InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dr. Atkins dieet, het principe

Dr. Atkins dieet, het principe

Dr. Atkins dieet, het principe Dr Robert C. Atkins (1931-2003), een amerikaanse hartspecialist, die gespecialiseerd is in het behandelen van mensen met overgewicht. Hij heeft een totaal andere methode om te zorgen dat het lichaam overtollig vet kwijt raakt. Hij ontwikkelde op eigen wijze hiervoor een dieet, dat ook nu nog lijnrecht tegenover alle gangbare dieëten staat. Het dieet heeft een uitgangspunt, liever gezegd een leefwijze, dat er op neerkomt dat je onbeperkt eiwitten en vet mag eten en zo min mogelijk koolhydraten.

Atkins dieet

Hierdoor wordt de bloedsuiker gestabiliseerd en de insuline productie verlaagd en gaat het lichaam het eigen overtollig vet verbranden met als gevolg minder honger gevoel. Het uitgangspunt van Atkins is dat overgewicht te maken heeft met storing in de stofwisseling. De grote boosdoener is hierbij het hormoon insuline. Als er geen goede balans is tussen het eten van koolhydraten en de produktie van insuline worden er extra vet reserves aangemaakt en ontstaat er een vermoeid en hongerig gevoel. Door het beperken of weglaten van koolhydraten uit de voeding wordt de bloedsuiker gestabiliseerd, de insulineproductie verlaagd en om af te vallen het belangrijkste, er wordt aanspraak gemaakt op de vetreserves. Deze verbranding van vet wordt ketose genoemd. U kunt gedurende het dieet zelf vaststellen of u in “ketose” bent door jezelf te testen met behulp van Ketostix. Als de vetverbranding in volle gang is merkt u dat het hongergevoel al snel vermindert en begint het afvallen. Bij het weg laten van geraffineerde koolhydraten en suikers valt uw lichaam niet terug op een lage bloedsuikerspiegel die vermoeidheid en hongergevoel veroorzaken.

De 4 fasen van het Atkins dieet

Fase 1: Introductiedieet

Het introductiedieet moet de eerste 14 dagen worden gevolgd. Het in ketose (vetverbranding) komen van je lichaam is het belangrijkste in deze periode. In deze periode eet je dan ook maximaal 20 gram koolhydraten per dag. De groenten die tijdens deze periode zijn toegestaan bevatten deze maximaal toegestane koolhydraten.

Fase 2: Continu gewichtsverlies

Tijdens deze fase werk je toe naar je streefgewicht. Wel wordt het gebruik van koolhydraten iets verhoogt. Er wordt voeding met koolhydraten geleidelijk in uw dieet opgenomen. U kunt aan een koolhydraat arme fruitsoort of noten denken, zoals bv. aardbeien. Er wordt begonnen met vijf gram extra koolhydtraten per dag, 1 week lang.

Fase 3: Pre-handhavingfase

Tijdens deze fase bereid je je voor op de laatste fase, de handhavingfase. U valt nog maar heel langzaam af, ongeveer een halve kilo per week. Per week mag er 1 of 2 keer een produkt worden gekozen met een hoger koolhydraatgehalte, zoals een aardappel, een stuk fruit of volkoren rijst. Een goede hulp tijdens deze fase is de koolhydratentabel. Dit kunt u hanteren om op te zoeken hoeveel koolhydraten een produkt bevat. Etiketten op verpakkingen kunnen u ook veel informatie verstrekken over het desbetreffende produkt.

Fase 4: Handhavingsfase

U heeft een juiste balans gevonden tussen de consumptie van uw koolhydraten en het stabiliseren van uw gewicht.
© 2009 - 2018 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dr. Atkins dieet, het principe"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 06-02-2009
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!