InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hypoglykemie dieet & tips

Hypoglykemie dieet & tips

Hypoglykemie dieet & tips Hypoglykemie (hypoglycemie) is een onevenwichtige bloedsuikerspiegel, hetgeen soms zelfs tot diabetes type 2 kan leiden. Een Hypoglykemiedieet: een ander voedingspatroon oftewel gezonde voedingsstoffen kunnen zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet te zwaar belast wordt. Andere aspecten w.o. een ander leefpatroon en aanvullende voedingssupplementen, vitamines, mineralen, kruiden, omega vetzuren kunnen helpen om het evenwicht van de bloedsuikerspiegel en hier-mee hypoglykemie te herstellen. Hypoglycemie wordt soms ook met een c geschreven; hier is gekozen voor hypoglykemie.

Hypoglykemie en bloedsuikerspiegel

Bij hypoglykemie is er sprake van extreme schommelingen van de bloedsuikerspiegel. Kort samengevat: bij hypoglykemie is er sprake van een overmatige afgifte van insuline door de alvleesklier als reactie op o.a. een hoge inname van (verkeerde) suikers uit de voeding. Door de sterke toename van de insuline ontstaat een sterke daling van de bloedsuikerspiegel. Deze extreme daling moet vervolgens weer opgevangen worden (vicieuze cirkel). Door deze voortdurende fluctuerende prikkeling, wordt de alvleesklier (en ook bijnier) overactief; welke op langere termijn uitgeput kan raken. De één lijkt er gevoeliger voor te zijn dan de ander (mogelijk mede door een erfelijke factor). Bij sommige mensen lijkt dit uiteindelijk zelfs te kunnen leiden tot diabetes dellitus, oftewel diabetes type 2.

Hypoglykemie en stress

Stress lijkt ook een belangrijke rol in het geheel te spelen. De vraag is echter of dit nu een kwestie van de kip of het ei is. Stress kan een gevolg van een laag bloedsuikergehalte, maar er ook een oorzaak van zijn. Oorzaak en gevolg zijn dus niet altijd even makkelijk te onderscheiden. Eén ding is zeker: als je in een toestand van een (te) lage bloedsuikerspiegel terechtkomt, zit je in een vicieuze cirkel. Wil je weten hoe dit bij jou zit, doe dan de hypoglykemie-test.

Evenwichtsherstel

Een succesvolle aanpak of behandeling van hypoglykemie dient vooral gericht te zijn op het opnieuw in evenwicht brengen van de verstoord geraakte stofwisseling. Met als uiteindelijk doel: uit de vicieuze cirkel te komen middels een regelmatig suikergehalte in het bloed. Voor een belangrijk deel is dit te bereiken middels een aangepast dieet, c.q. de juiste voedingsstoffen. Het lichaam moet weer aangezet worden tot de oorspronkelijke capaciteit om suikers of koolhydraten te maken uit normaal, volwaardig en gezond voedsel.

Voedingstips

Belangrijk is om regelmatig kleine maaltijden te gebruiken

Regelmatig kleine hoeveelheden per dag (ca. 5 tot 7 keer) is beter dan 2 of 3 keer per dag een grote portie. Een frequente verspreiding van kleine maaltijden over de dag, zorgt ervoor dat er een beter verdeelde opname van de koolhydraten in het lichaam plaatsvindt. Of anders gezegd: kunnen extreme pieken en dalen in de Bloedsuikerspiegel binnen de perken gehouden of voorkomen worden.

Geraffineerde producten: eet ze niet of zo min mogelijk

Vermijdt of beperk het gebruik van de volgende producten (voedingsarm, ook wel lege calorieën genoemd):
  • Geraffineerde graanproducten zoals witte bloem, wit brood, witte rijst of pasta e.d.
  • Witte suiker, maar ook rietsuiker, honing, stroop, siroop e.d.
  • Voedingsmiddelen met verborgen of verkeerde suikers. Dat deze in koek, snoep, chocolade, ijs en gebak e.d. zitten, zal niemand verbazen. Deze suikers zitten echter in veel meer producten dan je denkt. Onder andere in kant en klaar maaltijden, in hartige snacks en natuurlijk -deze is bekend- in frisdranken
  • Poederproducten zoals puddingpoeder, melkpoeder, soep- en aardappelpureepoeder.

Ongeraffineerde voedingsmiddelen: eet ze voldoende

Ongeraffineerde voedingsmiddelen bevatten goede koolhydraten, de zogenaamde vezels. Vezel- en zetmeelrijke voedingsmiddelen, tevens rijk aan vitamines en mineralen zijn o.a:
  • Granen (volle), graanvlokken, tarwekiemen
  • Volkorenmeel
  • Noten
  • Aardappelen
  • Fruit (beter geen fruit met 15% of meer koolhydraten zoals: bananen, druiven, vijgen en dadels)
  • Peulvruchten
  • Groenten (die bovendien ook goede, langzaam verteerbare koolhydraten bevatten)
  • Rauwkost.

Verder is het belangrijk om rustig te eten en goed te kauwen. Hierdoor verbetert het spijsverteringsproces en hiermee de stofwisseling. Ook is het raadzaam om bij een maaltijd met koolhydraatrijke producten (aardappelen, zilvervliesrijst, pasta, brood e.d.) tegelijkertijd eiwitten te eten (o.a. ei, vis, noten/zaden, peulvruchten, melkzure producten). Eiwitten zorgen in de alvleesklier namelijk voor de aanmaak van Glucagon (hormoon), dat een goede compenserende factor is voor Insuline.

Voedselbereiding: zo min mogelijk verzadigde vetten

De twee meest gebruikte methoden (in Nederland) zijn nog steeds 'ouderwets' bakken en braden in de koekenpan; overwegend met margarine of bak- en braadboter. Ten eerste zijn de verzadigde vetten niet goed voor de gezondheid, maar ook deze manier van bereiden niet. Door verhitting van vetten kunnen er namelijk schadelijke stoffen (toxines) ontstaan. Vetten die minder schadelijk zijn bij verhitting zijn bv:
  • Roomboter
  • Sesamolie
  • Olijfolie
  • Arachide olie

Tegenwoordig gaan steeds meer mensen over tot roerbakken. Roerbakken is beter, daar de olietemperatuur door het constante roeren niet zo hoog wordt.

Gebruik Voldoende Onverzadigde Vetten

De goede onverzadigde vetten of vetzuren komen voor in o.a. de voedingsstoffen:
  • Oliën (gebruik zoveel mogelijk koudgeperste olijf-, zonnebloem-, lijnzaad- maïskiem, saffloer olie e.d.
  • Vette vissoorten (o.a. makreel, zalm, sardines, haring e.a.)
  • Noten en zaden
  • Pompoen- en Pijnboompitten
  • Pesto (groene).

Onverzadigde Vetten vertragen de afgifte van koolhydraten (glucose) aan het bloed. Voor meer informatie over onverzadigde vetten: Omega vetzuren.

