InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > De Plantparadox: gezond lectine-vrij eten en afvallen

De Plantparadox: gezond lectine-vrij eten en afvallen

De Plantparadox: gezond lectine-vrij eten en afvallen In het boek De Plantparadox betoogt schrijver en cardioloog Steven Gundry dat we het eten van lectine helemaal zouden moeten vermijden. Lectines - waar ook gluten onder vallen - zijn een groep van proteïnes die in veel voedingsmiddelen voorkomen. Volgens Gundry veroorzaken deze echter in veel gevallen ontstekingsreacties in het lichaam met diverse problemen tot gevolg. In zijn eigen kliniek schreef Gundry grote groepen patiënten met succes een lectine-vrij dieet voor. In het boek De Plantparadox legt Gundry uit welke producten vermeden moeten worden en met welke producten je deze het beste kunt vervangen. Het bevat vele recepten om lekker en gevarieerd lectine-vrij te eten.

De Plantparadox

Over de Plantparadox

De Plantparodox is een een boek van de Amerikaanse cardioloog Steven Gundry. Het boek - dat in de Verenigde Staten in 2017 gepubliceerd werd - werd daar direct een regelrechte bestseller en kreeg snel miljoenen volgelingen. De belangrijkste claim die door Gundry gemaakt wordt is dat het eten van het plantaardige eiwit lectine compleet vermeden moet worden. Zijn boek bevat een breed scala aan recepten waarmee je lectine-vrij kunt koken. Volgens Gundry heeft dit tal van gezondheidsvoordelen.

Al geruime tijd is bekend dat er mensen zijn die gluten in hun voeding niet kunnen verdragen. Dit eiwit veroorzaakt bij hen ontstekingen in de darmen, met diverse gezondheidsproblemen tot gevolg. De oplossing is in dat geval simpel: het vermijden van alle voedingsmiddelen die gluten bevatten. Sinds er meer bekendheid bestaat omtrent glutenallergie komen er dan ook steeds meer glutenvrije voedingsmiddelen op de markt en zijn er steeds meer kookboeken met glutenvrije recepten verkrijgbaar. Gundry onthult in zijn boek De Plantparadox een 'geheim' dat volgens hem maar weinig mensen kennen: gluten zijn slechts een variant van het veel voorkomende eiwit lectine. Alles wat gluten bevat, bevat dus lectine, maar veel glutenvrije producten bevatten ook lectine. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan bepaalde groente- en fruitsoorten, noten, zuivel en peulvruchten. Deze producten zouden volgens Gundry vermeden moeten worden, ook door mensen zonder gluten-intolerantie.

Bestrijden van gezondheidsproblemen en stimuleren van gewichtsverlies

Lectines vormen een groep van proteïnes die zich aan bepaalde koolhydraatstructuren binden en biochemische reacties kunnen veroorzaken. Ze beïnvloeden daarmee tal van stofwisselingsreacties in het lichaam en hebben ook een uitwerking op het immuunsysteem. In de natuur hebben lectines ook een belangrijke functie: ze beschermen planten en zaden tegen roofdieren. Dit toont volgens Gundry ook direct het gevaar van de stof aan: die afweerreactie heeft namelijk ook zijn uitwerking wanneer wij het via ons voedsel binnenkrijgen. In de omschrijving van Gundry veroorzaakt lectine in ons lichaam een soort 'chemische oorlog' met ontstekingsreacties tot gevolg. Deze reacties kunnen leiden tot verschillende gezondheidsproblemen en tot gewichtstoename. Sinds jaar en dag schrijft Gundry zijn patiënten in zijn eigen praktijk dan ook een lectine-vrij dieet voor. Naar eigen zeggen heeft hij daarmee grote groepen patiënten van onder meer hartaandoeningen, auto-immuunaandoeningen en darmproblemen afgeholpen.

Een bijgevolg van het lectine-vrij eten is dat je ervan afvalt. Door lectine-rijke producten te vervangen door de door Gundry geadviseerde producten eet je gezond en kun je vele kilo's kwijtraken. Diverse Hollywood-sterren zweren inmiddels bij dit dieet. Zo heeft bijvoorbeeld de Amerikaanse zangeres Kelly Clarkson aangegeven zo'n 17 kilo te zijn afgevallen met het gebruik van de recepten uit De Plantparadox. Gundry wijt dit gevolg aan het feit dat het lichaam gezuiverd wordt, de bloedsuikerspiegel in balans blijft en het lichaam vet beter afbreekt. De voorgeschreven maaltijden geven je daarnaast een verzadigd gevoel zodat je minder geneigd bent om te gaan snacken. Volgers van het dieet geven bovendien aan dat ze minder behoefte hebben aan suiker.

