InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Maakt afslankpil Alli de belofte waar?

Maakt afslankpil Alli de belofte waar?

Bijna twee jaar na de invoering in de Verenigde Staten heeft farmaciereus GlaxoSmithKline de vrij verkrijgbare afslankpil Alli in Nederland uitgebracht. De geneesmiddelenfabrikant claimt dat Alli een versterkt afslankend effect heeft bij het volgen van een calorie- en vetarm dieet. Is dat waar? Lees meer over deze baanbrekende pil in dit artikel.

Wat is Alli en Xenical?

Alli is een afgeleid product van de afslankpil Xenical. Waar Xenical alleen verkrijgbaar is met een doktersrecept, is dat voor Alli niet nodig. Voor beide producten is het actieve ingrediënt orlistat. Bij Xenical gaat het om een dosering van 120 milligram en voor Alli gaat het om een lagere dosering van 60 milligram. Xenical, een merknaam van de Zwitserse geneesmiddelenfabrikant Roche, is reeds sinds 1999 verkrijgbaar. Alli, een merknaam van het Engels-Amerikaanse GlaxoSmithKline, werd reeds in juni 2007 in de Verenigde Staten op de markt gebracht, na goedkeuring door de Food and Drug Administration (FDA), als een beschikbaar gewichtsverlieshulpmiddel zonder recept.

Na goedkeuring door de Europese tegenhanger van de Amerikaanse FDA, European Medicines Agency (EMEA), hadden de Engelse drogisten in april 2009 de Europese primeur. EMEA regelt centraal de verkooptoestemming van geneesmiddelen in alle 27 lidstaten van de Europese Unie, plus Noorwegen. Zowel in de Verenigde Staten als Europa is Alli het eerste gewichtsverlieshulpmiddel dat verkrijgbaar is zonder recept.

Hoe werken Alli en orlistat?

Orlistat, het werkzame middel in Alli, zorgt er voor dat vetverterende enzymen in de maag en darmen worden afgeremd. Hierdoor wordt de opname van vetten afkomstig van voeding verminderd. Orlistat is uitgebreid getest in meer dan 100 klinische studies in meer dan 30 landen. Het is tevens de langst bestudeerde afslankpil. Inmiddels hebben meer dan 25 miljoen mensen in 145 landen orlistat al gebruikt. De FDA en EMEA zijn in principe vrij strikt in het labellen van geneesmiddelen. Dus als er bepaalde werkingen worden geclaimd, dan is dat bij juist gebruik ook aangetoond.

Er zijn wel een aantal voorwaarden aan het gebruik verbonden. Alli is niet geschikt voor personen onder de 18 jaar en voor mensen die een Body Mass Index (BMI; gewicht gedeeld door lengte in het kwadraat) hebben onder de 28. Daarnaast moet er voor met het gebruik van Alli wordt begonnen reeds sprake zijn van het volgen van een gezond en gebalanceerd dieet in combinatie met regelmatige beweging.

Calorie- en vetarm dieet en het gebruik van Alli

De eerdergenoemde klinische studies hebben uitgewezen dat het innemen van drie doses orlistat van 60 milligram (Alli dus) per dag zo’n 25-30% van de vetten uit de voeding onverteerd via het darmkanaal worden afgevoerd en dus niet worden omgezet in absorbeerbare vrije vetzuren. Deze natuurlijke afvoer heeft wel een bijwerking tot gevolg: meer last van winderigheid en de darmen. Uiteindelijk heeft dat tot gevolg dat mensen die Alli gebruiken in combinatie met een calorie- en vetarm dieet tot 50% additioneel gewicht kunnen verliezen ten opzichte van mensen die alleen zo’n zelfde calorie- en vetarm dieet volgen. Dat wil zeggen dat bij elke 4 kilo gewichtsverlies op basis van diëten en bewegen, Alli helpt om nog eens 2 kilo extra af te vallen.

Het is dus niet zo dat enkel alleen het innemen van een paar pilletjes volstaat. Een dieet volgen en meer bewegen blijven belangrijk. Er mogen maximaal drie capsules Alli binnen 24 uur worden ingenomen. Die 50% extra gewichtsverlies is geen vaststaand gegeven. Het kan dus van persoon tot persoon verschillen. Na ongeveer 12 weken moet er normaliter resultaat zichtbaar zijn. Wanneer na 12 weken niet tenminste 5% gewichtsverlies heeft opgetreden, dan moet het gebruik van Alli worden gestopt.

Een calorie- en vetarm dieet wil zeggen dat ongeveer 30% van de calorieën van vet mogen komen. Bijvoorbeeld bij een dieet van 2000 calorieën per dag is dit gelijk aan bijna 67 gram vet. De dagelijkse hoeveelheid vet, koolhydraten en eiwitten moeten gelijkelijk worden verdeeld over drie maaltijden. Een capsule Alli moet dan voor, tijdens of binnen maximaal een uur na elke maaltijd worden ingenomen met water. Om de BMI stabiel te houden, moet het dieet en bewegingsprogramma worden voortgezet wanneer met het gebruik van Alli wordt gestopt.

Alli, een wondermiddel?

50% extra afvallen, het klinkt te mooi om waar te zijn. Bij het “volgens afspraak” gebruiken van Alli is dat echter wel mogelijk. Bij het zwaardere middel Xenical is dat reeds aangetoond. Dit middel is echter alleen verkrijgbaar onder begeleiding van een dokter en met een recept bij de apotheek. De goede resultaten hebben de introductie van het lichtere middel Alli mogelijk gemaakt. Alli is niet een middel op zich, maar stimuleert het gebruik van gezonde voeding en een gezondere levensstijl.

