InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Tips bij het afvallen

Tips bij het afvallen

Tips bij het afvallen Vooral niet hongeren en geen crashdieet volgen. Wat dan wel? Regelmaat en bewegen zijn belangrijk bij het afvallen. Natuurlijk opletten hoeveel je eet en nog een aantal factoren zijn van belang...

Vetarm koken en bakken

Grillpan

Vlees of vis bij voorkeur bereiden in de grillpan. Zonder vet bakken bespaart heel wat calorieën. Vooral een vette vissoort als zalm leent zich uitstekend voor de grillpan, omdat het vet dat in de vis aanwezig is er uitbakt..

Stoomkoker

In een stoomkoker kan alles in één keer worden bereid. Zowel vlees, vis, groenten en aardappels worden gestoomd. Ook vitamines, geur en smaak zouden beter blijven bewaard bij gestoomd voedsel.

Römertopf

Een aardewerken schaal waarin koud water wordt gedaan. Wanneer deze schaal verwarmt wordt in de oven ontstaat er stoom, waardoor het voedsel gaar wordt. Er hoeft geen vet te worden gebruikt.

Airfryer

Frituren met behulp van warme lucht en slechts één lepel olie. Dit scheelt zeker, maar snacks en aardappels bevatten natuurlijk wel aardig wat calorieën.

Calorieverbruik

Niet alle vrouwen gebruiken 2000 calorieën per dag en niet alle mannen gebruiken 2500 calorieën per dag. Dit zijn standaard richtlijnen, maar mensen die een zittend leven leiden, zullen veel minder calorieën verbranden dan mensen die de hele dag actief zijn. Neem je leefpatroon eens onder de loep en bekijk of je genoeg in beweging bent.

Menopauze

Hormonale veranderingen hebben invloed op de stofwisseling en het benodigde aantal calorieën per dag kan tot een derde minder worden tijdens en na de menopauze. Het gemiddelde aantal calorieën voor vrouwen ligt dan rond de 1500 per dag. Dit is ook weer een standaard gegeven en kan per individu wat verschillen. Vooral rond het middel en heupen wordt meer vet opgeslagen. Het vrouwenlichaam doet dit om botontkalking zoveel mogelijk tegen te gaan. Ook kan het lichaam meer vocht vasthouden, waardoor je zwaarder wordt.

Ouderen

Ook oudere mensen zullen minder calorieën nodig hebben en minder energie verbruiken dan jongeren. De stofwisseling is meestal trager geworden en vooral ouderen die slecht ter been zijn en vaak zitten gebruiken minder calorieën.

Lichaamsbouw

Kijk naar je ideaal gewicht, botstructuur en lengte. Heb je zware botten dan heeft het geen zin om jezelf uit te hongeren om het gewicht te behalen van iemand met lichte botten. Het moet wel haalbaar zijn en gezondheid staat voorop.

Vochtafdrijvende middelen bij overtollig vocht

Het kan zijn dat je last hebt van overtollig vocht en daardoor niet afvalt. Vochtophoping is vaak te zien bij de enkels en in de voeten en benen. Neem bijvoorbeeld Solidago (Gulderoedenkruid) of eet selderij om het overtollige vocht af te voeren. Besef daarbij wel dat het vocht snel weer is aangevuld en dit gewichtsverlies maar van zeer tijdelijke aard is. Beperk in elk geval het zoutgebruik bij de voedselbereiding.

Eet en drink ook niet te weinig

Te weinig eten of maaltijden overslaan is niet zinvol. Je komt ten eerste in de verleiding om meer snacks of snoep tussendoor te gaan eten. Ten tweede zal het lichaam juist vet opslaan, om het lichaam van vetreserves te voorzien. Dit komt omdat het lichaam reserves aan wil maken, zodat we deze aan kunnen spreken in tijden van gebrek aan voedsel.

Het zelfde geldt voor te weinig drinken, dan zal het lichaam juist het weinige vocht vasthouden en niet afscheiden. Ook zorgt voldoende drinken voor een ‘vol en verzadigd’ gevoel, waardoor er niet onnodig tussendoor gegeten of gesnoept zal worden.

Koolhydraten

We hebben wel koolhydraten nodig, dus liever geen dieet zonder koolhydraten. Maar neem dan wel de goede soort, zoals in groente en niet de koolhydraten die bijvoorbeeld in pasta of witte deegwaren voorkomen.

Eet veel groente

Groente bevat over het algemeen minder calorieën, zorgen voor vitamines en geven een verzadigd gevoel. Minstens twee ons per dag wordt dan ook aanbevolen.

Vetten

Als stelregel geldt: vetten die hard worden als ze zijn afgekoeld zijn meestal verzadigd en dus minder goed. Vetten die vloeibaar blijven zijn meestal onverzadigd. Naar deze gaat de voorkeur uit. Bijvoorbeeld: Olijfolie, zonnebloemolie, enz.

Naar de sportschool en toch aangekomen?

Het kan zijn dat je lichaam er slanker uitziet, maar dat je toch bent aangekomen na regelmatig trainen bijvoorbeeld bij een sportschool. Dit komt omdat vet wordt omgezet in spieren en spieren wegen zwaarder dan vet.

Enkele tips:

  • Sla geen maaltijd over.
  • Regelmatig in beweging blijven en niet teveel zitten.
  • Kauw elke hap goed door zodat het voedsel goed verteerd word.
  • Ontbijt vooral goed en eet ’s avonds het minst.
  • Neem niet te grote porties, maar eet totdat je net genoeg hebt.
  • Probeer zo evenwichtig mogelijk te leven. Teveel stres of verdriet veroorzaakt vaak ‘vreetbuien’.
  • Eet niet teveel of liefst geen producten die ‘lege calorieën’ bevatten, zoals bijvoorbeeld: pizza’s, kroketten, bitterballen, enz. Kies liever producten die zorgen voor de essentiële voedingsstoffen die we dagelijks nodig hebben.
  • Wees zuinig met alcohol, dat doorgaans veel calorieën bevat.
  • Een crashdieet of hongeren kan er toe leiden dat de stofwisseling van slag raakt. Doe dit liever niet. Na het dieet ontstaat het ‘jojo effect’ en kun je weer opnieuw beginnen.
  • Vermijd het eten van chips of andere snacks. Ze bevatten veel zout en vet.
© 2014 - 2018 Ymannee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het streep-je-slank dieetHet streep-je-slank dieetIn Nederland is het al bekend onder vele vrouwen; het streep-je-slank dieet, opgezet door het tijdschrift Margriet. Door…
Vetvrije diëten, succesvol afslankmiddel?Vetvrije diëten, succesvol afslankmiddel?Effectief gewicht verliezen, kan dat? Hoe kan het dat veel mensen een dieet volgen, vaak een vetvrij dieet, maar niet sl…
Koolhydraatarm dieet: Zonder koolhydraten snel afvallenWil je snel afvallen, liefst binnen een week? Wil je vlees en vis kunnen eten zoveel je wilt? Wil je gewicht blijven ver…

Reageer op het artikel "Tips bij het afvallen"

Infoteur: Ymannee
Gepubliceerd: 19-09-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!