De Plantparadox leert je lectine-vrij te eten

De Plantparadox is een boek dat een overzicht bevat van alle voedingsmiddelen die lectine bevatten en dus vermeden dienen te worden. Tegelijk stelt het daar diverse alternatieven tegenover zodat je toch lekker en gevarieerd kunt blijven eten. Zo is het volgens Gundry bijvoorbeeld verstandig om granen, aardappelen en bonen te laten staan. Avocado, broccoli, bloemkool, wortels, zeewier, kokosnoot en paksoi daarentegen kun je juist wel goed eten. Voor verschillende voedingsmiddelen geldt bovendien dat je ze wel mag eten, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo mag vlees bijvoorbeeld prima, maar is het belangrijk dat de dieren waar het vlees van komt niet gevoerd zijn met maïs of graan. Ook vis mag, maar moet aan bepaalde eisen voldoen. Een volledige lijst met lectine-bevattende producten is te vinden in het boek De Plantparadox.

Kritiek

Naast veel lof - van onder meer de bekende tv-dokter Dr. Oz, die het boek een 'eyeopener' noemt - oogst De Plantparadox ook kritiek. De Amerikaanse biochemicus Thomas Colin Campbell is bijvoorbeeld een bekend criticaster van de door Gundry ontwikkelde methode. Hij vindt dat Gundry zijn claims niet hard kan maken en mensen probeert weg te houden bij voedingsmiddelen die gewoon gezond zijn. Hij vindt een discussie over de nadelen van lectine an sich niet verkeerd maar stelt dat het door Gundry voorgestelde dieet niet werkt. Zoals bij elk dieet is er daarnaast op online fora ook een interessant debat ontstaan over de voors en tegens van een lectine-vrij dieet zoals voorgesteld in De Plantparadox. Veel volgers van het dieet laten zich daarin positief uit over de gezondheidsvoordelen, maar er zijn ook mensen die vinden dat het dieet te ver gaat of niet werkt.

Verkrijgbaarheid De Plantparadox

Het boek De Plantparadox is in de Verenigde Staten gepubliceerd in 2017 en werd daar snel ongekend populair. Zo stond het in juli 2018 op de tweede plaats in de bestsellerlijst van The New York Times. In juli 2018 is het boek verschenen in Nederlandse vertaling. Het is als paperback verkrijgbaar bij diverse boekhandels en webshops. Bij publicatie was de adviesprijs van het 328 pagina's tellende boek 22,95. Het wordt uitgegeven door uitgeverij Scriptum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen op basis van de glycemische indexAfvallen op basis van de glycemische indexGI diëten, oftewel, glycemische index diëten, zijn helemaal hot in Amerika. Maar wat is de glycemische index en hoe kan…
Detoxen: wat mag je wel en niet eten?Detoxen: wat mag je wel en niet eten?Detoxen staat voor het ontgiften van je lichaam. Gedurende een kortere of langere periode ga je je voedingspatroon flink…
Dr. Frank dieet... val je werkelijk af?Fijn... het dieet van Dr. Frank zorgt dat je lange tijd een verzadigd gevoel houdt na de maaltijd. Het dieet omvat de bo…
Bloedgroep dieetBloedgroep dieetHet bloedgroep dieet is een dieet dat gebaseerd is op welke type bloedgroep je hebt, het is een eenvoudig principe. Eet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Scriptum, (bewerkt)
  • https://www.scriptum.nl/boeken/de-plantparadox/
  • https://gundrymd.com/plant-paradox-shopping-list/
  • https://www.ad.nl/koken-en-eten/dieethype-die-naar-nederland-komt-onder-vuur~ac8e59b9/
  • https://www.bol.com/nl/p/de-plantparadox/9200000085089932/?suggestionType=searchhistory&bltgh=gTlvnkON3oPS6GzQwJVN7A.1.2.ProductTitle

Reageer op het artikel "De Plantparadox: gezond lectine-vrij eten en afvallen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-07-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!