Een op de Amerikaanse markt gerichte website myalli.com geeft een goede indruk over de levensstijl rondom Alli. In de Verenigde Staten wordt Alli reeds door ruim 5 miljoen mensen gebruikt. De verkoopprijs in Nederland ligt op EUR 59,95 voor 84 capsules.
© 2009 - 2019 Vrijdenker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afslanken met een wonderpilAfslanken met een wonderpilHet Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kwam in 2009 met verontrustende cijfers; 40 % van de volwassenen en…
Alli vanaf nu ook in Nederland te koopAlli vanaf nu ook in Nederland te koopNadat Alli in de Verenigde Staten al bijna 2 jaar te koop is, en ook de Britten al weer een tijdje zonder recept Alli ku…
Alli, de werkingAlli, de werkingMontignac, Sonja bakker, het brooddieet, bloedgroependieet, eat clean, alle diëten zijn al aan ons voorbij gegaan. De ni…
Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli en Xenical bevatten dezelfde werkzame stof, namelijk de stof ‘Orlistat, om af te vallen. Toch wordt het ene middel…
Alli afslankpil: informatie, bijwerkingen en afvallenAlli afslankpil: informatie, bijwerkingen en afvallenAlli is een pil die is aankomen waaien vanuit Amerika. Je kunt ermee afvallen als je drie maal daags een pil inneemt tij…

Reageer op het artikel "Maakt afslankpil Alli de belofte waar?"

Reacties

Heleen, 11-01-2011 16:00 #7
Eet gezond, 3x perdag een goeie maaltijd. Geen vette dingen, volkoren brood, pasta, veel groente en mager vlees en beleg. Verder ben ik gaan wandelen, sportschool werkt niet voor mij. Lekker een eind stevig doorlopen, voordat je het weet loop je een uur. Ook met regen, gewoon doen! Langzaam maar zeker kom je op het gewicht wat je wilt, zonder dure pilletjes. Geef jezelf een half jaar, en moet je eens kijken!En dan kun je gerust in het weekend ofzo eens lekker uit eten, glaasje wijn, enz.

Ben, 10-05-2010 12:42 #6
8 kilo kwijt in ong 4 weken…

enorme stoelgang en smerig! geen krampen of dergelijke…

werkt perfect!

Anne, 10-02-2010 03:55 #5
Van Alli/Xenical val je helemaal niets van af, hooguit als je heel vet eet loopt een deel (een kwart) van de in het voedsel aanwezige vetten gewoon vloeibaar je onderbroek in, geeft het vreselijke krampen en is een middel als dit gewoon niet goed voor je lijf.

Om af te vallen moet je minder gaan eten, wanneer je minder eten moeilijk vindt kun je een vezels supplement nemen, daar raak je vol van en heb je nog maar een klein honger gevoel zodat minder eten makkelijker vol te houden is (daar eenmaal aan gewend stop je weer met die vezels).
Plus je valt wel af van vezels (lang verhaal).

Vezels afslanken googlen geeft hier veel info over.

Alles wat wordt geadverteerd voor afslanken en geen vezels is (alles dus) is bedrog, maar dat is mijn mening.

Linda, 17-11-2009 19:11 #4
Ik heb alli 3 maanden ingenomen en er is geen gram afgegaan.Integendeel ik ben een kilo aangekomen.

Diana, 12-11-2009 13:40 #3
Ik ben op 1 september begonnen met lijnen. Heb mezelf heel netjes aan het vetarme dieet gehouden en viel de eerste maand 3 kilo af met behulp van alli. Groot was mijn verbazing dan ook dat ik in de 2e maand, zonder gebruik van alli, met hetzelfde dieet ruim 5 kilo afviel! Ik ben tot nu toe in totaal 14 kilo kwijt, zoals je ziet dus, met gebruik van alli het minste! In al die tijd hou ik mezlf nog steeds aan hetzelfde dieet, weinig vet, veel groente en geen brood maar volkoren crackers met mager beleg. Ook alleen maar volkorenpasta of zilvervliesrijst. Heb ik trek tussendoor, dan eet ik groentensoep ( vers, gemaakt met bouillonblokje, veel groenten, geen vermicelli of vlees) of fruit. Ik vind dus echt dat alli niet meer als hulpmiddel gezien mag worden, aangezien het niets toevoegt.

Hennie, 12-08-2009 12:57 #2
Ik lees dat Vanhart 4 dagen Alli gebruikt en nog niets heeft gemerkt. Wat doet Vanhart en meer aan dan alleen Alli gebruiken? Ik ben nu net begonnen en met mijn 3edag bezig. Ik heb de weegschaal bij iemand anders neergezet en ga me daar 1 keer per week wegen. Ik volg daarbij een calloriearm diëet waar groente, fruit, vezels en bewegen het belangrijkste is op dit moment. Erg benieuwd naar het rezultaat maar besef ook dat Alli geen wondermiddel is en ik er zelf ook veel aan moet doen. Ik hoop dat Alli mij daarbij ondersteunt en de kilo's en sneller afgaan. Ik ben benieuwd :-p

Vanhart, 18-05-2009 07:22 #1
Ik gebruik Alli nu 4 dagen en merk niets, ben niet afgevallen zelfs nog wat aangekomen.
Mijn stoelgang is hetzelfde als voorheen.

Infoteur: Vrijdenker
Laatste update: 30-07-2009
Subrubriek: Dieet
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!