt ook wel de koolhydraatreserve genoemd. Als je zware benen hebt is een uitgeputte koolhydraatvoorraad vaak de oorzaak.

Verschillende soorten koolhydraten

Het grootste probleem van de anti-koolhydraten beweging is dat mensen geloven dat alle koolhydraten slecht zijn en dat je er dik van wordt. Niets is minder waar. Er zijn verschillende soorten koolhydraten. Simpel gezegd zijn er de langzame en de snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten worden vaak suikers genoemd, terwijl alle koolhydraten in feite suikers zijn.

Snelle Koolhydraten

Snelle koolhydraten worden heel snel in het lichaam opgenomen. Dit zorgt voor een piek in de bloedsuikerspiegel. Echter, na de piek volgt er een dip en op dat moment verlangen veel mensen naar nieuwe zoetigheid om de dip te verhelpen. Op deze manier blijven mensen maar eten, terwijl het eigenlijk niet nodig is. Dit is het gevaar van het nuttigen van snelle koolhydraten.

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten worden juist langzaam in het lichaam opgenomen. De vertering duurt langer en je hebt langer een verzadigd gevoel. De bloedsuikerspiegel blijft constant en je hebt niet steeds nieuwe trek.

Waarom zijn koolhydraten slecht voor je?

Koolhydraten zijn helemaal niet slecht voor je. Je hebt koolhydraten nodig om te leven. Alle organen en spieren in je lichaam hebben koolhydraten nodig om te functioneren. Ook je hersenen leven op glucose. Het is niet verstandig om de toevoer te stoppen.

Het probleem is echter dat sommige mensen te veel snelle koolhydraten nuttigen, die hun bloedsuikerspiegel voor een kort moment verhogen (laat pieken) en dan een dip kent. In die dip gaan mensen opnieuw eten terwijl ze net hebben gegeten. Dat is het enige gevaar van snelle koolhydraten. Mensen kennen welvaartsziekten als diabetes toe aan snelle koolhydraten, maar dat is onzin. Onderzoek laat zien dat diabetes absoluut niet wordt veroorzaakt door zogenaamde snelle suikers, maar dat mensen die veel snelle suikers eten vaak overgewicht hebben en weinig bewegen (een ongezonde leefstijl), wat de echte oorzaak van diabetes is.

Dus ik kan gewoon koolhydraten eten?

Jazeker, maar nuttig vooral de langzame koolhydraten. Deze veroorzaken niet direct een nieuw hongergevoel omdat ze de bloedsuikerspiegel constanter houden. Zo blijf je niet steeds opnieuw eten.

Sporters daarentegen nuttigen over het algemeen veel snelle suikers, vooral tijdens en na een training of wedstrijd. Toch zijn ze niet dik. Hun lichaam gebruikt de snelle suikers als brandstof en energievoorraad.

Wordt je niet dik van koolhydraten?

Nee, van koolhydraten wordt je absoluut niet dik. Heb je wel eens een dikke sporter gezien? Of de Kenianen, die voorop lopen in de marathons? Ze zijn graatmager maar halen 75% van hun calorieën uit koolhydraten. Ze eten weinig vet.

Er wordt wel eens beweerd dat je lichaam koolhydraten omzet in vet als je teveel koolhydraten binnenkrijgt. Dit is echter vrijwel onmogelijk voor je lichaam. Het vet in je lichaam komt toch echt uit vet zelf. Wel is het zo dat als het insulinepeil in het lichaam hoog is er niet alleen glucose maar ook vet de cellen kan binnendringen. Maar als je snelle koolhydraten niet tegelijk met vet nuttigt is dat niet mogelijk.

Conclusie

Blijf gewoon koolhydraten eten, je lichaam heeft het hard nodig. Eet vooral langzame koolhydraten om snelle trek te voorkomen.
© 2014 - 2018 Infoteuryannick, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn koolhydraten? Welke koolhydraten heb ik nodig?Wat zijn koolhydraten en welke koolhydraten heeft je lichaam nodig? Het is een vraag die vele mensen zich stellen. Koolh…
Montignac dieet: glykemische indexMontignac dieet: glykemische indexDe glykemische index is een tabel waaruit je af kunt lezen hoeveel procent van de suiker in de koolhydraten die je innee…
Dieet en roggebrood, roggebrood bevat gezonde koolhydratenDieet en roggebrood, roggebrood bevat gezonde koolhydratenIn Nederland eten mensen in de regel één of meer boterhammen. Over de gezondheidseffecten van brood wordt al jaren veel…
Koolhydraten en de glycemische index van voedingKoolhydraten en de glycemische index van voedingDe glycemische index, ook wel afgekort als GI, is een waarde die aan voedingsmiddelen wordt gegeven die bepaalt hoe snel…
Speltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin broodSpeltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin broodIs speltbrood gezond? Het wordt steeds duidelijker vanuit verschillende diëten zoals het Dr Atikins dieet en de revoluti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • http://www.anderekijkopvoeding.nl/vetten-koolhydraten.html, bezocht op 20-09-2014
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/koolhydraten/, bezocht op 20-09-2014

Reageer op het artikel "Zijn koolhydraten slecht voor je? Waarom wel of waarom niet?"

Reactie

Liesbeth Oerlemans, 22-09-2014 18:16 #1
Ik heb niets tegen koolhydraten. Maar wie heeft dit artikel geschreven? Een overdaad aan kcal (ook van koolhydraten!) wordt wel degelijk omgezet in vet in je lichaam. Reactie infoteur, 22-09-2014
Beste Liesbeth,

De schrijver van het artikel ben ik. Ik schrijf nergens dat een overdaad aan kcal niet tot vettoename leidt. Wat betreft het omzetten van koolhydraten in vet, dit wordt novo lipogenesis genoemd. Dit proces is nauwelijks aanwezig bij mensen. Een overdaad aan koolhydraten wordt vaak verbrand als warmte of gebruikt in bewegingen die we niet als bewegen omschrijven. Zie http://fanaticcook.com/2014/03/24/excess-carbohydrate-does-not-turn-to-body-fat/ voor de verklaringen van dr. McDougall.

Groeten,
Infoteuryannick

Infoteur: Infoteuryannick
Gepubliceerd: 20-09-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!