InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: eigen werkbare methode (geen dieet) mét resultaat

Afvallen: eigen werkbare methode (geen dieet) mét resultaat

Afvallen en dieeten zijn onderwerpen waar veel mensen druk mee bezig zijn. Bij veel mensen komen de kilo’tjes er langzaam aan en dat proces wordt moeilijk gestopt of zelfs te niet gedaan door af te vallen. Een dieet (zoals Sonja Bakker) volgen lukt vaak wel, maar om daarna zelf verder te gaan met afvallen of met op gewicht blijven, valt vaak tegen. Niet voor iedereen werkt dezelfde methode. In dit artikel wordt beschreven hoe je eigenlijk je eigen dieet samen kan stellen, MET resultaat

Het idee achter deze afvalmethode

De hoofdgedachte: jij weet het beste wat je eet en waar je eventueel iets zou kunnen minderen of gezonder zou kunnen leven. Regels volgen die een dieet je opleggen werkt vaak maar voor een bepaalde periode omdat het je dingen ontzegt waar je uiteindelijk toch een keer aan toegeeft. Je moet immers ook kunnen genieten van het leven, waaronder ook lekker eten behoort. Maar je moet dat met mate doen en alleen dat en zoveel als waar je echt zin in hebt.

De bedoeling van dit artikel is om je voorbeelden aan te dragen van eigen richtlijnen waarmee je op een gezonde wijze afvalt en op een manier die je vol kunt houden, de mentale kwestie van afvallen. Doordat je op deze manier zelf kan bepalen wat wel voor je werkt en wat niet, kun je je 100% vinden in de manier waarop je afvalt en op deze manier kun je je levenswijze op een aantal puntjes net wat gezonder maken. Doordat het minder drastisch is dan de meeste dieeten zal het effect misschien iets minder snel gaan, maar is het wel blijvend en je blijft je goed voelen tijdens het afvallen.

Je lichaam is gewend aan je huidige eetpatroon en iedere (kleine) verandering in je eetpatroon of bewegingspatroon zal zijn invloed hebben en het evenwicht (gewicht) van je lichaam beïnvloeden! Een paar kleine maatregelen zullen er voor kunnen zorgen dat je stopt met het aankomen en een paar extra maatregelen zullen er voor zorgen dat je langzaamaan gewicht verliest!

Ideeën en mogelijke richtlijnen ter vervanging van een dieet

  • Kijk naar wat je dagelijks eet en naar wat je echt lekker vindt. Let daarbij niet alleen op de ongezonde dingen, maar ook op de gezonde dingen zodat je er niet een te negatief gevoel bij krijgt. Vraag je af wat je echt lekker vindt: eet je die zak chips of reep chocolade omdat je het echt zo lekker vindt of omdat het eetgevoel zo lekker is. Een kleiner stukje chocolade of bakje chips is namelijk net zo lekker. Overdrijf het niet door je ineens chocolade en chips helemaal te ontzeggen of door nog maar 1 blokje te nemen. Beperk je porties wel in redelijke maat tot wat voor jou werkbaar is. Probeer eens nog maar de helft te nemen van wat je normaal neemt en wanneer dat goed gaat kun je misschien langzaam nog iets minderen. Door het langzaam af te bouwen, wen je er mentaal aan, maar ook je lichaam went er aan en zal er minder om gaan vragen.

  • In frisdrank zitten veel caloriën (behalve light). Wanneer je overdag 2 glazen cola drinkt en ’s avonds nog 2, zou het veel kunnen helpen om dat te halveren. Doe iets rustiger met je drinken of neem verder nog een glas water, aanmaaklimonade of een kop thee. Kijk wat je nog meer lekker vindt om te drinken en wat gezonder is.

  • Groene thee is erg gezond. Dit is inmiddels bij veel mensen al bekend, maar is resultaat wordt misschien toch onderschat. Groene thee helpt met het afvoeren van afvalstoffen door de anti-oxidanten die erin zitten. Je merkt dat vaak doordat je net iets vaker naar de toilet moet. Indien je groene thee ook lekker vindt is het waarschijnlijk een kleine moeite om ’s ochtends en ’s avonds een kopje te drinken. De oorspronkelijke smaak van groene thee stond veel mensen tegen, maar tegenwoordig heb je groene thee in diverse smaken (ook vruchten).

  • Sta jezelf toe om lekker te eten, ook als het dan om iets minder gezonds gaat, zoals saté. Niet lekker eten en niet snoepen is te zwaar! Op die manier heb je geen zin om je aan dieetregels te houden en “zondig” je uiteindelijk toch een keer. Je kan beter zorgen dat je jezelf toestaan om te genieten van je eten en dat je daardoor minder zin hebt in nog meer lekkers. Je hebt dat dan als lekkers (en voedzaams!) gehad en misschien overweeg je dan om dat andere (koekje of chocalade bij de koffie of chips voor de televisie) dan niet te nemen. Zo ontwikkel je mentaal een soort evenwicht: dit pak ik wel, maar dat dan niet.