Hypoglykemie: belangrijke aspecten

Naast een ander voedingspatroon, c.q. goede voeding, hetgeen centraal staat bij de regulatie (evenwichtsherstel) van de bloedsuikerspiegel, zijn er meerdere aspecten die een rol spelen, zoals:
  • Probeer roken, alcohol- en koffie gebruik zo veel mogelijk te beperken en zeker ook cola of andere frisdranken
  • Een (zeer) regelmatig eetpatroon is essentieel
  • Zoveel mogelijk ontspannen, rust nemen, 'onthaasten' en ontspannende bezigheden
  • Vermijdt of reduceer stress of stressvolle situaties zo veel mogelijk
  • Lichaamsbeweging: probeer dit dagelijks te doen, als is het maar een kort wandelingetje (of desnoods stofzuigen)
  • Het lichaamsgewicht; vooral overgewicht
  • Gebruik van vet vlees en kaas; gebruik zoveel mogelijk de 'magere soorten'
  • Gebruik van veel zuivelproducten (gebruik zoveel mogelijk de niet vette en zure varianten)
  • Aanvullende Voedingssupplementen (en eventueel medicatie) kunnen ook belangrijk zijn.

Supplementen, vitaminen, mineralen

Voedingssupplementen kunnen een positieve ondersteuning bieden bij de regulering van de bloedsuikerspiegel. Volgens diverse publicaties komen de volgende middelen hier het meest voor in aanmerking:
  • Multi Vitaminen
  • Vitamine C: algemene weerstandverhoging, ondersteuning van de bijnier (bloedsuikerregulatie)
  • Vitamine B complex: normaliseren de suikerstofwisseling, stimuleren de werking van leverfuncties
  • Vitamine B3: bevordert vorming van de Glucose Tolerantie Factor (bevordering werking van insuline)
  • Vitamine E: verbetert de glucosetolerantie
  • Calcium, Magnesium: ondersteunen o.m. de bijnier (betrokken bij bloedsuikerregulatie)
  • Chroom: ondersteunt de alvleesklier, de glucosetolerantie en de werking van het hormoon insuline
  • Zink, Mangaan, Selenium hebben een ondersteunende functie
  • Kava Kava heeft een relaxerende en ondersteunende werking
  • Omega vetzuren: onverzadigde vetzuren vertragen de afgifte van koolhydraten (glucose).

Hypoglykemie Dieet de eerste weken

De eerste weken bij de aanpak van hypoglykemie zijn moeilijk, daar de vaak voorkomende suikerverslaving doorbroken moet worden. Er kan zelfs een gevoel van verslechtering ontstaan, omdat het lichaam moet 'afkicken'. Bij een ernstig hypoglykemisch beeld, kan het zelfs een paar maanden duren voordat de klachten verminderen of verdwijnen. Hoewel dit dieet relatief snel kan zorgen voor een gezonder en beter gevoel, blijft het belangrijk om het - ook bij stukken beter voelen - bovengenoemde voedingspatroon zoveel mogelijk te blijven volgen. De reactie op de genoemde 'verkeerde' voedingsstoffen verdwijnt namelijk niet. Indien er helemaal geen verbetering optreedt, is het raadzaam om nader onderzoek te laten doen door een deskundige (homeopathisch, orthomoleculair of natuurgeneeskundig) arts.

Sommige zorgverzekeraars (aanvullende verzekering) vergoeden zowel consulten als (voedings)supplementen of middelen (geregistreerde middelen en/of met ZI nummer).

Tip: kookboek hypoglykemie

Een aanrader voor recepten/gerechten die aansluiten bij een hypoglykemiedieet: 'Het Heden Ik kookboek' van Annemarie Reuzenaar (uitgeverij: Kosmos). Een boek dat ook geschreven is voor ME/CV.

Lees verder

© 2007 - 2019 Sila, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hypoglykemie TestHypoglykemie TestDenk jij hypoglykemie-verschijnselen te hebben en wil je weten of en in hoeverre er bij jou sprake is van hypoglykemie-s…
Hormonen - Gezonde tipsHormonen - Gezonde tipsHet lichaam kent vele hormonen met diverse functies. De hormoonstoffen prostaglandinen worden aangemaakt door geslachtsh…
Eiwit dieet: Hoe werkt het eiwitrijk of proteïne dieet?Het eiwit dieet is op dit moment waanzinnig populair. Het verbrandt gericht vet en geen spiermassa. Je kunt het eenvoudi…
Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?Iedereen weet dat vitamines en mineralen noodzakelijk zijn om gezond te kunnen leven. Vitamines en mineralen krijg je bi…
Voeding en sport: voeding voor, tijdens en na sportAls sporter is het belangrijk op de voeding te letten. Hierbij moet men niet alleen letten op wat men eet, maar ook wann…
Bronnen en referenties
  • Orthica Map
  • Schuitemaker G.E. Orthomoleculaire Jaarboeken. Ortho Instituut Gendringen
  • Kimura K. Role of essential trace elements in the disturbance of carbohydrate metabolism. Nippo Rinsho
  • A. Kruyswijk vd Heijden, M de Waal Malefijt: Schimmels, Suiker en Allergie; Vergis(t) Je Niet!, Ankh-Hermes
  • R.A. Nieuwenhuizen, Vitamines & Zelfzorg, Elmar

Reageer op het artikel "Hypoglykemie dieet & tips"

Reacties

Peter Boei, 30-10-2018 14:49 #53
Informatief artikel! Ik heb al circa 10 jaar last van hypoglykemie en ben uitgebreid medisch onderzocht. Onder andere via een vastenkuur in het Radboud met vermoeden van een insulinoom. Tot nu toe hebben de medici de oorzaak niet kunnen vinden. Recent is een echo gemaakt van mijn bovenbuik en is mijn bloed weer onderzocht. Volgende week nieuwe afspraak met internist. Verwacht er eerlijk gezegd niet veel van.

Annemie, 04-01-2017 21:07 #52
Ik heb al last van hypoglycemie sinds m'n twintigste. Heb er bijgevolg mee leren leven maar leuk is anders. Verleden jaar ging ik bij een arts-osteopaat voor mijn frozen shoulder. Volgens haar was er een verband met de lever en ze hamerde op het belang van zo weinig mogelijk suiker en slechte vetten te eten. Zelfs chocolade zonder suiker (de cacao) en koffie zonder toegevoegde suiker waren volgens haar slecht voor de bloedsuikerspiegel, wijn ook. Gedurende enkele maanden volgde ik een suikerarm dieet en wat een verandering: geen stemmingsschommelingen meer, menopauzekilo's vlogen er vanzelf terug af, geen hoofdpijn meer, geen hypoglycemie aanvallen (beven in armen en handen) meer. De laatste maanden neem ik het terug wat minder nauw en eet ik af en toe wit brood, gebak, chocolade, … en alles komt terug: de vermoeidheid, het geeuwen overdag, de hypoglycemie aanvallen, de hoofdpijn, de sombere stemmingen…
Ik weet wat me te doen staat: radicaal suikerarm eten maar makkelijk is het niet.

Helmi, 09-11-2016 20:27 #51
Ik heb met belangstelling bovenstaande gelezen.
Maar wat zijn nu de beste multivitaminen?
Ik kreeg van iemand de tip Pro Gluco, maar wat mij verbaasd is dat hierbij staat vermeld:
Waarschuwing
Extra alertheid is gewenst bij mensen die diabetesmedicatie gebruiken.
Er bestaat de mogelijkheid van hypoglycaemie.
Beetje vreemd toch?
Ik heb zelf al enige tijd van paniekaanvallen, dat denkt men in ieder geval, maar ik probeer er achter te komen wat het precies is, ik wil er zo snel mogelijk vanaf. Het gaat een eigen leven leiden momenteel.
Vaak hartkloppingen en soms daarbij een soort hyperventilatie, maar het is al een paar keer voorgekomen nadat ik naar van de honger was, dus zit toch te denken dat het van lage suikerspiegel komt waar ik ook regelmatig last van heb.

