InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Caseïne-eiwit melk: A1-bèta-caseïne eiwitallergie koemelk

Caseïne-eiwit melk: A1-bèta-caseïne eiwitallergie koemelk

Caseïne-eiwit melk: A1-bèta-caseïne eiwitallergie koemelk Zuigt de baby moedermelk, dan zal het zonder allergische reacties goed kunnen voeden! Krijgt de zuigeling echter koemelk toegediend, dan kunnen heftige allergische reacties voordoen. In moedermelk zit namelijk A2-bèta-caseïne, waarop de darmen goed kunnen reageren, terwijl koemelk A1-bèta-caseïne bevat. De A1-variant is een relatief grote eiwit, dat door de dunne darm onvoldoende tot niet wordt afgebroken. Wat houdt caseïne-eiwit in melk in, wat zijn de gevolgen bij een allergische reactie en waarom is schapen- of geitenmelk een goed alternatief?

Caseïne-eiwit melk

Belangrijke melkeiwit

Zowel in moedermelk als in koemelk is caseïne het voornaamste dierlijke eiwit, waarmee wij als mens van jongs af aan worden gevoed. Het wordt door de maag en darmen afgebroken in noodzakelijke aminozuren, waarmee het lichaam vervolgens weer andere essentiële eiwitten of aminozuren kan aanmaken. Het stimuleert de groei en lichaamsprocessen op verschillende manieren, zodat wij een gezond en sterk lichaam hebben. Een belangrijk aandeel van melk bestaat uit het caseïne-eiwit. Wat is het verschil tussen moedermelk met koemelk en hoe kan bèta-caseïne problemen veroorzaken?

Caseïne reageert op cola

Omdat melk en melkproducten circa 80% uit A1-bèta-caseïne bestaat (lit.1,2), is het dit aandeel dat reageert wat melk bederft. Indien verzuring optreedt zal caseïne vlokken geven, waarbij een zurige geur vrijkomt. Indien melk te lang staat zal dit vanzelf optreden. Voegt men echter cola aan melk toe, dan treedt dit verschijnsel versneld op. Cola bevat fosforzuur (1,0-1,62 pH (lit.3,4)), waardoor het drankje een zuurtegraad van circa 2,6 pH heeft. Oftewel het fosforzuur heeft een zuurtegraad dat lager ligt dan normaal citroenzuur (1,8 pH). Caseïne zal dan ook direct op deze zure bron reageren, door te gaan vlokken. Doet men cola in een fles melk dan zal na enige tijd de bodem bedekt zijn met een dikke laag vlokken, terwijl de bovenliggende vloeistof helder en doorzichtig is.

Moedermelk versus koemelk

In tegenstelling tot koemelk heeft moedermelk een veel gunstigere eiwitverhouding. Het bevat een veel groter aandeel wei-eiwitten, welke minder schadelijke elementen bevatten. In niet-rijpe moedermelk is het 90%-10% en in rijp moedermelk 60%-40%, danwel bestaat de helft buit voornamelijk A2-bèta-caseïne. Oftewel: het moedermelk is meer geschikt voor voeding, zodat de baby er relatief minder overlast aan ondervindt. De verwerking en opname van moedermelk kan dus makkelijker verlopen, zodat het kind wel voldoende voedingsstoffen voor de groei krijgt. Stapt men echter over op koemelk dan kunnen allergische reacties op A1-bèta-caseïne eiwitten voordoen.

Invloed A1-bèta-caseïne

De eiwitten in moedermelk bestaan voornamelijk uit A2-bèta-caseïne, terwijl koemelk grotendeels uit A1-bèta-caseïne is samengesteld. Van de A2-variant heeft de mens weinig overlast, omdat de darmwand het reeds op zeer jonge leeftijd kan verwerken en opnemen. De A1-variant daarentegen is een relatief grote eiwitsoort, waartoe de darmflora en darmwand in eerste instantie nog niet tegen is opgewassen. Het eiwit wordt onvoldoende in kleinere aminozuren afgebroken, waardoor het als te grote proteïne in het lichaam komt.