  • Doe bewust boodschappen! Daarmee wordt in dit geval niet bedoelt dat je op iedere pak moet kijken wat er eigenlijk in zit. Nee, koop wat je nodig hebt en waar je echt zin in hebt. Heb je geen behoefte in chips als je het niet in huis hebt, maar moet de zak op als die wel in huis ligt en je er aan begint? Haal dan geen chips in huis of alleen 1 zak in het weekend. Je moet het je immers niet te moelijk maken. Wanneer je met de auto naar een cafetaria rijdt om je snackdrang te vervullen als je niets in huis hebt, is het slimmer om te zorgen dat je wel iets in huis hebt. Kijk dan of je iets gezonders kunt vinden, neem minder of koop portie verpakkingen (kleine zakjes chips). Doe geen boodschappen als je honger hebt en vraag je bij alles af of je er wel echt zin in hebt!

  • Als je iets wilt snoepen, doe dat dan overdag voor het avondeten. Dat wordt dan vaak vanzelf gecompenseerd doordat je minder trek hebt bij het eten en het heeft nog tijd om verbrand te worden. Verdeel sowieso wat je eet over de gehele dag, dat houdt je verbranding op gang waardoor je meer verbrand en niet dat hongerige gevoel krijgt.

  • Heb je ’s avonds echt trek in iets probeer het dan zo vroeg mogelijk te eten, stel voor jezelf een redelijke tijd in. Dat is voor iedereen anders: eet je al rond 17.30u en zit je vanaf 19u achter de televisie, dan zou het redelijk kunnen zijn om te stellen dat als je iets snoept je dat voor 20u of 20.30u doet. Eet je veel later en ben je eerste bezig met de kinderen, dan komt je snackmoment waarschijnlijk later. Bedenk je wel dat wat je 2 uur voor het slapen eet, niet meer verbrand wordt en opgeslagen wordt in vetten. Wanneer je echt zin in chips hebt, pak dan een klein schaaltje met chips. Anders pak je eerst iets anders en ga je later toch nog over op chips. Maar probeer het af en toe eens te vervangen voor een stuk fruit, een zuurtje of een cracker.

  • Eet je toetje niet meteen na het avondeten. Vaak voel je dan nog niet of je er echt nog trek in hebt (honger), omdat veel mensen te snel eten. Pas na 20 minuten krijgen je hersenen eventueel een signaal dat je voldoende gegeten hebt. Daarnaast wordt het toetje beter verbrandt wanneer je het minimaal een uurtje later pakt. Zo zou je het toetje ’s avonds op de bank kunnen pakken als snack. Een chocoladetoetje dan, vervangt bijvoorbeeld dat extra stuk chocolade wat je anders gepakt zou hebben.

  • Ontbijt altijd! Deze regel kent eigenlijk iedereen wel, maar wordt toch vaak niet gebruikt. Ben je er bewust van dat je verbranding echt op gang komt wanneer je iets eet. Veel mensen die niet ontbijten hebber er ’s ochtends geen trek in of geen tijd voor. Wat betreft trek hebben, is het vaak een kwestie van wennen. Je lichaam is er nu gewend aan ’s ochtends niets te krijgen en heeft daar de verbranding op aangepast. Je lichaam heeft even tijd nodig om te wennen aan een ontbijt, maar stelt zich daar daar op in en zal daar zelf ook om gaan vragen. Geen tijd voor een ontbijt? Ontbijten hoeft geen of nauwelijks tijd te kosten. Zo zou je de avond van te voren al brood kunnen smeren. ’s Ochtends hoef je het dan maar snel te pakken en bijvoorbeeld onderweg naar je werk op te eten. Wat fruit, een kommetje melk met cornflakes of gewoon brood: het maakt eigenlijk niet uit, want het is altijd beter dan niet ontbijten!

  • Veel mensen die willen afvallen zien op tegen het sporten dat er vaak bij komt kijken. Niemand zal je zeggen dat dat niet goed is en dat je niet hoeft te sporten om af te vallen. Maar je kan er wel een andere invulling aangeven die wellicht minder moeite kost. Wanneer je echt geen zin hebt om te gaan sporten bij een club of sportschool, let er dan op een andere manier op dat je genoeg beweging krijgt. Kun je binnen 5 minuten naar de supermarkt fietsen, dan is dat natuurlijk al beter dan met de auto gaan. Maar je zou ook naar de winkel kunnen wandelen. Dat kost je al gauw meer tijd en op de terugweg moet je nog wat tillen waardoor je op een praktische wijze een beetje kracht traint. Daarnaast kun je zo minder boodschappen meenemen en moet je iets vaker het huis uit om de boodschappen te doen. Als je het druk hebt, is bovenstaande methode natuurlijk niet ideaal. Bedenk dan bij alles wat je dagelijks doet of je het op een andere manier zou kunnen doen, waardoor je net iets meer beweegt: zoals de trap in plaats van de lift nemen en fysiek met de kinderen spelen in plaats van ze achter de televisie zetten. Kom je in je dagelijkse dingen toch beweging te kort en heb je geen zin in de sportschool, ga dan ’s avonds een rondje wandelen of fietsen. Neem je eerst voor of 2/3 keer per week een rondje van een half uur te maken en indien het bevalt is het natuurlijk goed omdat dagelijks te doen en eventueel iets langer.