Dorien, 22-07-2016 06:41 #50
Laura. Toevallig! Ik werk 6 dagen per week 's nachts en slaap dan in 2 keer met tussendoor een kleine maaltijd. Van zaterdag op zondag slaap ik extreem lang en bijna elke zondag voelde ik me hondsberoerd. Zweten, diarree, braken, duizelig enz. De laatste weken telkens halverwege de nacht opgestaan om een broodje te eten en ik heb meteen nergens meer last van.

Laura, 04-06-2016 10:39 #49
Hebben meerdere mensen last van erge klachten bij uitslapen? Ik kan hier niets over vinden. Ik scoor 101 punten en als ik uitslaap voel ik me 10 keer slechter. Spierpijn, hoofdpijn, droge mond, licht in het hoofd… Kortom niet lekker… Groetjes Laura

Christa, 09-07-2014 17:07 #48
Ik scoor 96. In een kliniek waar ik voor longrevalidatie verbleef (ik woon in Frankrijk) is mij een test afgenomen en in een gesprek met een diabeetarts werd mij verteld dat ik wel hypoglykemie heb maar geen diabetes. Uit Nederlandse informatie lijkt mij dat hypoglykemie wel betekent dat je diabetes hebt. Of snap ik t allemaal niet (meer)? Wie weet t?

Jael, 25-10-2013 21:57 #47
Ik scoor 48 punten, dus er is waarschijnlijk sprake van te weinig bewegen + teveel suikers waardoor ik me zoveel slechter ben gaan voelen de afgelopen weken (ik kan mezelf hier trouwens heel erg in vinden!, omdat ik in de laatste 9 weken na de zomervakantie totaal niet gesport heb, veel gegamed heb, en minstens 10 blikjes cola per week dronk was het niet meer) nu net een weekje geminderd met alles en ben meer gaan eten (ik at ook weinig: een boterham als ontbijt en normaal avondeten) en ik voel me al zekerder en een heel klein beetje beter.

dus mensen gewoon jezelf even omschakelen en al die zoete troep even aan de kant zetten.

groeten ;)

Lilja, 26-07-2013 17:46 #46
Hoi allemaal,

Ik heb al jaren hypoglycemie, maar het gaat sinds kort een stuk beter. Wat mij erg helpt is geen tarweproducten (ook geen volkoren-) meer eten, maar speltproducten van 100 % spelt en stevia gebruiken om bepaalde producten mee te zoeten. Misschien dat anderen met hypoglycemie hier ook baat bij zullen hebben. In ieder geval veel beterschap gewenst! :)

M.v.g.,

Lilja

Kiki, 07-06-2013 08:13 #45
Heb een zwaar ongeval gehad waardoor ik helemaal een andere persoon ben geworden. Zwaar vermoeden van hypofyseletsel. Kan dit ook leiden tot hypoglykemie? Ik scoor 117 punten op de test. En bij een insulinetolerantietest was het heel moeilijk om mijn suiker weer op peil te brengen (1L cola en aantal koeken waren er voor nodig, terwijl ik er dagen last heb van gehad). Sinds die test is alles heel erg verergerd. Als ik eenmaal durf te eten, lijkt het of ik heb steeds meer eten nodig om me staande te houden. Liefst zou ik vasten, want dan heb ik ook geen last van al die bijverschijnselen.Maar mijn grote vraag is of een hypofyseletsel, een stoornis van de hupothalamus kan leiden tot hypoglykemie. En ja sindsdien heb ik ook last van PTSS. Groeten Chris

Iris, 06-04-2013 13:27 #44
Hallo,
na dat ik de test heb gedaan van een score van 122 zet mij dit onwijs aan het denken. Ik ben al jaren extreem moe, slaap snachts slecht, altijd een ziek gevoel, wazig hoofd, vermoeide spieren, altijd last van mn darmen en een onprettig gevoel in men onderbuik, woederaanvallen en ga zo maar door.
Hoe kan ik een officiele diagnose krijgen? Ik ben bang dat mijn huisarts mij wederom niet serieus neemt. En welke therapeuten kunnen helpen met de aandoening te ontdekken en te begeleiden.

Iris, 06-04-2013 13:24 #43
Hallo,
na dat ik de test heb gedaan van een score van 122 zet mij dit onwijs aan het denken. Ik ben al jaren extreem moe, slaap snachts slecht, altijd een ziek gevoel, wazig hoofd, vermoeide spieren, altijd last van mn darmen en een onprettig gevoel in men onderbuik en ga zo maar door.

Famke, 18-11-2012 11:15 #42
Hallo had en score van de test van 184 voelde me elendig moe geestlijk had ik soms idee ik spoor niet meer.drift en plotswoede aan vallen verdrietig (vooral mijn vriend werd er gek van woont nog op zichzelf maar goed ook) Zoete vreet buien overdag maar vooral snachts melk of iets wat daar op lijkt koekjes moet ik bij me hebben. Ben ook met de overgang bezig Last van maag darmen heel veel gerommel in mijn darmen verstopping heeel veel plassen snachts en het ergste niet kunnen door slapen lig voor half 9 in bed en word rond 2a3 uur wakker lastig als je moet werken en je wekker weer om 6 uur gaat. Ben postbode dus geheugen en concentratie en alertheid is vereist Net oogmeting gedaan zicht weer met half punt gedaalt. Na deze test weet ik mijn probleem ga er zeker mee aan de slag. (Snapt mijn nog steeds mijn vriend ondanks mijn buien)mij ook beter DANK JE WEL liefs famke

M. Hoevenagel, 15-01-2011 11:45 #41
Heb sinds kort het vermoeden dat ik hypoglykemie heb. Ben nog erg zoekende naar het goede dieet.

Manon Postma, 08-09-2010 12:38 #40
Heel blij met deze site. Als klassiek homeopaat krijg ik veel mensen met "onverklaarbare" klachten, die duidelijk te herleiden zijn. Mijn dochter heeft er bijzonder veel last van. Ik heb haar op sinds een paar weken op het dieet staan. Momenteel lijkt het alleen maar erger te worden, haar lichaam is druk bezig. Het Heden Ik kookboek is een uitkomst voor lekkere recepten. Ondersteuning met homeopathie helpt, maar een dieet blijft noodzakelijk.
Jammer dat zo weinig mensen en vooral artsen er vanaf weten.

Melanie, 30-07-2010 15:30 #39
Ik heb altijd last gehad van hyperventilatie/paniekaanvallen… Momenteel ben ik 18 weken zwanger en begin ik weer met hyperventilatie/paniekaavale-symptomen… maar nu lees ik dat de symptomen van een hypo hetzelfde zijn… Klopt dit? Ik heb last van: hartkloppingen, zweten, ademnood, trillen, niet kunnen focussen, nerveus worden… dit meestal 3 uur na mijn ontbijt en dan 's middags rond 15-16 uur weer.