Allergische reactie op koemelk

Komt de grote eiwit-variant in het bloed terecht, dan wordt het door het immuunsysteem als lichaamsvreemd beschouwd. Eiwitten worden bestreden, waardoor het lichaam op verschillende manieren kan reageren. De baby kan heftige eczeem krijgen, waarnaast de ademhaling lastig verloopt door overmatige histamine-aanmaak. Daarnaast zal het kind voeding overgeven, aangezien een deel van de caseïne niet door de darmwand wordt opgenomen en een verstoppende barrière veroorzaakt. Dit heeft een misselijkmakend effect, waardoor het aanvullend ingenomen melk weer naar buiten komt. Let wel na enkele maanden tot jaren is de darmflora en darmwand aangepast, zodat deze eiwit wel kan worden afgebroken en opgenomen. Hoe lang dit duurt hangt per geval af.

Verschil met lactose-intolerantie

Naar mate men ouder wordt kan men steeds meer gevoeliger worden voor bepaalde stoffen, zo ook voor melksuikers. Dit wordt lactose-intolerantie genoemd, waarbij de darmen heftig kunnen reageren op de melk (lit.5). De dunne darm maakt onvoldoende van het enzym lactase aan, waardoor de darm niets met de voedingsstoffen kan doen. Het wordt versneld via de dunne darm afgevoerd, waardoor het in de dikke darm door toedoen van bacteriën gaat gisten en veel gassen tot ontwikkeling komen. Het zorgt voor heftige buikpijn, misselijkheid, winderigheid en gistende diarree.

Schapen- of geitenmelk drinken

Door toedoen van mutaties is het melk van de koe met de tijd veranderd. Voorheen was het eveneens opgemaakt uit A2-bèta-caseïne, echter door overmatig melken is het eiwit veranderd in de A1-variant. Bij andere diersoorten is dit echter niet het geval. Denk aan geiten- of schapenmelk. Het bevat nog immer A2-bèta-caseïne en is daarmee een goed alternatief voor koemelk of moedermelk, indien men allergisch is voor de A1-eiwitvariant. Wil men echter geen pijnlijke klachten bij lactose-intolerantie hebben, dan kan men beter sesam- of sojamelk drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde melk, geitenmelkGezonde melk, geitenmelkMensen drinken al eeuwen lang geitenmelk, maar door economische redenen drinken Nederlanders meer koemelk dan geitenmelk…
Wat is een eiwitallergie?Eén van de meest voorkomende allergieën in Nederland is eiwitallergie. De naam roept nog wel eens wat verwarring op, wan…
Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Steeds meer landgenoten kampen met een koemelkallergie of met een lactose intolerantie. Beiden mogen nochtans niet met e…
Overstrekken baby door koemelkallergieOverstrekken baby door koemelkallergieHet overstrekken bij een baby komt vaak tot uiting met 3 of 4 maanden en kan het gevolg zijn van een koemelkallergie. Bi…
Babymelk op basis van geitenmelk: Nannycare, Kabrita, BiobimBabymelk op basis van geitenmelk: Nannycare, Kabrita, BiobimBen je van plan om over te stappen van babymelk op basis van koemelk naar babymelk op basis van geitenmelk? Geitenmelk i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://www.rgbstock.com/images/milk
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 23 oktober 2015:
  • Lit.1: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koemelk
  • Lit.2: http://jessevandervelde.com/caseine-allergie-symptomen-achtergrond-en-advies/
  • Lit.3: https://nl.wikipedia.org/wiki/Case%C3%AFne
  • Lit.4: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fosforzuur
  • Lit.5: http://www.mlds.nl/ziekten/130/lactose-intolerantie/
  • http://www.reformhuissmulders.nl/v1/Nieuws/om_te_lezen/melk_goed_voor_elk.html

Reageer op het artikel "Caseïne-eiwit melk: A1-bèta-caseïne eiwitallergie koemelk"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Melk-ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!