  • Verjaardagen en feestje zijn vaak lastige situaties voor mensen die willen afvallen. Opnieuw is het belangrijk om je af te vragen of je ergens echt zin in hebt: heb je echt zin in dat stuk taart of pak je het automatisch of uit beleefdheid? Wanneer je er niet echt zin in hebt, bedank dan gewoon vriendelijk! Dat zal niemand je kwalijk nemen. Hetzelfde geldt met het lekkers op tafel en het drinken dat je aangeboden wordt (vaak meteen zodra je je glas leeg hebt): heb je echt nog zin in meer of hoeft het eigenlijk toch niet zo?

Tot slot: Bedenk je dat alle kleine beetjes helpen!! Bij een dieet denk je vaak bij de eerste “misstap” op een dag: “Vandaag heeft toch geen zin meer, ik probeer het morgen wel weer.” Op die manier blijf je het uitstellen. Denk dan juist: “Vandaag heb ik nu al iets lekkers gehad en daar heb ik van genoten. De rest van de dag volg ik mijn eigen stelregels en zo val ik op een prettige manier beetje bij beetje af!” Hoeveel je afvalt is niet te zeggen, want dat hangt van diverse factoren af zoals je gewicht en wat de maatregelen zijn die je treft. Kijk op bovenstaande beschreven manier opnieuw naar de keuzes die je maakt en waarschijnlijk zie je dat je met kleine richtlijnen wel degelijk een verschil kan maken!
© 2008 - 2019 Mabe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 5 kilo afvallen?Hoe kun je 5 kilo afvallen?5 kilo afvallen klinkt gemakkelijk: het is niet zo veel. Toch kan het wel erg lastig zijn, juist omdat je onderschat hoe…
Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Veel mensen willen afvallen en proberen dit met een dieet. Niet alleen vinden veel mensen dit dieet vervelend, vaak kome…
Afvallen met een crashdieetAfvallen met een crashdieetVeel mensen die bezig zijn met afvallen, willen zo snel mogelijk resultaat zien. Het is motiverend om te zien hoe de kil…

Reageer op het artikel "Afvallen: eigen werkbare methode (geen dieet) mét resultaat"

Reacties

Marleen, 01-03-2010 22:18 #4
Dat afvallen een mentale kwestie is ben ik helemaal achter. Het artikel sprak me erge aan en is zer herkenbaar. Na vele jaren ben ik nu inmiddels wer helemaal gelukkig met mezelf. Want afvallen moest ik ook, want ik voelde me niet meer happy met mijn lijf. Via een goede vriendin kwam ik in kontakt met het Mentale Dieet Plan. En zeer doeltreffend kan ik zeggen, ik ben weer helemaal mezelf.

Het Mentale Dieet Plan heeft mijn leven aanzienlijk verandert. Je wordt geholpen met afvallen en die hulp werkte voor mij voortreffelijk. De 1e maand was ik reeds 7 kg kwijt, de 2e maand 5 kg en na 3 maanden was ik op mijn streefgewicht (17 kg lichter inmiddels). En dit was ca 5 maanden geleden, waarbij ik nooit terugviel in gewicht en mijn oude eet en 'snaai' gedrag. Echt een aanrader dus!

Mabe (infoteur), 28-01-2010 15:54 #3
Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat het ook andere mensen helpt en hopelijk motiveert het meer mensen het op deze manier te doen in plaats van de (te) strenge dieeten.

Marjan, 28-01-2010 09:43 #2
Dit artikel sprak mij aan en moet zeggen ondanks mijn bedenken die ik had, dat het echt werkt.
Het gaat niet zo snel als met een of ander dieet maar is wel stabieler. Dit is goed te doen.

Lobke (infoteur), 02-04-2009 09:18 #1
Hoi Mabe,

Mijn complimenten voor de duidelijkheid van dit artikel. Ik vind dat je opmaak goed is, je geeft bruikbare tips met levendige voorbeelden.

Groetjes van een mede-infoteur,
Lobke Reactie infoteur, 02-04-2009
Hey Lobke!

Dank je wel voor je compliment! Leuk om te horen, zeker bij zo'n artikel dat niet puur theoretisch is, maar vooral bestaat uit eigen ervaring.

Dank je wel!

Groetjes Marijke

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Subrubriek: Dieet
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!