Johan, 19-04-2010 22:46 #38
Sorry Marjolein,
maar het aanraden van een 'zoetje', de chemische smaak van monsanto, waarvan zeer veel slechte komentaren te vinden zijn lijkt me niet een echt goed voedingsadvies. Als iemand een ietswat zoete smaak wil zou ik aan rijstmelk denken. De gehechtheid aan koffie loslaten is zeker t proberen waard. vergelijken met een ander mens kwa hoeveelheid snoep heeft niet zo veel zin, op zoek in ieders eigen manier van reageren op de dingen is belangrijk. jezelf verzorgen

Marjolein Logister, 04-04-2010 08:51 #37
Hoi Liefje,

Zorg ervoor dat je geen caffeine houdende producten meer nuttigd, dit kan een hypo veroorzaken! Neem geen suiker meer in de koffie. Pak dan liever een zoetje. Als je zo een hypo voelt aankomen. De eerste symptomen zijn duizeligheid, vergeetachtigheid, trillen, dan neem geen zoete dingen, maar liever een boterham (volkoren) Het is in het begin even lastig, maar je zult al gauw merken dat je lichaam minder snel om suiker vraagt en je zult je na zo een aanval ook minder snel moe voelen. Heel veel succes! Marjolein's Praktijk voor voedingsadvies en gewichtsbeheersing

Liefje, 07-03-2010 23:03 #36
Ik heb een tijd geleden een hyp gehad. Wist niet wat het was totdat ik dus flauw viel, lag te trillen en te zweten en had gesuis in m'n oren. Na bloedonderzoek had ik dus een vorm van suikerziekte maar dan andersom. Bij suikerziekte zijn de glucosewaardes in het lichaam hoog en bij mij dus vaak laag. Heb nu zo'n glucosemeter zodat als ik me moe en duizelig voel dan kan ik de glucose in m'n bloed meten. Gister had ik dat dus weer, voelde me weer heel naar worden, dus ik m'n glucose meten met dat apparaat kwam er 2,0 als uitslag, ik schrok er enorm van want 2,0 is erg laag. Wist niet wat ik gauw moest doen dus ik iets gegeten daarna voelde ik me beter. Het is heel vervelend want heb het heel onverwachts en vaak in de ochtend. Ik begrijp er ook niets van want ik snoep niet heel veel en gebruik alleen suiker in de koffie of thee en ik eet ook niet ongezond.
groetjes.

Celia, 27-11-2009 11:31 #35
Beste, ik volg sinds 3 weken cursus voetrefloxologie. Heel interessant en daar ben ik teweten gekomen dat ik aan hypoglycemie zou lijden. Ik zoek het even op dacht ik. Ik stuut op dit artikel en doe de test, resultaat 124. Ik voldoe aan al die symptomen! Ik zoek al een tijdje naar de oorzaak dat ik me algemeen slecht voel. Maar ik kon er de vinger niet opleggen. Nu ik dit gelezen heb viel ik bijna van mijn stoel. Ik ga proberen mijn voeding aan te passen, hoewel ik niet al te veel suikers gebruik, naar mijn gevoel. Wel minderen met koffie, meer bruin brood, meer fruit eten. Hopelijk werkt het.

Maartje, 26-09-2009 11:59 #34
Ik heb zojuist de test gedaan, 78 punten. Valt volgens mij nog mee maar ik weet al wel heel lang dat ik last heb van sterke schommelingen in het suikergehalte.Mijn moeder heeft het ook. Ik ben echt een suikerjunkie, eet het liefst als ik wakker wordt al drop ipv ontbijt… :-S En ik heb mijn laatste hap van mijn eten vaak nog niet doorgeslikt of ik heb alweer zin in iets zoets. Een tijdje heb ik koolhydraten gedurende de dag afgezworen, ontbijt met yoghurt en fruit en 's middags een gebakken ei zonder brood. Geweldig effect! Geen opgeblazen buik, niet duizelig en veel energie. Maar het is zo lastig vol te houden. Gisteren ben ik op advies begonnen met multivitaminen en visolie-tabletten te slikken en wat een verschil meteen! Zat vol energie en zat niet meer lusteloos op de bank. Alsof het een wondermiddel is! Sla mijn ontbijt niet meer over en eet volkorenbrood, veel proteinen en heb veel minder behoefte aan mijn geliefde dropjes :-)

Zorg er ook voor dat je altijd iets van eten in je tas hebt zitten, als is het maar een klein koekje ofzo, dat helpt bij mij als ik verkeerd heb gegeten en ik ineens heel duizelig wordt. Zal vast niet heel goed zijn maar flauwvallen is weer het andere uiterste…

Frans, 28-08-2009 00:10 #33
Alhoewel ik veel dingen herken en ook sterk reageer op snoep, druivesuiker, etc. mis ik 2 elementen waar ik erg vaak last van heb; Dat is dat mijn maag/darmen gedurende de dag opzetten en dat ik (erg) vaak s'nachts met vage buikpijn wakker lig. Dit laatste is absoluut het ergste effect, aangezien ik soms wel 4 tot 6 uur wakker ben s'nachts.

Hebben meer mensen hier last van? Is dit dus een herkenbaar symptoon?

Anna, 12-08-2009 09:50 #32
Vorige week gaf een homeophaat mij aan dat ik volgens haar een lage bloedsuikerspiegel heb. Naast tabletten voor mijn glucobalans en energiebalans adviseerde ze mij tevens voorlopig geen alcohol te drinken en een aantal dingen niet te eten.

Op de hypoglykemie test scoor ik 112.
Mijn arts zegt niet dat ik het sowieso niet heb, maar wel dat mijn bloedonderzoek en een waarde van 4.8 er niet op wijzen dat ik hypoglykemie heb. Suikerziekte komt in mijn familie veel voor. Dat ik zelf suiker heb, is geloof ik dmv het onderzoek uitgesloten.

Regelmatig, bewust en gezond eten doe ik al wel ruim een jaar.
De aanleiding voor mijn bezoek aan arts en homeophaat zijn vooral het op sommige momenten van de dag mij plots ontzettend moe voelen. Terwijl ik zeker ruim 7 tot 8 uur slaap iedere nacht voel ik mij toch vaak op momenten of ik drie, vier dagen niet geslapen heb. 's ochtends en 's avonds merk ik dit sterk door dat ik aan het 'slaaprijden' ben. Het enige wat mijn lichaam dan wil is overgaan naar een slaaptoestand. Ik kom ook moeilijk op gang in de ochtend. Verder heb ik altijd een hongerig gevoel binnen 3 uur na de maaltijd, behalve na het avondeten.
Als ik 5 uur niet eet wordt ik ontzettend flauw en kan ik niet meer functioneren. Ik heb ook een sterk beverig gevoel bij honger. Ik ben ook ontzetten geirriteerd en prikkelbaar vlak voor de maaltijd, vooral tegen het avondeten. Na het eten heb ik vaak juist weer een onwijs opgeblazen gevoel. Ik herken me ook in het tegen dingen oplopen of dingen laten vallen, dit gebeurt al heel mijn leventje. ;-( En dorst hebben en heel vaak naar de wc moeten hoort ook bij mij.

Van depressie heb ik totaal geen last. Van slapeloosheid ook niet. Ik kom goed in slaap. Ik word meestal wel minimaal 1x tussentijds wakker.
Ik heb ook niet onwijs behoefte aan suiker. Mijn voorkeur gaat eerder uit naar hartig voedsel en zout.

Ik heb wel onwijze katers. Mijn lichaam reageert niet goed op een avond drinken en herstelt slecht.

Wat ik ook veel heb is trillerige handen en bij sportinspanning vaak ook trillerige benen. Soms vertroebeld zicht.
Een verminderd concentratievermogen en koude voeten.

Ik denk dat ik ondanks de op zich positieve uitslag van mijn bloedtest het advies van de homeophaat ga volgens.
Daarnaast ga ik het advies van regelmatig sporten opvolgen.
Tot nu toe is het bij mij vaak alles of niets. Begin dit jaar sporten ik TE veel. Putte ik mijzelf totaal uit, wat ook niet heel gezond was en ongezond oogde, al voelde ik me in totaliteit wel fitter. Nu heb ik een lange zomerstop en doe dus al weer maanden helemaal niets aan sport.

