InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Diëten met meer kans van slagen voor de toekomst

Diëten met meer kans van slagen voor de toekomst

Er zijn diëten in alle soorten en maten, duur en goedkoop, complex of simpel. Het effect is bij de ene optimaal en bij de ander nihil. Veel hebben wel de uitkomst op lange termijn hetzelfde … terug naar af! Helaas, zo gaat het vaak. Hierbij dus geen diëten overzicht met wonderdieren maar wel diëten die zoveel mogelijk aansluiten bij het normale eetpatroon en de kans van slagen op de lange duur vergroten. Wellicht praten ook meer over levensvorm dan strikt een dieet.

Punten diëten

De punten diëten hebben een “normaal” karakter als het gaat om de normale zaken van de dag te eten. Het principe gaat als volgt; 40 punten is 1000 calorieën (de punten zijn via calorielijst.nl na te kijken) en voor alles wat je eet staat een x-aantal punten. Het is dus een kwestie van tellen om tot de 40 punten te komen. Natuurlijk is de 3 maaltijden met gezonde voeding belangrijk, maar er kan ook een keer iets weggelaten worden om ergens mee te zondigen. Omdat er geen aparte maaltijden geprepareerd hoeven te worden (wat met een gezin toch vaak weer lastiger is), is het goed te doen en vol te houden. Omdat je niet echt uit een normaal patroon wordt gehaald qua voedingsgewoonte is het op de lange duur gemakkelijker vol te houden.

Eiwitten, vetten of koolhydraten

Afhankelijk van waar je het meest naar neigt is datgene wat altijd weer in je patroon terugkomt. Als voorbeeld heeft het dus geen zin om een koolhydratenarm dieet (bijv. Atkins, Low Carb Dieet of Mayodieet) te gaan volgen als je dat lekker vindt. Een dieet waarin de koolhydraten beperkt zijn maar niet helemaal geschrapt is voor de lange termijn beter vol te houden. Zoek dus een dieet wat zo dicht mogelijk bij je ligt.

Bea’s Afslankmethode

Bea’s Afslankmethode is in 1997 tot stand gekomen na een jarenlange zoektocht om op gewicht te komen en te blijven. Zij heeft een dieet ontwikkeld dat een normaal voedingspatroon zo dicht mogelijk benadert. Dit is het basisdieet van 1800 calorieën voor vouwen en 1950 calorieën voor mannen.

Het is geen dieet wat kilo’s per week oplevert, maar gaat gestaag en voor de toekomst weer meer kans in hetzelfde patroon te blijven. Zij of een van de begeleiders geeft thuis aan groepen cursus, je krijgt dan materiaal mee. Ook zijn er enkele boekjes van haar te koop in de winkel.

Het Gezond-verstanddieet

Uitgangspunt is dat je een “luie lijner” bent die al verschillende pogingen heeft ondernomen en iedere keer weer de fout in gaat. Gezond verstand hebben we wel dus moeten we de maatjes meer vermijden of zorgen dat we er vanaf komen. Hiervoor zijn enkele simpele uitgangspunten benoemd;
  • Afvallen moet niet moeilijker worden gemaakt dan het al is.
  • Van afvallen moet jíj dunner worden, níet je portemonnee.
  • Afvallen mag nooit ten koste gaan van je gezondheid.
  • Afvallen moet geleidelijk gebeuren.
  • Het resultaat moet blijvend zijn.

Het gaat hier dus meer om kleine eetgewoontes te wijzigen. Je creëert een lifystyle. Niet voor iedereen geschikt, maar als het werkt heeft het voor de toekomst meer dan voldoende perspectief. Het boekje heet “Gezond-verstanddieet”.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Diëten met meer kans van slagen voor de toekomst"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-06-2008
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!