Anorexia nervosa

Anorexia nervosa Anorexia betekent letterlijk: gebrek aan eetlust door nerveuse oorzaak.De naam klopt niet, omdat anorexia patiënten geen gebrek aan eetlust hebben,bewust proberen hun eetlust en hongergevoel te onderdrukken. Patiënten willen zo graag afvallen dat ze verslaafd raken aan elk grammetje die ze kwijtraken en kunnen op den duur niet stoppen ool niet als ze al sterk vermagerd zijn.

Anorexia

Voor een anorexia patiënt is alles dat met eten, gewicht en lichaamsomvang te maken heeft een obsessie. Hele dagen tellen ze voortdurend de calorieën en zijn aan het tobben over wat ze wel of niet mogen eten. Meestal hebben ze dagelijks hetzelfde ritueel en eten ze ook dagelijks precies hetzelfde als de dagen ervoor. Sommige patiënten houden dit niet elke dag vol en krijgen een eetbui, ze stoppen zich dan wanhopig vol met alles wat eetbaar is en voor handen ligt. Vervolgens voelen ze zich schuldig en willen dit net gegeten eten zo snel mogelijk weer kwijt raken. Meest wekken ze het braken op of gaan aan de gang met laxeermiddelen. Vaak zorgen ze ook voor overmatige lichamelijke activiteit.

Patiënten blijven zich erg dik voelen terwijl ze soms erg mager zijn. Ze hebben dus een vertekend lichaamsbeeld. Hoe meer ze afvallen, hoe banger ze worden om te eten en toch weer iets aan te komen. Vaak proberen ze hun eetgedrag voor anderen ook geheim te houden omdat ze anders bang zijn dat de omgeving druk op ze gaat uitoefenen. Ze kunnen erg lang volhouden dat er niets aan de hand is.

Oorzaken voor het ontstaan van anorexia nervosa

Cultureel maatschappelijke factoren

Doordat er vaak veel verwachtingen bestaan (voornamelijk vrouwen) is het streven hiernaar soms een onmogelijke taak. Vaak moeten ze een zachtaardige, lieve vrouw en goede moeder zijn. Het liefst dan ook nog met een goede studie en een leuke baan. Daarnaast moet het huis altijd schoon zijn en moeten ze sociaal ook erg actief zijn. Manipulaties van het eetgedrag en lichaam zijn dan manieren op hier mee om te gaan.

Sociale factoren

Ook het slankheidsideaal is een probleem dat vaak voorkomt. Modellen zijn superslank, mode- en puberbladen staan ook vol met slanke meiden en vrouwen. En als dit niet helemaal het geval is, worden overtollige kilootjes of oneffenheden op de huid wel weggewerkt met de computer. Veel pubers willen voldoen aan dit ideaal. Ook herhaalde kritische opmerkingen Door vrienden, familieleden of andere mensen kunnen een probleem worden. Als je maar vaak genoeg te horen krijgt dat je te dik of niet mooi bent gaan patiënten daar in geloven en kunnen op deze manier anorexia ontwikkelen. Het kan ook zijn dat patiënten op jongere leeftijd niet goed hebben geleerd hoe ze met emoties zoals verdriet, pijn en soms vreugde om moeten gaan, ze kunnen dit dan ten onrechte in verband brengen met eten. Ook ingrijpende traumatische ervaringen, zoals incest en lichamelijke of geestelijk geweld, kunnen leiden tot het ontstaan van een eetstoornis.

Psychologische factoren

Mensen die anorexia hebben zijn vaak kwetsbaar en trekken zich meer dan andere mensen zich van allerlei zaken aan. Dit kunnen hele persoongebonden factoren zijn. Ze zijn vaak perfectionistisch en willen alles erg goed doen. Dit lukt natuurlijk nooit en raken gefrustreerd. Wanneer uit deze gedachtengangen conclusies worden getrokken in het denken (mensen vinden mij alleen maar leuk als ik 10 kilo afval) komen ze in een neerwaartse spiraal terecht. Succes wordt dus in verband gebracht met het lichaamsgewicht.

Ook kan anorexia na de pubertijd ontstaan, hier spelen vaak andere zaken een rol die waarschijnlijk niet op een goede manier verwerkt zijn of kunnen verwerkt worden. Hier kan het gaan om het overlijden van een geliefde lf het verbreken van een relatie. Ook seksueel misbruik en het uit huis gaan horen hier bij.

Welke gezondheidsklachten?

Door extreme vermagering kan ondervoeding ontstaan en anorexia patiënte krijgen dan de volgende klachten:
  • Uitblijven van de menstruatie.
  • De hartslag en ademhaling wordt trager en de bloeddruk daalt.
  • Mensen hebben het kouder doordat de lichaamstemperatuur daalt, dit komt omdat er weinig eten wordt verbrandt
  • Uitval van haren en loszittende tanden
  • Verstopping
  • Dikke onderbenen doordat er vocht inzit.
  • Spierweefsel wordt afgebroken bij extreme vermagering en ze voelen op een gegeven moment geen honger meer.
  • Slapeloosheid
  • Tekort aan vitamines en mineralen
  • Slechtwerkende nieren en lever. Uiteindelijk treedt beschadiging op.
  • Spierkrampen, hartritmestoornissen en uiteindelijk een hartstilstand.
Gerelateerde artikelen
Anorexia en Boulimia NervosaIedereen heeft wel eens van de eetstoornissen Anorexia en Boulimia Nervosa gehoord. Veel mensen weten er dus wel het nod…
Anorexia nervosaAnorexia nervosaEetstoornissen, ze ontstaan door cultureel maatschappelijke factoren zoals het modebeeld van tegenwoordig dat slank zijn…
Anorexia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseAnorexia nervosa: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseJe bent ervan overtuigd dat je te zwaar bent ook al vinden mensen uit je omgeving het tegengestelde. Nagenoeg iedereen p…

Oestrogeen remt de verouderingOestrogeen remt de verouderingHet belang van hormonen voor de veroudering is heel verschillend. Elk hormoon heeft een heel speciale functie in het lic…
Glycemische Index onthult dikmakersGlycemische Index onthult dikmakersDe glycemische index geeft aan hoe snel koolhydraten omgezet worden in glucose. Voor degenen die hun gewicht op peil wil…

Reageer op het artikel "Anorexia nervosa"

Reactie

Wijsneus (infoteur), 05-04-2009 11:11 #1
Niet iedere Anorexia patiënt is bang om dik te worden. Ik ken heel veel gevallen waarin dit slankheidsideaal absoluut niet telt. Oorzaak in die gevallen heeft vooral te maken met het onvermogen om liefde te kunnen ontvangen. De oorzaken van Anorexia zijn te divers om ze onder één bepaalde noemer te kunnen plaatsen. Verder vind ik het een goed artikel!:-)

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 07-08-2008
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!