Zijn er meer mensen hier die vaak moeite hebben met meer dan 40 minuten autorijden?

Stefan, 31-07-2009 09:41 #31
DE OPLOSSING!

Ik ben zelf nu 24 en weet al ruim 10 jaar dat ik hypoglykemie heb.
Ik heb een heel zware variant waardoor ik erg veel last heb. Al de bovengenoemde tips en aanwijzingen wat erop zou luiden dat je het hebt kloppen ook. Ik zelf kan totaal geen suiker eten of drinken omdat ik binnen een minuut al de eerste reractie krijg door duizeligheid en evenwichtsstoornissen met daarna al de andere gevolgen.

Ik ben hier achter gekomen omdat ik ongeveer 10 jaar geleden 4 maanden lang zo ziek was dat ik niet eens meer kon lopen en dat alle ramen afgedekt moesten worden en ik geen eens mijn ogen kon openen door de hoofdpijn en extreme vermoeidheid. Ik heb toen al de mogelijke onderzoeken gehad in het ziekenhuis. Ze konden daar echter niks vinden omdat de reguliere geneswijze het toen nog helemaal niet erkende. Ik ben toen via-via bij een aura-lezer terechtgekomen en die vertelde mij dus wat ik had. Ik kreeg druppels om mijn alvleesklier 'tot rust te brengen' en na 2 weken liep ik weer en kon ik alles! Als ik mij nu 'misdragen heb' en suiker tot mij genomen heb en er last van heb neem ik deze druppels ook en het werkt echt super!

Deze haal ik gewoon bij het kruidenhuis in de stad, het heet NEMAGRAN.

Ik raad het dan ook iedereen ten zeerste aan om dit uit te proberen! Mijn moeder heeft er ook last van (in mindere mate dan ik) en bij haar werkt het ook heel goed. Daarnaast enkele tips die bij mij heel goed werken:

- Eet gezond (verse producten)
- Eet geen wit brood, maar bruin, geen gewone pasta, maar volkoren
- Drink veel (water)
- Pas op met koffie en thee (wegens de caffeine en theine)
- SPORT VEEL! (de suiker wordt namelijk wel opgeslagen in spieren maar niet verder verwerkt. De mens is maar op 1 manier in staat om deze suiker uit de spieren te halen (en jezelf dus gezond te maken) en dat is door de stof 'Adrenaline" aan te maken welke wordt aangemaakt door fanatiek te sporten).
- Slaap genoeg en zorg voor je rustmomenten

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Hanneke Verbeek, 16-04-2009 20:48 #30
Wauw, wat een herkenning!
Doordat ik veel stress meegemaakte in de eerste 30 jaar van mijn leven, dacht ik altijd dat daar mijn gevoelens van onrust, depressiviteit, vermoeidheid en nog veel meer vandaan kwamen. Zelfs aan borderline gedacht. Therapie, verwerken, rust nemen, enz. Nu, zo'n 6 jaar verder, nog steeds last van die klachten. Ik vermoedde zelf al een lage bloedsuikerspiegel, snelle stofwisseling. Een test gedaan op internet en daaruit blijkt ws hypoglykemie.
Ben benieuwd wat mijn huisarts ervan zegt. Zelf eet ik al erg veel op de wijze van het dieet, maar ik vind het erg lastig. Ik ga er graag op uit en dan vooral spontaan. Altijd iets in mijn tas en rekening houden met mijn voeding is moeilijk.
Zeker in mijn werk ondervindt ik moeite. Al diverse keren burnout geweest. Zou hypoglykemie de oorzaak kunnen zijn?
Ik velang zo naar een leven zonder vermoeidheid en me uitgeput voelen.

Petra P., 05-03-2009 22:18 #29
Wat was ik blij dat ik op deze site terecht ben gekomen! Ik heb al jaren last van de omschreven klachten maar heb nooit kunnen achterhalen wat de oorzaak was/is. Ook bezoek aan de huisarts en bloedonderzoek leverde niks op. In de test scoorde ik maximaal! Als ik een 'aanval' krijg ga ik echt letterlijk helemaal van de wereld. Heel erg vervelend. Nu ik dit heb gelezen ga ik er zeker mee aan de slag, ik weet nu waar het vandaan komt. Heel erg bedankt voor deze voor mij en vele anderen hele nuttige informatie! Lieve groetjes Petra

Marion, 12-02-2009 11:12 #28
Ikzelf heb er ook al jaren lasten van. Maar ik merk dat ik tijden van heel veel stress (van baan veranderen, verhuizen) de klachten erger worden. Ik word daar erg onzeker van. Vooral het lopen op straat.

Tineke, 11-02-2009 22:12 #27
Hoi, hoi
Al geruime tijd voel ik me niet lekker, snel moe, duizelig, trillende handen en zweet aanvallen en als ik ga zitten slaap ik.
Soms 10 min.soms een half uur en als ik dan wakker word heb ik een onbedwingbare zin in zoetigheid.
Nu heb ik hier de test gedaan en kom aan 105 punten, dus ik ga toch maar eens bij de huisarts langs.
Ik vind dit een heel duidelijke artikel!

Janine, 28-01-2009 13:29 #26
Hallo, Ik ben blij dat ik deze site heb gevonden want ik zit al 8 weken thuis vanwege een operatie aan mijn pols waarna ik een te lage bloeddruk en hb had, die hb is inmiddels weer goed maar mijn bloeddruk blijft te laag, waardoor ik me rot voel en ik ook hyperventilatie heb gekregen volgens mijn huisarts. Ik had al eerder last van hypoglycemie maar er nu niet bij stil gestaan dat dit het wel eens zou kunnen zijn. Ik neem het zeker mee naar mijn huisarts.

Vande Moortele Valencia, 17-01-2009 13:58 #25
Ik heb een te laag bloedsuikerspiegel en een te laag bloed nuchtere insuline de huisarts heeft hiervoor geen verklaring, heb wel 3 zwangerschappen achter de rug kan mijn alvleesklier hierdoor uitgeput zijn en zal zo'n dieet mij helpen

R. Kahlman, 05-01-2009 01:44 #24
Hallo,

Kunt u mij vertellen of verwijzen of een te hoog mangaan gehalte in de cellen van je lichaam, bloed, etc de hypoglykemie veroorzaakt, verergerd, etc? omdat mangaan de suiker en vetten niet goed af kan breken en er een afwijkende stofwisseling, ademhaling van de cellen ontstaat.

Weet u of een mangaan vergiftiging, een mangan intoxicatie de leverenzymen en andere lichaams enzymern dit veroorzaakt.

Vriendelijke groet Robert

Jennifer, 15-12-2008 23:48 #23
Hoi iedereen! Ik weet niet zeker of ik hypoglykemie heb, maar al die symptomen kloppen wel. De laatste tijd heb ik erg veel last van. Ik wist niet dat hypoglykemie bestond, vermoede wel al vanaf het begin dat er iets met suiker aan de hand is. De eerste keer dat ik zoiets heb meegemaakt, was ik 10 jaar. Nu ben ik 18 en ongeveer 1 maand geleden, voelde ik dat gevoel terugkomen. Ik stond op het perron, toen ik plotseling heel raar voelde. Ik werd super koud, bleek, trilde, kreeg hevig hoofdpijn en begon alles wazig te zien. Ik moest ff gaan zitten en wat eten en toen voelde ik me een stuk beter. Sinds die dag voel ik me zo voortdurend. Ook heb ik last van koude en zweterige handen en voeten die zijn 24/7 zo (ook in de zomer)!:-( Mijn gezichtsvermogen is ook heel veel achteruitgegaan.
Ik ga niet zo vaak naar de dokter, omdat ik o.a. allergisch ben voor medicijnen (ook voor andere dingen). Bij de test had ik 124 punten gescoord. Nu dat ik weet dat er zo'n ziekte bestaat, ben ik wel van plan om naar de dokter te gaan.

