InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Ketose bij een koolhydraatarm dieet

Ketose bij een koolhydraatarm dieet

Ketose bij een koolhydraatarm dieet Ketose is een toestand van het lichaam die essentieel is voor het lichaam bij mensen die gebonden zijn aan een koolhydraatarm dieet. Deze diëten zijn gebaseerd op een chemische reactie in het lichaam waarbij de verbranding van glucose wordt vervangen door vetverbranding om toch nog normaal te kunnen functioneren.

Wat is ketose?

Het begrip ketose wordt gebruikt voor een staat waarin het lichaam zich kan bevinden bij een koolhydraatarm dieet. Wanneer iemand in deze toestand verkeert wil dit zeggen dat het lichaam vetreserves zal verbranden om toch de nodige energie aan het lichaam te kunnen leveren. Bij een koolhydraatarm dieet zal de hoeveelheid glucose in het bloed te minimaal zijn na een maaltijd waardoor er niet voldoende insuline aangemaakt kan worden die de bloedsuikerspiegel op peil moet houden. Bij gebrek aan insuline zal het lichaam energie putten uit de verbranding van vetreserves waardoor er ketonen vrijkomen en je dus in de ketosetoestand zult verkeren. Deze toestand kan een groot aantal tijdelijke symptomen veroorzaken.

Symptomen van ketose

Veel mensen die actief diëten ontwikkelen symptomen van ketose die de aanwezigheid van ketonen in het bloed aangeven. Voor mensen die starten met een koolhydraatarm dieet manifesteren deze ketonen zich na een paar dagen van minimale inname van koolhydraten. De eerste symptomen verschijnen bij een extreem lage inname van koolhydraten (minder dan 25 gram per dag). Via de urine kan getest worden of er zich effectief ketonen in het bloed bevinden maar de symptomen van ketose zijn meestal al een duidelijke referentie.

Eerste stadia

Ketosesymptomen veranderen naarmate de ketosetoestand aanhoudt. In de eerste stadia kunnen de symptomen als vrij onaangenaam ervaren worden aangezien het lichaam zich moet aanpassen aan de aanwezigheid van ketonen in het bloed, deze symptomen veranderen en verminderen op termijn. De eerste symptomen van ketose duren gewoonlijk enkele dagen tot een week in sommige gevallen. Deze zullen aanhouden tot het lichaam gewend is geraakt aan de vetverbranding in plaats van glucose. Eens het lichaam een evenwicht gevonden heeft zal het ketonenniveau in het lichaam verminderen.

Symptomen van ketose in de eerste stadia omvatten:
  • Vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • Continu dorstgevoel
  • Droge mond
  • Slechte adem
  • Slechte smaak in de mond
  • Zwakheid
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid of buikpijn
  • Slaapproblemen
  • Koude handen en voeten
  • Vaak moeten urineren

Volgende stadia

Eens het lichaam zich aanpast heeft aan de ketonen zullen de symptomen helemaal veranderen of verminderen. Via ketosestrips kan je de aanwezigheid van ketonen zelf controleren. Deze zullen normaal nog wel aanwezig zijn maar in een lagere concentratie.
Symptomen na gewenning van het lichaam omvatten:

  • Toename van de energie
  • Genormaliseerde frequentie van urineren
  • Betere slaap
  • Geluksgevoel
  • Helder denken

In sommige gevallen zal een koolhydraatarm dieet niet leiden tot ketose of zal je dit niet kunnen controleren via de ketoseteststrips aangezien urine fel verdund kan worden door het drinken van veel water en dus de ketonen concentratie ook vermindert. Dit betekent echter niet dat mensen geen vet verbranden, het komt enkel niet tot uiting in de vorm van ketose.

Omgaan met ketosesymptomen

Ketose is een onderdeel van het koolhydraatarm dieet maar kan in sommige gevallen onaangename vormen aannemen. Als je merkt dat je moeite hebt om je door deze periode heen te worstelen zijn er toch enkele acties die je kunt ondernemen om de symptomen te verlichten en draaglijker te maken.

  • Eet regelmatig een snack. Een tussendoortje rijk aan eiwitten zoals een stukje kip zal de hoofdpijn en andere symptomen verlichten.
  • Neem extra vitaminen en mineralen. Het is heel belangrijk om voldoende groeten en fruit te nuttigen tijdens een koolhydraatarm dieet. Voor mensen die deze gewoonte niet hebben is het van vitaal belang om vitamine- en mineralensupplementen in te nemen om het lichaam in een gezonde balans te houden.
  • Eiwitshakes. Eiwitshakes met aminozuursupplementen kunnen ook nuttig zijn om de symptomen van ketose te verminderen. Veel verschillende soorten drankjes met aminozuren zijn gemakkelijk verkrijgbaar en worden vaak gebruikt door bodybuilders.
  • Drink veel water. Het zal de adem verfrissen en zorgen voor hydratatie van het lichaam.