Kose, 26-11-2008 23:27 #22
Dag

ik dank je alvast voor je antwoord ik heb de tes gedan en had 105 punten nu weet ik iets meer over waar ik al een tijd aan tewijfelde ik heb ook mijn arts gemeld met deze syntromem en heeft me aangeraden om regematig te eten en niet te snoepen wat ik er voor veel nam nu gaat ik proberen om mijn eet gewoonte te verbeteren dit is dat misschien een ziekte dat als mijn lage schildklierhoge en bloeddruk blijven is ik hoop van

ik dank je nog met heel mijn hart voor je hulp:-):

Stijn, 09-11-2008 12:11 #21
Dag mevrouw,

Graag vond ik u goed geletterd artikel, het spookt al een tijdje door m'n hoofd wat is er aan de hand. Ik deed uw test en scorede eigelijk maar 40+-, ik ben iemand die jammer genoeg m'n angst de vrije loop geeft en sinds ik het gevoel heb dat ik licht in m'n hoofd ben en wat draaierig blijft het maar voorkomen. Spijtig genoeg moet ik u ook meedelen dat ik van een grote marihuana ' verslaving ' kom, ik ben al enkele weken drastisch verminderd, neem een vitamine dosis van A tot zink en gebruik dagelijks fruit maar toch blijf ik bang, als ik in een drukke kamer terecht kom of waar het veel te warm is komen mijn kleine symtonen terug, draaien, licht in het hoofd… Ik wil er echt vanaf nu. Ik werkte net een half jaar in zware temperature onder HELE grote druk en ik denk dat ik nu de tol moet eisen, mijn contract is nu gelukkig afgelopen maar heeft u nog enkele opmerkingen voor mij slecht of goed laat maar weten want ik wil er nu wel alles aan doen dit te stoppen. Zoals ik zei laat ik m'n angst vrije loop dus ik beeld me ook genoeg in dat ik dadelijk zal draaien en zo gebeurt het ook. Weet echt niet wat te doen

Helene, 01-11-2008 15:54 #20
Idiaal zo'n test allang wist ik niet waar ik het zoeken moest vooral het vele trillen, vermoeidheid en het plotseling opkomen van vele allergiën volgens de dietiste slechte darmflora majah wat doe je als niets werk wat ze mij adviseerden. Tot mijn schoonzus mij attent maakte dat het wel is te laag bloedsuiker kan zijn. ik heb er lang over na gedacht om dan toch naar een dokter te gaan maar ik ga niet zomaar eigenlijk, maar nu ik dit leest en de test gedaan heb word het toch hoog tijd!

Christa, 30-09-2008 22:53 #19
Mijn dochter heeft hypoglykemie. Ze mijdt suiker en ik stimuleer om meerdere maaltijden per dag te nutigen. Toch blijft ze klachten houden, zoals kortademigheid, neiging tot flauwvallen, tintelingen in de vingers. Ook vragen we ons af waar ze de nodige energie vandaan kan halen, die je anders uit suiker c.q. suikerbevattende produkten haalt.

Maaike, 29-09-2008 22:12 #18
Bij mij zit hypoglykemie in de familie. Mijn oma heeft het heel erg. Dit jaar in februari werd ik ziek. Niemand wist wat ik had. Ik ben meerdere keren naar het ziekenhuis gereden omdat ik dacht dat ik doodging, volledig in paniek. Volgens de doktoren had ik last van hyperventilatie. Ik was kapot maar durfde niet te slapen, bang dat ik nooit meer wakker werd. Ik was constant zenwachtig. Soms werd ik 's nachts wakker en leek het net of ik een epileptische aanval had, zo lag ik te beven en te schokken. Ik was depressief en bang dat ik tumoren in mijn hoofd had omdat ik 24 uur per dag duizelig was. ik had dagen lang het gevoel dat ik van binnen huilde. Op een dag ging ik naar een irisscopist. Ik ben een ontzettend nuchter mens dus in eerste instantie geloofde ik niet in deze 'zweverige dokter'. Hij verwees me naar mijn suikers. Deze waren verreweg van het goede. Mijn oma was hier al bang voor. Ze hoopte alleen dat het iets anders was, want zij weet hoe vervelend hypoglykemie is. Ik volg nu een dieet waar ik me goed bij voel. In het begin werd alles erger maar na een maand merkte ik dat het al snel beter ging. Ik vind het moeilijk te accepteren dat ik zo iets heb.Soms denk ik nog steeds dat ik iets anders heb. Ik zit midden in mijn studentenleven en eigenlijk kun je zo iets dan niet gebruiken. het aller vervelendste is dat ik weet hoe het is om het niet te hebben. Ik heb 20 jaar nergens last van gehad. Ik heb twee jaar lang meerdere dagen in de week met mijn studiegenoten in de kroeg gestaan onder het genot van een paar 'gele rakkers'. Nu kan ik dat niet meer zo goed opbrengen. naast het feit dat je moet oppassen met je alcohol consumpties heb je soms ook de conditie en uithoudingsvermogen van iemand van 85. Ik schaam me vaak als ik me niet lekker voel of flauwval, ik wil anderen hier niet mee belasten.inmiddels weet ik heel veel over hypoglycemie en ik weet er redelijk goed mee om te gaan. Ik heb alleen nog een vraag. Sinds ik hypoglycemie heb vind ik onverwachtse geluiden heel erg vervelend of geluiden die ik niet ken. Heeft dat ook met hypoglycemie te maken? En als ik programma's op t.v. zie wat heel eng is of juist heel zielig kan ik me heel erg naar voelen en dan komen dezelfde symptomen weer boven, als of ik in paniek raak, ik blijf dan uiteraard wel rustig. Hoe kan dat? Of heeft dat niets met hypoglycemie te maken? Alvast bedankt. Liefs, Maaike

Chantal Hoefangel, 23-09-2008 10:28 #17
Ik weet sinds een half jaar dat ik hypoglycemie heb, mede dankzij deze test en mijn natuurgeneeskundige arts, huisarts nam het allemaal niet zo serieus. Nu dus wel. Ik ben bij een dietiste geweest en een eigen dieet gekregen wat overeenkomt met jou artikel. Nu gaat het al veel beter, maar nog niet over. Heb daarom veel op internet zitten kijken en vond daar veel informatie over helemaal of bijna helemaal geen koolhydraat dieet bij hypoglykemie. Ik ben dit gaan proberen en het gaat inderdaad nog beter. Veel groente, vlees, vis, noten, kaas e.d. maar zeer beperkt brood, aardapelen en rijst en als je het neemt dan de volkoren variant. Het South beach dieet van cardioloog dr. Agaston, is gebaseerd op dit principe en zou je kunnen gebruiken om weer wat beter te gaan voelen. Vooral Fase 2 en 3 zijn denk ik goed bruikbaar. Misschien een tip

Annemieke, 23-08-2008 12:12 #16
Ik was voor mijn zwangerschap al gevoelig voor hypoglycemie. In mijn zwangerschap heeft het doorgezet. Ik ben 35 kilo aangekomen omdat ik voordurend een hongergevoel had. Tijdens de zwangerschap heb ik nog wel 2 a 3 keer in de week rustig kunnen sporten. Toen heeft een dietist me erop gewezen dat ik hypoglycemie heb. Nu ben ik al bijna een half jaar bezig met het dieet. Ik merk wel enige verbetering, maar ik dacht dat het over zou gaan. Ik blijf s nachts trek hebben als ik wakker wordt na een paar uur. Het is ontzettend onhandig. Ik wil niet s nachts hoeven eten. Ook s avonds voor het slapen gaan moet ik eten. Daar wil ik graag vanaf. Ik denk dat ik naar een natuurgeneeskundig arts ga. Heeft iemand daar ervaring mee? Of tips voor andere behandelmethoden zijn ook welkom. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Annemieke, mogelijk dat andere bezoekers je op ideeen kunnen brengen en tips voor je hebben. Het lijkt me in ieder geval goed om nog even expliciet te zeggen dat bovenstaand artikel, de benadering of behandelingsmethode van de orthomoleculaire natuurgeneeswijze c.q. voedingsleer beschrijft.
Sterkte ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Danielle, 06-08-2008 11:02 #15
Kunnen de symptomen erger worden tijdens de zwangerschap? Was er nog niet van overtuigd Hypoglykemie te hebben maar als blijkt dat het vaak voorkomt dat het "ziektebeeld" erger wordt tijdens de zwangerschap kan ik er denk ik wel vanuit gaan het te heben. Ben nu 24 weken zwanger, ben na mijn ontbijt gaan douchen en toen bijna flauwgevallen. Heb heel veel klachten direct na het ontbijt vooral als ik enig inspanningen doe. Klinkt dit bekend? Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Danielle, hypoglykemie symptomen kunnen inderdaad verergeren tijdens de zwangerschap. Mogelijk heb je ook iets aan informatie, die specfiek op zwangerschap en voedselpatroon/dieet gericht is. Je kunt de info vinden in de artikelen:
* Zwangerschapskwalen Tips en
* Zwangerschap Gezonde Tips
Beide kun je vinden hier op InfoNu in de rubriek Mens en Gezondheid, de subrubriek Zwangerschap. Hopelijk heb je hier iets aan!
Succes verder en een goed verloop van je zwangerschap gewenst!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Bianca, 03-08-2008 18:58 #14
Is er iets bekend over hypoglycemie en afnemend zicht. Is er net als bij diabetes een mogelijkheid dat je ogen er door verslechteren? Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Bianca, dit komt bij sommige mensen helaas wel voor, maar niet zo vaak als bij Diabetes. Tips voor oogproblemen kun je overigens vinden in het artikel Oogproblemen Tips (ook in de rubriek Mens en Gezondheid hier op InfoNu). Misschien heb je er iets aan!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Sandra, 02-08-2008 16:50 #13
Een eye-opener; duizelen, flauwvallen, continue een hongergevoel, hartkloppingen en verschrikkelijk moe. Artsen die diverse testen doen en helaas de oorzaak niet kunnen vinden. Een score van 133, verklaart een hoop. Heel fijn, deze site met de test. Kan nu aan de slag, bedankt. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Sandra, fijn dat je er iets aan hebt, ook al is het nooit leuk om erachter te komen dat je wellicht hypoglykemie hebt. Toch kan je het aardig onder controle krijgen als je eenmaal weet waar je op moet letten!
Succes ermee en beankt voor je positieve reactie!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Roos, 28-07-2008 19:19 #12
Is fructose suiker uit de natuurwinkel wel goed te gebruiken bij Hypoglecemie?

Toast vinden zonder tarwe zetmeel en glucose stroop valt ook niet mee, iemand tips?

Bedankt alvast! Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Roos, fructose suiker uit de natuurwinkel is altijd beter dan gewone suiker, maar is helaas ook niet afdoende. Het beste is Stevia extract (hetgeen jammer genoeg wel heel prijzig is).
Groeten van Sila (auteur artikel)

Ginny, 17-06-2008 11:30 #11
Ik ben weer getest op suikerziekte en of mijn schildklier wel goed werkt… weer niets aan de hand. Ben eeuwig moe, sta te shaken voor het eten, val in slaap (voor en na het eten), enz. Ik dacht dat het kwam van mijn burnout/depressie (+ medicatie) waarvan ik zo goed als geheel van "genezen" ben, totdat ik van een dietiste maar eens het testje moest doen van deze site… hoezo herkenbaar! Ik ga ermee aan de slag! Dank je wel alvast. Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Ginny, graag gedaan hoor ;>) Hopelijk komt door deze informatie het een en ander boven water/op tafel. Als je weet wat er aan de hand is, kan je er tenminste concreet mee aan de slag, ook al is de aandoening op zich natuurlijk nooit leuk.
Bedankt voor je reactie en succes met het hypoglykemie-dieet. Hopelijk ga je verschil merken!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

G. Gabay, 01-06-2008 12:07 #10
Ik heb alleen klachten na lange sport-inspanning. Als ik meer dan 1,5 uur heb hardgelopen voel ik me prima. Dan eet ik wat en ontspan lekker. Tot na 1,5 uur, dan is het alsof de 'man met de hamer' alsnog komt. Moet ik echt gaan liggen, heb hartkloppingen, lage bloeddruk en t gevoel alsof ik zo weg kan vallen. Pas na een half uur liggen en wat suiker eten knap ik langzaam weer op. Vind het eng, kan het met Hypoglykemie te maken hebben? Verder heb ik wel en wat onregelmatige suikerconsumptie (dagen niet, dagen veel). Reactie infoteur, 09-07-2008
@ G Gabay, dit kan inderdaad met hypoglykemie te maken hebben. Meer over een schommelende of lage bloedsuikerspiegel en hoe dit qua lichamelijke processen en reacties werkt, kun je lezen in het artikel Hypoglykemie (zie link in het artikel)
Succes ermee en een groet van Sila

Lana, 31-05-2008 16:04 #9
Ik had al een hele tijd last van vermoeidheid. Voor het eten zeer flauw en na het eten heel moe en tussen door altijd moe en honger. Het help altijd als ik suiker eet maar daar achter niet meer. Ik heb nu de test gedaan ik kwam 85 uit en het niet overdreven in antwoorden. Ik ben blij het eindelijk gevonden te hebben wat mij probleem is. Nu ga ik proberen dit dieet te volgen.
Groetjes Lana Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Lana, meestal geeft het al opluchting als je weet wat er met je aan de hand is. Hopelijk ga je verschil merken als je het hypoglykemiedieet gaat volgen. Succes ermee!
Groet van Sila

Lizette Moonen, 20-04-2008 14:00 #8
Na het lezen van het artikel en de test is mij veel duidelijk geworden. Ook ik heb een te lage suiker en huisarts neemt ook mij niet serieus. Jammer! Ik ga het dieet zeker proberen. Je hoort nog van me. Reactie infoteur, 23-04-2008
@ Lizette, vervelend he om niet serieus genomen te worden. Vaar je eigen koers maar hoor! Je zult merken dat dit dieet echt verschil gaat maken. Zeker de tip van spreiding in meerdere kleine hapjes/maaltijdjes per dag (5 tot 7 x in plaats van 3x) zal je gaan merken.