Besluit

Het belangrijkste om te onthouden is dat de onaangename symptomen van ketose slechts van tijdelijke aard zijn en binnen de week zullen verdwijnen. Probeer je tijdens deze onaangename periode te focussen op het feit dat dit onaangename gevoel een signaal is dat je lichaam vet verbrandt en je dus gewicht verliest.
Gerelateerde artikelen
Dr. Atkins dieet, het principeDr. Atkins dieet, het principeDr Robert C. Atkins (1931-2003), een amerikaanse hartspecialist, die gespecialiseerd is in het behandelen van mensen met…
Adem ruikt naar acetonAdem ruikt naar acetonDe adem kan naar aceton ruiken. Dit wordt vooral gezien bij kinderen die ziek zijn, maar ook bij volwassenen. Hier zijn…
Acetonemie of ketogeneseAcetonemie of ketogeneseAcetonemie of ketogenese zijn verschijnselen die zich voordoen bij een hoge vetverbranding of bij suikerziekte. Er is te…
Basisbegrippen van het Atkins DieetBasisbegrippen van het Atkins DieetHet Atkins dieet is een populair dieet dat zich richt op het verminderen van de koolhydraten inname in het voordeel van…
Bronnen en referenties
  • http://www.newtreatments.org/doc.php/WisdomExperience/167/ketosis_spiertrekkingen_kramp_electrosmog_hartkloppingen_droge_of_pijnlijke_keel
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketose_(metabolisme)

Reageer op het artikel "Ketose bij een koolhydraatarm dieet"

Reacties

Nicole, 25-04-2018 19:48 #3
Eiwitshakes met aminozuursupplementen kunnen ook nuttig zijn om de symptomen van ketose te verminderen.

Welke kan ik dan het beste nemen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heb erg veel last van de symptomen van Ketose. Ben al een week echt ziek ervan: misselijk, duizelig, maagklachten, hoofdpijn.

Michiel Peters, 06-09-2017 11:38 #2
Monique,

Hartstikke tof van je dat je probeert om koolhydraatarm te gaan eten. In het begin kan dit inderdaad wat klachten geven, maar over het algemeen mag dat geen grote naam hebben.

Als ik lees wat jij in ochtend nu eet, dan snap ik dat je energie te kort komt. Ten eerste doe je er niet gezond aan om in de ochtend gelijk al te starten met koolhydraten door komkommer te eten.

Je wilt juist dat je lichaam op de nuchtere maag meteen begint met vetverbranding. Daarnaast is een paar plakjes kaas en een paar stukjes komkommer niet voldoende om de hele ochtend mee rond te komen. Het is bij dit dieet niet de bedoeling om maar minder te gaan eten en vooral blokjes kaas en worst te eten. Start met een omelet met spek, roomkaas of mozzarella, of griekse yoghurt(met mate). 's Middags sla met kaas of tonijn of avocado en een sladressing mayonaise en griekse yoghurt. Zorg dat je vetrijk eet en dat de koolhydraten voor 2/3e deel uit groentes bestaan. Gebruik vooral groente bij het avondeten of bij de tussendoortjes en start met eiwitten en vetten.

Als jij het idee hebt dat je geen bodempje eet, dan eet je of te weinig of te weinig vetten. Gezonde vetten en eiwitten zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel en houden het hongergevoel weg. Maar let wel op: Als je meer vetten gaat eten, MOET je de koolhydraten beperken. Ik zit zelf tussen de 20-30 koolhydraten per dag.

Monique Lavalette, 09-08-2016 08:56 #1
Gisteren ben ik begonnen met het koolhydraatarme dieet, ik werd gelijk al misselijk en al het eten dat ik gegeten had, kwam er in de middag uit. In plaats van brood had ik dus plakjes komkommer met een plakje kaas als ontbijt genomen. In de loop van de dag wat blokjes kaas en wat salami en een kleine tomaat. Klein uur daarna werd ik misselijk en kwam alles eruit. Ik heb het gevoel als ik de dag zou starten met een boterham, beschuit of cracker, dat mijn maag dan een bodempje heeft zodat ik dit dieet de rest van de dag wel kan volgen. Zou dat ook kunnen werken, misschien iets langzamer wat effect betreft?

Infoteur: Robin990
Laatste update: 15-10-2015
Subrubriek: Dieet
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!