Veel succes -en indien nodig sterkte- met het Hypoglykemie dieet. Het zou leuk zijn om t.z.t. je ervaringen en het verloop te vernemen.
Groetjes van Sila (auteur artikel)

H. de Vries, 07-04-2008 15:18 #7
Ik vind dit een heel interressant onderwerp, diabetes type 2 komt bij mij in de familie voor en ik merk dat ik duidelijk aanleg heb voor hypoglycemie. Met name als we in het weekend een feestje hebben gehad/koolhydraat rijk gegeten hebben, valt het afkicken de dagen erna mij erg zwaar. :-p

Ik heb nu een heel goed voedingssupplement, een chroomsupplement van Herbalife en deze helpt mij enorm goed om de moeilijke dagen door te komen. Het effect van stress is echt groot, als er iets buitengewoons voorvalt, heb ik enorme trek en alle klachten na die tijd. Onderschat de stress niet!

Ga zo door met deze site, echt super goed! Reactie infoteur, 09-04-2008
@H. de Vries, wat fijn dat het chroomsupplement van Herbalife goed werkt. Stress is inderdaad ook een belangrijke factor in het geheel, hetgeen wel eens onderschat wordt.

En bedankt voor het compliment en de positieve reactie op het artikel!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Alie Leugs, 22-03-2008 17:30 #6
Hele nutiige informatie. Ik was al begonnen met kleinere maaltijden meerdere malen per dag te nemen en s'avonds geen koffie meer te drinken. Ook mijn schildklier werkt te traag. Ik hoop met de nodige tips van u weer wat fitter te worden en de nodige voedingsuplementen daarbij te gebruiken. :-) Reactie infoteur, 25-03-2008
@Alie, fijn om te horen dat je wat aan de informatie hebt. Hopelijk gaat het snel helpen.Tips specifiek voor schildklierproblemen (middelen en supplementen) zijn overigens te vinden in Schildklier Problemen Middelen & Tips (ook in de Rubriek Mens en Gezondheid). Misschien staan daar ook nog bruikbare dingen tussen.

Veel succes ermee en bedankt voor de reactie!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Claessen, 08-01-2008 21:42 #5
Heel herkenbaar allemaal, ga nu echt wat aan mijn suikerverslaving doen, om hopelijk van die eeuwige vermoeidheid af te komen. Reactie infoteur, 12-01-2008
@ Claessen, veel sterkte met het 'afkicken' van de suikerverslaving, dat is niet echt makkelijk… maar misschien helpt het of is het een troost om te weten dat het echt werkt en de vermindering of het verdwijnen van vermoeidheid het allemaal heel erg de moeite waard maakt!
Succes en sterkte ermee!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Petra, 21-11-2007 13:54 #4
Fijn om zo'n duidelijk artikel te lezen. Het klopt precies. Ik heb al jaren last van lage bloedsuiker. Dieeten lukt niet altijd, probeer het wel te doen. Was altijd zg. overspannen en depressief, tot aan de diagnose hypoglykemie, sindsdien ben ik nauwelijks meer depressief geweest.

Alle symptomen kloppen bij mij, het is gewoon overduidelijk bij mij. Wil graag de nieuwsbrief ontvangen en eventueel mailen met lotgenoten.

Groetjes van Petra Reactie infoteur, 22-11-2007
@Hai Petra, bedankt voor je positieve reactie! Helaas moet ik je teleurstellen betreffende de nieuwsbrief. Hier op Infonu gaat het om allerlei informatieve artikelen. Het is geen vereniging, forum of specifieke site over hypoglykemie of zo. Dat kan je wel vinden als je Googelt met zoekwoorden, denk ik. Maar wie weet reageert hier nog iemand -een lotgenoot- die ook wil mailen. Ik zal het voor je in de gaten houden!
Fijn dat het beter met je gaat!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Lydia, 05-11-2007 16:20 #3
Onze zoon heeft last van hypoglykemie, en is soms zo moe dat hij niet de energie heeft om naar school te gaan.
We zijn onder behandeling bij een accupentuur arts en met medicijn van hem gaat het goed en een suikervrij dieet natuurlijk. Ik ben erg geintereseerd in alles wat met deze aandoening te maken heeft, want het is zo jammer dat je bij de regulieren arts niet terecht kunt onze arts vind dat iedereen hier wel eens last van heeft.
Ik was erg blij met dit artikel omdat het zeer goed uitgelegd wordt en je je dan toch niet zo alleen voelt.
Groetjes Lydia. Reactie infoteur, 12-11-2007
@Lydia, fijn om te horen dat je blij bent met dit artikel. Je hoort vaker van mensen dat ze zich alleen voelen, omdat de reguliere arts hypoglykemie niet serieus neemt, terwijl iemand zich vreselijk rot en uitgeput kan voelen, zoals je zoon. Veel succes verder met je zoon, hopelijk krijgt hij steeds meer energie! Groet van Sila

Star, 23-10-2007 13:08 #2
Ik zou er toch meer willen over weten. Ik ben iemand die gezond eet, zeker 6 potires per dag eet, veel gebruik maakt van vezelrijke producten, bio-voeding en dergelijke. Toch heb ik vaak last van hypoglykemie. Ik heb ergens gelezen dat dit voorkomt bij mensen die lang ziek zijn, kanker hebben of bepaalde medicijnen innemen. Nu ben ik wel ongrust want ik voldoe aan de things to do in geval van hypoglykemie.Tot mijn weten lijd ik niet aan een of andere ziekte (heb wel een zware klierkoorts gehad). Is wat ik gelezen wel juist?

Hopelijk kunnen jullie me meer info doormailen. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 12-11-2007
@Star, er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar hypoglykemie en oorzaken en nog lang niet alles is bekend. Dit dieet blijkt de verschijselen te kunnen verminderen, maar voeding zal niet perse altijd de oorzaak zijn. In het artikel Hypoglykemie (zie de link in dit artikel) wordt beschreven welke oorzaken er mogelijk zijn; waarvan men het vermoeden heeft dat deze een rol spelen. Sterkte ermee, Groet van Sila.

Gerry, 22-08-2007 14:19 #1
Het artikelheeft veel indruk op me gemaakt. Ik heb regelmatig last van "afwezigheid" zoals ik het zelf noem. Lopen, mijn hoofd ineens draaien… met dat soort dingen lijkt het alsof mijn lichaam het bewegen niet bij kan houden.
Na het lezen, weet ik meer. Ik eet onregelmatig, heb door een blessure 7 maand niet kunnen sporten en ga allemaal nu weer beginnen. Me consentreren is lastig, ik ben echt moe, mijn ogen vallen s'middags af en toe gewoon heel even dicht.

Ik weet nu dat ik gezonder moet eten, minder bananen (dat wordt lastig) en regelmaat. Op gezette tijden slapen, wellicht dat ik dan ook s'nachts een keer door kan slapen.

Ook zal ik beginnen met het nemen van Multivitaminen, van A tot Zink, of zo…

Ik wil u danken voor uw duidelijke uitleg en ook het op prettige wijze omschrijven van de symtonen.

Met vriendelijke groet,

G. Speelman Reactie infoteur, 12-11-2007
@Gerry, ik hoop dat het ondertussen beter gaat en het gelukt is om minder bananen te eten en zo… Groet van Sila

Infoteur: Sila
Laatste update: 09-12-2008
Subrubriek: Dieet
Reacties: 53
Medische informatie…
Schrijf mee!